Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
maranander skrev:
Derank skrev:nä, ur ljudkvalitetssynpunkt är ju inte blåtand det optimala, jag tycker dok att det är det enklaste än så länge, jag har mobilen inställd på att starta spotify så fort den ansluter till bilens blåtand och sedan bläddrar jag framåt/bakåt i låtlistan med rattknapparna.

Jag behöver aldrig röra telefonen överhuvudtaget om jag nu inte ska söka efter något nytt helt plötsligt.
Hej, hur ställer du in mobilen så den automatiskt startar Spotify med bilens BT eller USB?
Mobilen startar per automatik senaste musikappen, ibland drog Google Music igång så det avaktiverade jag så nu är det bara spotify som startar när luren ansluter till bilens blåtand, har hört att volvo per automatik skickar något playkommando när en mediaenhet ansluts till BT, om det stämmer ska jag dok låta vara osagt.

Det är en Galaxy A5 och jag har inte gjort några inställningar i luren annat än att avaktivera Google Music för det ville den dra igång ibland.

På min förra Xperia fans det en app som man kunde välja att starta en specifik app när luren anslöts till BT, där valde jag sportify då, och en sådan app lär väl finnas till vilken lur som helst, har för mig att appen Tasker kunde göra något sådant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gorban skrev:
Derank skrev:Blåtand funkar fortfarande bäst, ta vilken mobil som helst och kör dina appar på, det spöar allt integrerat med hästlängder, och det är väl ochså det enklaste, vem har inte en apptelefon idag.

Allt det här molnbaserade och det integrerade i bilar kommer alltid att ligga ljusår efter, och kommer att vara låst på flera sätt, jag menar, man har än idag inte ens från Volvos sida lyckat med att integrera en vettig navigering, bara det säger väl det mesta, det är väl snart 18år? sedan den första navigeringen hittade in i en Volvo. Nu bortser jag från XC90/V90 den naven har jag inte hunnit utforska tillräckligt, men allt annat före det är ju en ren katastrof i min värld.
Tyvärr ger blåtand inte samma ljudkvalitet som en USB-uppkopplad telefon eller Volvos egen Spotify-app. Sedan är det en stor fördel att inte behöva fippla med telefonen under färd.
Blåtand som kör AptX har ljudkvalitet som överskrider vad anläggningen i bilen kan prestera.

Jag kör Blåtand/aptX även inne till audiofilstereon och det låter bra...

Telefonerna har ju helt grymma prestanda idag med octacore 8-kärning proccessorer, massor med minne, och man kan uppgradera och köpa ny telefon varje år om man vill. En hårdintegrerad billösning kan aldrig tävla med det.
av raven76
maranander skrev:
Derank skrev:nä, ur ljudkvalitetssynpunkt är ju inte blåtand det optimala, jag tycker dok att det är det enklaste än så länge, jag har mobilen inställd på att starta spotify så fort den ansluter till bilens blåtand och sedan bläddrar jag framåt/bakåt i låtlistan med rattknapparna.

Jag behöver aldrig röra telefonen överhuvudtaget om jag nu inte ska söka efter något nytt helt plötsligt.
Hej, hur ställer du in mobilen så den automatiskt startar Spotify med bilens BT eller USB?
Jag använder A2DP Volume. Där kan man ställa in vad som ska hända när t.ex. telefonen ansluts till bilen. Jag har valt att den ska starta spotify samt dra upp volymen på media. När den kopplar ner från bilen så ska den stänga spotify igen. Fungerar skapligt i alla fall.
av Gorban
Trots att funktionaliteten är väldig begränsad i Apple CarPlay och Android Auto idag så måste dessa system på sikt ha mycket större potential än biltillverkarnas egna system. Processorkraften i en ny smartphone är stor och förnyas snabbare än bilens system som i grunden kommer att vara detsamma under modellens hela livslängd vilket ofta är ca 7 år.
av Tobbed
Kan bara hålla med om Spotify - tiden att ansluta och få igång musiken är under all kritik. Man hinner ju fram innan den drar igång.. :wink:
Fattar inte att en ny bil för många hundratusen ska ligga hästlängder efter den enklaste telefon! Har väntat länge på en uppdatering men inget händer. För detta är väl ändå en mjukvarufråga???! Inte har man väl stoppat in processorn från Gameboy 8-bit i nya XC/V/S90? :twisted:
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Tobbed skrev:Kan bara hålla med om Spotify - tiden att ansluta och få igång musiken är under all kritik. Man hinner ju fram innan den drar igång.. :wink:
Fattar inte att en ny bil för många hundratusen ska ligga hästlängder efter den enklaste telefon! Har väntat länge på en uppdatering men inget händer. För detta är väl ändå en mjukvarufråga???! Inte har man väl stoppat in processorn från Gameboy 8-bit i nya XC/V/S90? :twisted:
Det är nog inte det senaste och häftigaste som sitter i bilen om jag ska gissa. Snarare något ett par år gammalt de har hunnit testköra till döds ett tag.
av DonutTony
Finns det stöd för AptX i XC90, S och V90? Finner ingen information om att så är fallet?

Kan annars bara hålla med trådskaparen att uppstarttiden för Sensussystemet är under all kritik. I vissa fall tar det 2-3 minuter innan man kan göra ändring av några inställningar (Navigation, Ljudkälla) och innan Spotify startar upp så är man oftast redan framme :shock: . Använder inbyggda Spotify vid långresor då det är mycket bättre ljudkvalitet än med blåtand men vid kortresor inom stan så är det bara att glömma.
Tycker det är lite synd, Volvo har tagit fram ett system som utseendemässigt ligger långt framför många konkurrenter men prestandamässigt så är det alldeles för långsamt och tidvis även ostabilt. Där måste Volvo lyfta sig rejält för att fylla de krav som konsumenter kräver idag.
Användarvisningsbild
av Derank
Hårdvaran i bilarna kommer ju alltid att ligga långt efter. Likaså uppdateringar till apparna. Det kommer ju kostant nya uppdateringa. Och bilens blir i bästa fall uppdaterat vid service och efter några år görs förmodligen inga längre och då står du för iaf med föråldrade appar och hårdvara.
av troubleshooter
Men vad är alternativet, att skippa allt vad datorer heter för att de kommer att bli föråldrade? Backa tiden till
mitten på 90 talet när det enda som var datorstyrt var motorns styrsystemen, vi kommer att se ännu fler integrerade
system framöver......Håller med om att det inte är den trevligaste utvecklingen.

Det kommer att bli dyrare att ha en begagnad bil i framtiden, då kostnader för att laga de nya systemen är höga
Användarvisningsbild
av VolvoB20
troubleshooter skrev:Men vad är alternativet, att skippa allt vad datorer heter för att de kommer att bli föråldrade? Backa tiden till
mitten på 90 talet när det enda som var datorstyrt var motorns styrsystemen, vi kommer att se ännu fler integrerade
system framöver......Håller med om att det inte är den trevligaste utvecklingen.
Alternativet är att inte hårdintegrera, motorns styrsystem fungerar perfekt ännu i min Supra från -94.

Däremot har stereon gått igenom 5 generationer som jag bytt, nämligen, Casette->Cd->MinisDisc->Mp3 på hårddisc->Streaming från nätet.

Hade det varit hårdintegreat hade jag ju fått skrota bilen 5 ggr men den känns fortfarande fräsh.

En Volvo rullar 20år innan den skrotas ,minst , den som tror att han kan bygga multimediaunderhållning idag som är modern, fräsh, funktionell och snabb fortfarande om 20 år när bilen fortfarande rullar har noll verklighetsuppfattning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]