Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Har för mig att wissel, som har en XC90 -03, plockade bort batteriet helt. Nackdelen är att om en tjyv gör bilen strömlös så sätts larmet ur spel helt. Dessutom vill jag minnas bilen laddar larmbatteriet så utan batteri vet jag inte om det istället tar kraft av startbatteriet om bilen står längre stunder.

Sirenen såg ju iallafall väldigt åtkomlig ut. Kanske ska slänga ett öga på min bara för att se att den inte är dålig och käkar upp startbatteriet, min bil kommer nog bli stående mer under perioder framöver, till och från. Trist om det tar av mitt nya fina batteris livslängd.
av least
mafors10 skrev:Bild

Isär plockat här är bateriet som läcker och har dålig spårning. .....

Vad är det för nummer/beteckning på Varta-batteriet?
Det ser ut som detta batteriet, men med en annan kapsling:
https://www.amazon.com/Varta-V150H-150m ... B007F22XC4

'H' mot ditt som är ett 'HT'.

Kineserna säljer det som sitter på kortet, så Varta säljer nog originalet här i Europa med:
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 00842.html
av andersuw
Schmoyoho skrev:Dessutom vill jag minnas bilen laddar larmbatteriet så utan batteri vet jag inte om det istället tar kraft av startbatteriet om bilen står längre stunder.
Ja bilen laddar larmbatteriet. Men så länge larmet inte utlösts är strömförbrukningen säkert minimal och batteriets självurladdning liten. Tar man bort batteriet borde belastningen på startbatteriet bli ännu mindre eftersom självurladdningen hos larmbatteriet bortfaller som strömförbrukare. Men skillnaden är sannolikt väldigt liten. Den huvudsakliga nackdelen med att ta bort larmbatteriet är precis den du anger: Det räcker med att bryta strömförsörjningen från startbatteri till larm för att sätta larmet ur spel.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Batterierna brukar väl hålla tio år ganska jämnt och slätt,
Åtminstone vissa av dem håller längre. Min 02:a har snart femton år på nacken nu och har fortfarande mig veterligen sitt ursprungliga larmbatteri. Ännu inga problem med det (peppar, peppar).
Användarvisningsbild
av apersson850
Vi har en 2004 som vi fick byta larmbatteri på för några år sedan. Så visst händer det.
av andersuw
Hur löste du det i praktiken när det hände? Är medveten om risken för att jag måste göra något åt detta på min 02:a förr eller senare. Helt ny larmsiren? En från skroten? Byte av enbart batteriet? Är lite osäker på vad som är rimligaste alternativet.
av JEriksson
andersuw skrev:Hur löste du det i praktiken när det hände? Är medveten om risken för att jag måste göra något åt detta på min 02:a förr eller senare. Helt ny larmsiren? En från skroten? Byte av enbart batteriet? Är lite osäker på vad som är rimligaste alternativet.
Det finns som sagt en del trådar om detta problem på P2:orna
Frågar man Volvo finns det "bara" 2 alternativ, byta mot en ny siren mot ca 2500:- (mtrl + arb) eller mjukvarumässigt plocka bort larmet och låta sirenen sitta kvar. Detta alternativ beror väl på bilens värde, vill man ha tillbaka larmet så kostade installationen av mjukvara mer än vad bytet av sirenen kostade samt att man likförbannat måste göra något åt den felande sirenen...

Köpa begagnad siren på Bildelsbasen som är nästan lika gammal som den som slutat fungera för ca 8-900:- (ny kostar drygt 2000:-) kanske inte är det smartaste då den lika gärna kan börja läcka strax efter monteringen...

Då kan man som vissa gjort, bl.a. Wissel, att demontera den felande sirenen och öppna den för att antingen byta batteriet eller ta bort det helt.
Tar man bort batteriet har man inget larm ifall en ev. tjuv knipsar strömmen. Det som också i detta läge är viktigt är att man vid återmonteringen av locket man fått såga bort får det riktigt tätt så ingen fukt kan komma in i sirenen. Det går inte att öppna sirenen utan att "förstöra" den.
Sen kan det faktiskt vara så illa att om batteriet gått läck så kan innehållet ha börja fräta på kretskortet i sirenen och då är det ingen idé att göra något med denna siren heller.

Varför vet jag detta, jo för att sonens S60 R AWD hade en felande siren, och vi valde att byta till en ny. Hade det dock vart en "vanlig" 140/170 hk P2:a med runt 10 år på nacken hade jag mjukvarumässigt kopplat ur larmet...

// J
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag bytte till en ny siren. Det behövdes fjäderbenslagringar, termostat och något annat som jag nu glömt bort ändå, för att få bilen i full ordning, så några tusen hit eller dit på den renoveringen... Parkeringsbromsvajer bytte jag också, kommer jag ihåg nu. Blev varmt i trumman annars.
Jag tog över bilen när far min inte kunde köra längre, och de sista åren hade han uppenbarligen inte fixat allt som behövdes efterhand som det uppstod.
av andersuw
Tack! Möjligen kan man chansa på en sen siren från 2008 eller så om de passar (har inte kollat VIDA). Annars får det bli en ny här med. Men livslängden är uppenbarligen starkt varierande. Har bevittnat sirener som dött efter halva den tid min hittills levat. :wink:
av andersuw
JEriksson skrev:Det finns som sagt en del trådar om detta problem på P2:orna
Jo tack, jag vet men uppskattar din redogörelse. Problemet är, som du antyder, att de P2:or man kan plocka delar till från skroten börjar bli lite gamla. Spelar i vissa fall ingen roll alls men i det här fallet får man ju räkna med att det gör det. ;-)
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]