- fre 30 dec 2016, 22:01
andersuw skrev:Hur löste du det i praktiken när det hände? Är medveten om risken för att jag måste göra något åt detta på min 02:a förr eller senare. Helt ny larmsiren? En från skroten? Byte av enbart batteriet? Är lite osäker på vad som är rimligaste alternativet.
Det finns som sagt en del trådar om detta problem på P2:orna
Frågar man Volvo finns det "bara" 2 alternativ, byta mot en ny siren mot ca 2500:- (mtrl + arb) eller mjukvarumässigt plocka bort larmet och låta sirenen sitta kvar. Detta alternativ beror väl på bilens värde, vill man ha tillbaka larmet så kostade installationen av mjukvara mer än vad bytet av sirenen kostade samt att man likförbannat måste göra något åt den felande sirenen...
Köpa begagnad siren på Bildelsbasen som är nästan lika gammal som den som slutat fungera för ca 8-900:- (ny kostar drygt 2000:-) kanske inte är det smartaste då den lika gärna kan börja läcka strax efter monteringen...
Då kan man som vissa gjort, bl.a. Wissel, att demontera den felande sirenen och öppna den för att antingen byta batteriet eller ta bort det helt.
Tar man bort batteriet har man inget larm ifall en ev. tjuv knipsar strömmen. Det som också i detta läge är viktigt är att man vid återmonteringen av locket man fått såga bort får det riktigt tätt så ingen fukt kan komma in i sirenen. Det går inte att öppna sirenen utan att "förstöra" den.
Sen kan det faktiskt vara så illa att om batteriet gått läck så kan innehållet ha börja fräta på kretskortet i sirenen och då är det ingen idé att göra något med denna siren heller.
Varför vet jag detta, jo för att sonens S60 R AWD hade en felande siren, och vi valde att byta till en ny. Hade det dock vart en "vanlig" 140/170 hk P2:a med runt 10 år på nacken hade jag mjukvarumässigt kopplat ur larmet...
// J
På uppfarten: EX30 SR Plus -24 och EC40 Twin Plus -25
Senast sålda Volvo-bilar... XC60 D4 AWD -16 , V70 D4 Classic Sport -16 Polestar , 780 -87 , S60 2,4 -08 , XC70 D5 -07 , V50 T5 -05 , S60 T5 -01 V70 -04 , S70 -99 , S70 GLT -98 , V70 GLT-98 , 850 GLT -83 , 745 16V -90 , 244 GLT -88B