Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Man kalibrerar inte ett spjäll som suttit i bilen, kalibrering utförs endast när man tar ett spjäll från någon annan bil alt. renoverar sitt gamla.
I vissa fall kan man smita undan utan att kalibrera spjället, men det fungerar inte 100% korrekt då. Hurvida det märks eller ej varierar.

Med 45k mil och ett spjäll med vit etikett så har spjället säkert blivit bytt 2-3 gånger under bilens livstid. Dom brukar i snitt säcka ihop efter sisådär 20k mil, vissa tidigare och vissa senare. Gul etitett är det bättre spjället, men även det säckar ihop förr eller senare.

Det som brukar rekommenderas här är att skaffa ett renoverat spjäll från atech2. Jag vet inte riktigt hur det går till, men antingen så skickar man in sitt spjäll och dom renoverar det, eller så får man ett renoverat spjäll och sen skickar in sitt gamla. Nått utav dom är det...
Har för mig prislappen ligger runt 4k, inte mer iaf.
Det sist nämnda...
man får ett spjäll av dom, med exakt samma nr, bara byta och köra vidare, t.om packning ingår.. sen skickar man in sitt gamla, elkabeln måste vara hel (då någon rolig på volvo dragit den bakom startmotorn) kostar 3695:- inkl frakt / returfrakt :)
fördelen är borstlösa motorn, kan aldrig slitas ut som volvos gör :)
magnusd skrev:MickeM, tack för svar. Som jag skriver i tråden ska jag självklart kolla felkoder men alla som kan hjälpa mig med detta är bortresta och åter efter nyår. Har nu med sladdlös arbetslampa och ficklampa rivit och rengjort spjällhuset med VD40 och polerduk. Jösses, vad kom all denna skit ifrån? Resultat? En fantastisk förbättring. Kört ett par mil och utsatt bilen för de situationer där jag tidigare haft problem. Bilen går jämt och fint och tomgång perfekt. Vet ju inte om detta är bestående men att det är spjällhuset som krånglat är det nog inget snack om.

Vore intressant om någon av experterna ville skriva lite om spjällhus på gamla Volvo och vad som gäller. Finns 100-tals trådar men åsikterna går isär och ingen sammanfattar. Lär ju vara ett Volvos vanligaste problem efter ett antal år.

Är det lönt att rengöra? Är det lönt att kalibrera om ett slitet spjällhus eller ska man alltid byta? Vit eller gul etikett? Jag har vit etikett och min Volvo är en -00 och har gått 45000 mil!
Kan man byta till ett begagnat utan att kalibrera? Vad kostar det? osv.....
Ditt resultat kommer att vara relativt bestående.
Skiten gör att spjällbladet går tungt, och det som sitter på själva spjället kan ge bladet obalans. Det är byggt för att gå väldigt lätt, så kärvar det, blir det skillnad genast, och spjället får jobba tyngre och slits i förtid.

Men ditt spjäll är av sämsta sorten.

En snabb sammanfattning:

Gasspjäll tom -99 är mekaniska med gaswire. Har en utbytbar sensor på sidan.
Krånglar mycket sällan, och i så fall den utbytbara sensorn för nån hundring.
Oavsett 2,0 eller 2,5 motorn.

Årsmodell -99 finns med gamla och nya modellen.
Fördelare med tändkablar = gamla sorten.

Gasspjäll from -99 är elektroniska. Ingen gaswire.
Tillverkare är Italienska Magneti-Marelli.
I kombination med direktverkande tändspolar och VVT sänktes bränsleförbrukningen med över 1dl/mil.
Mer besparing ändå vid landsvägskörning.
Kallas då 2,4, trots oförändrad slagvolym.

Första generationen MM spjäll (vit etikett) håller runt 20k mil. Vissa mer, andra mindre.
Eftersom vissa fick problem redan under nybilsgarantin, så togs en "förstärkt" utbytesmodell fram.
Den har gul etikett. Bättre men inte problemfri.
Det finns firmor som renoverar MM spjällen, och förser dom med bättre grejer, som inte slits på samma sätt.

Även S80 och V70N har samma spjäll inkl problematiken.

Gassspjäll from årsmodell -04 är tillverkade av Bosch, och är inte bakåtkompatibel.
Mycket ovanligt med problem på dom spjällen.
=Problemet löst 5 år senare.

Men Bifuel modeller har MM spjäll till betydligt senare

Alla elektroniska gasspjäll mår bra av försiktig rengöring emellanåt. Vid varannat oljebyte eller så, skadar inte.
Men man ska vara försiktig, och inte spraya lösningsmedel, eller WD40 och liknande i insuget. Fukta trasan med medel bara.
Detta är steg1 vid minsta problem. Det kan köpa betydande tid.
Problem med vevhusventilationen kan klibba igen spjället betydligt fortare. Den ska man också ha koll på.
Främst på turbomodeller, men även sugmotorerna
Tack MickeM för en jättebra sammanfattning.

Jag har vit etikett. Av de 45000 milen har jag kört drygt 25 själv. Mig veterligen är spjället aldrig bytt eller renoverat.
Det satt däremot hur mycket skit som helst i det. Rengjorde med en rulle polerpapper och WD40. Polerade rent helt och hållet och har nu kört ett tiotal mil. Plågat den lite i statstrafik. Många start och stopp och även parkerat och stängt av. Omöjligt att få ner nålen under 900 varv. Tjuvstoppar inte alls och går perfekt. Börjar nästan tro på detta! :-)

Så ett tips är väl att i första hand, när man tror man har problem med spjällhuset, följa MickeM.s råd och testa en rengöring. För mig verkar det ha löst alla problem. (Fingrar i kors)
Lucif3r: Domedagsprofet? :-) Men det är helt OK. Alla problem borta. Bilen går perfekt! När/om det lägger av så blir det skroten!
Men nej, jag har historiken på bilen och det är inte bytt!

JAG gläds åt att problemet är löst och anammar talesättet "Ta ut glädjen i förskott. Det enda som kan hända är att du varit glad i onödan"!

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]