Koncentrera dig på spjällkontakten, försök ta reda på om det är ström dit, om den är feljusterad. Är den feljusterad kanske boxen inte vet om motorn går på tomgång ens. Det är inte helt ovanligt med glapp/kabelbrott vid denna kontakt p.g.a att den är skarpt böjt (på 240/740 i alla fall). Kolla efter denna bok,
https://haynes.com/en-gb/volvo-440-460- ... air-manual
det är ett bra hjälpmedel. Brukar stå ganska mycket och utförligt hur man går tillväga. Verkar bara finnas på engelska, 400 modellerna sålde betydligt mer i Europa än i Svergie
Denna bok är inte lika utförlig som Haynes, den förutsätter att man är lite insatt i ämnet. Men mätvärden, specifikationer, elschema och liknande finns här också.
Och, denna är på svenska.
http://www.lafri.se/product.asp?product=8962
Jag har båda till min 745-a och Haynes till frugans VW Passat och har en hel del förkunskaper, Jobbade som bilmek mellan -66 och 85. Alltså innan dessa bilar tillverkades. Den luckan försöker jag "täppa till" nu sedan jag skaffade min 745-a från -89. Det tog mig runt 3 år innan jag fick den att gå riktigt. Det var väldigt lärorikt och nu går den "som en dröm". Det är en "fullutrustad" GLT 16V med all (i princip) utrustning som fanns att köpa till då ink. 16V motorn på 159 hk. "vanlig" 740 hade då 112 hk och turbomodellerna 156 hk