Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toobbe
Har försökt köra lite diagnos... Så kan konstatera att tomgångsventilen klickar och för liv. Så den verksr fungera.

Lamba lampan tänds i omgångar. Går även oroligt i hastighet. Rycker aningen

Nu jag bara 2 felkoder 122 och 411
Användarvisningsbild
av lennarte
Koncentrera dig på spjällkontakten, försök ta reda på om det är ström dit, om den är feljusterad. Är den feljusterad kanske boxen inte vet om motorn går på tomgång ens. Det är inte helt ovanligt med glapp/kabelbrott vid denna kontakt p.g.a att den är skarpt böjt (på 240/740 i alla fall). Kolla efter denna bok,
https://haynes.com/en-gb/volvo-440-460- ... air-manual
det är ett bra hjälpmedel. Brukar stå ganska mycket och utförligt hur man går tillväga. Verkar bara finnas på engelska, 400 modellerna sålde betydligt mer i Europa än i Svergie
Denna bok är inte lika utförlig som Haynes, den förutsätter att man är lite insatt i ämnet. Men mätvärden, specifikationer, elschema och liknande finns här också. Och, denna är på svenska.
http://www.lafri.se/product.asp?product=8962
Jag har båda till min 745-a och Haynes till frugans VW Passat och har en hel del förkunskaper, Jobbade som bilmek mellan -66 och 85. Alltså innan dessa bilar tillverkades. Den luckan försöker jag "täppa till" nu sedan jag skaffade min 745-a från -89. Det tog mig runt 3 år innan jag fick den att gå riktigt. Det var väldigt lärorikt och nu går den "som en dröm". Det är en "fullutrustad" GLT 16V med all (i princip) utrustning som fanns att köpa till då ink. 16V motorn på 159 hk. "vanlig" 740 hade då 112 hk och turbomodellerna 156 hk
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du vill titta på youtube finns det lite filmer att titta på. Hittade denna om att mäta på spjällkontakten. Kollade bara lite på den, men han verkar väldigt "visande"

Det går kanske att hitta mer. Detta är fortfarande Volvo 850 och jag vet inte om det är samma men liknande i alla fall. Hittade inget på Volvo 460
av Toobbe
Upptadering
Rengjort spjällhus till helt kliniskt rent. Samt mätt upp givaren. Stämmer och fungerar. Tomgångs ventil mätt och fungerar.

Vad jag gissar på nu är givaren mellan insug och luft burk. Samt lamba sonden.

Tror inte de är något med tändningen. Då man kan varva ur den genom registret utan några ryck. Men ligger man o 70 så rycker de .

Kan detta bero på lamba?

Kan också meddela att jag kört cirka2 mil och de finns inga felkoder kvar

Tackar för all hjälp
Användarvisningsbild
av lennarte
Finns det inga felkoder så fungerar der som kan ge felkoder, då återstår det som inte kan ge felkoder, som tänddelar, bränsletillförsel och sådant. Är det aldrig bytt t.ex fördelarlock och rotor är det en bra början. Detta, tillsammans med tändkablar är förbrukningsartiklar. Tändstift är numera en ofta bortglömd detalj eftersom livslängden nu för tiden är flera tusen mil. Eftersom motorstöningslampam har lyst har motorn förmodligen inte fått rätt blandning och antingen för fet eller för mager blandning kan göra skada på tändstiften. Och är där nya tänddelar kan man ju utesluta det. Hade lambdan inte fungerat som den ska hade du fått felkod.
Användarvisningsbild
av vetten
En sak som jag märkt med dessa 400-bilar (har haft några stycken själv av alla modeller) är att det gärna bildas oxid i kontaktstyckena, har fått göra rent dom på samtliga jag haft och detta har oftast hjälpt, sen fördelarlocket, rotorn och tändspolen vill gärna krångla, kolla mittenkolet i fördelarlocket det hade jag mycket huvudbry över innan jag kom på att det fastnade ibland vilket gjorde att bilen hackade och då specielt vid låga varv sen så har packboxen mellan fördelare och kammen en förmåga att läcka in olja i fördelaren inte mycket men tillräckligt för att det ska bildas en liten "kladd-dimma" i fördelaren som ju också kan ställa till problem. Oljefällan kan också bäcka igen och är lätt att göra ren, tomgångsmotorn har du gjort ren den ordentligt det vill gärna bli lite skit på den, man får tvätta ren den rörliga sliden med tops och något lösningsmedel sen gärna smörja in den med någon lättflytande olja.
Att lambdan skulle fela tror jag knappast, inte vanligt i alla fall, den ger ju ofta felkoder på annat som felar däremot.
av Toobbe
Haft samma tanke som dig. Så lagt en order på fördelare rotor. Tändkablar samt lufttemp givare. Nya stift sitter i redan.

Men tycker de är lustigt att de går att gasa ur den utan mista tecken på fel. Men tomgång och fast gas på en hastighet ger ryckande gång
av Toobbe
Uppdatering..
Bytt tändkablar rotor och fördelare samt lufttemp givare insug.
Ingen skillnad!
Inga felkoder. Testa rycka ut kontakterna till lamba givare. Motorgången blev ingen skillnad. Menas de med att den fungerar?

Blir tokig på detta!! Vad kan fela mer?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du kopplar loss lambdasonden och motorn går bättre tyder det på att Lambdan är fel på. Då går motorn över i ett "felsäkert" läge (limp home mod). Alltså ett nödläge och stänger av sig från givare och använder ett förprogrammerat program. Du ska få felkod då och motorstörningslampan ska tändas, men du ska kunna köra med bilen .Så är det på Volvo med LH-Jetronic och jag skulle tro att det är samma på Fenix. Däremot tror jag att Fenix är mer likt Regina systemet och saknar LMM. Det finns istället en lufttrycksmätare, MAP sensor (Manifold Absolute Pressure). Vet ej mycket om detta, men det är kanske samma som med LH att tar du ut kontakten så går den i ett nödläge här ockaå och tänder motorstörningslampan. Och skulle det då vara fel på den ska motorn gå bättre med sensorn urkopplad. Det är inte alltid det blir felkod på Lambda och LMM på LH systemet, bara om felet är så "allvarligt" att styrdatorn inte "orkar med". Så vist kan det vara del på Lambdan utan att det blir felkod och förmodligen då också på MAP-sensorn. Men nu är jag verkligen "ute på djupt vatten". När du kopplade loss Lambdan, kopplade du då bort alla kablar till Lambdan?? Några kablar går "bara" till förvärmningen och har ingen betydelse när motorn blivit varm.
På min 745-a höll jag på länge att strula för att få den att gå riktigt. När motorn till slut funkade och spann som en katt och inga felkoder på något men fortfarande (i mitt tycke) hög bränsleförbrukning så fick jag rådet att koppla loss Lambdan. Det märktes inget på tomgång, men attarns vilken skillnad det var på "draget". Det upplevdes som det var 30 hk mer i motorn när man "gasade på". (har 16V motorn med 159 hk). Bytte till en ny Lambdasond (Biltema 699:-) och sedan har det funkat. Hade bytt Lambda 2 ggr innan, först till en begagnad och sedan till en ny (skarvad modell) men det var fel där ändå.
av Toobbe
Kopplade loss två kontakter till lamba.
Ingen skillnad på motor gång.

Va på o trilska på tomgångsventilen idag igen. Tycker de pyser om den när motorn är igång. Garanterat inga luft lekage!
Testa och koppla 12 volt direkt till den och den klicka och snurra utan problem.

Kommmer utfärda en belöning för den som kan hjälpa mig få igång bil rakkarn! En flaska virre

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]