Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag var ute en sväng med bilen och tänkte öppna förarrutan lite.
När jag då märker att det inte fungerar.
Drar knappen uppåt för att testa ifall det fungerar, Då öppnas rutan 3 cm. Alltså tvärtemot vad det ska.
Likadant händer till främre passagerar rutan. Ibland händer inget, vare sig min trycker ner på knappen eller drar upp.
Dom enda som fungerar som det ska är dom bakre rutorna.

Vad kan ha gått sönder tror ni. Är det så enkelt som en säkring?, eller själva knappsatsen i dörren?. Eller elhiss motorn,fast ifall det är motorn så borde dom väl inte röra på sig alls ibland.?
Eriksson87 skrev:Om du misstänker en säkring så kan det ju vara bra att kolla det på en gång [THUMBS UP SIGN]

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Det ska jag göra. Fast jag tror inte det, För då skulle väl inte fönstret röra sig alls. Och det gör den ju lite.
Fast tvärtom.drar för att stänga fönstret då fönstret är stängt. Då går den lite ner.
Om det är problem på båda sidorna fram är det troligen något fel på DDM (Driver Door Module, styrenheten under knappsatsen i förardörren) eller dess kablage. Du bör läsa ut felkoder med en felkodsläsare särskilt avsedd för din bil (t.ex. VIDA/DiCE). Det ger sannolikt besked som kan vara till hjälp. Du kan också kolla kablaget i förardörren inklusive kabelöverföringen till karossen vid gångjärnet där det lätt kan bli avskavda/avbrutna kablar.
Det var ett bra tips. Jag var ute precis och körde.och nu fungerar förardörrens ruta iaf. Men passagerare rutan dock inte. Fungerar det att köra med biltema läsare. Jag har en sådan blå. Ska testa för skojs skull.
Om du har den här läsaren från Biltema och din bil ligger inom angivet årsmodellintervall kan du läsa de relevanta koderna, annars inte.

Ytterligare en möjlighet är för övrigt att problemet har med kylan att göra. Om rutorna går trögt för att det är kallt kan systemet bete sig underligt. Det finns ju klämskydd på hissfunktionen och om det går trögt kan systemet tro att det sitter något i vägen fast så inte är fallet.
Det är denna som jag har.
Vet inte hur jag gör en sådan länk som du skapade.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000030944/
Det är 6 grader idag så det kan nog inte vara kylan fel.
Men för tillfället så går ju min dörruta ner. Och det är huvudsaken :wink:
Ska kolla på kabel vid gångjärnen med.
Som det står i Biltemas beskrivning så visar den läsaren tyvärr bara de generella felkoder som enligt lag måste kunna läsas ut med vilken OBD-läsare som helst. Felkoder på fönsterstyrningen finns definitivt inte med bland dem. Om du berättar var du är kanske du kan få hjälp att läsa med VIDA/DiCE av någon här på forumet. Annars är det Volvo ÅF som gäller.

Det går ju bra att länka som du gjorde också. Men för att skapa en länk som den jag gjorde gör du på följande sätt.

1. Markera det (eller de) ord som skall vara klickbart, t.ex. ordet "här".

2. Klicka på knappen märkt "URL" ovanför meddelandefönstret. Det kommer då att se ut så här:

här

3. Lägg in ett likhetstecken så att det ser ut så här (fast utan blanksteg mellan "[" och "url"):

[ url=]här[/url]

4. Kopiera länken till klippbordet och klistra in den efter likhetstecknet så att det ser ut så här (fast utan blanksteg mellan "[" och "url").

[ url=http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000030944/]här[/url]
S80Frälst skrev:klicka :wink:
Ah. Tjusigt. :-)-)

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]