- fre 23 dec 2016, 19:47
800serien skrev:andersuw skrev:Går ju att hitta originaldämpare på skroten för någon hundralapp per styck. Se här:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volv ... ucka/Alla/.
Dessa gasdämpare är ju inget som normalt går sönder på bilarna. De som sitter i min 02:a fungerar fortfarande utmärkt efter 25000 mil. Så jag skulle inte tveka att köpa ett par från skroten.
"Gå sönder" vet jag inte, inte så att de faller i delar direkt.. Men att de kommer bli dåliga med tiden kan du ge dig på. Du märker det först när det blir vinter och minusgrader. Jag fick luckan i skallen ett flertal gånger. På sommaren när det var varmt brukade de fungera bättre.
Som jag skrev har de som sitter i min 02:a nu fungerat bra, sommar som vinter, i snart femton år. Visst, de går säkert sönder så småningom de också men rätt bra livslängd på de här grejerna är det uppenbarligen.
andersuw skrev:Köp riktiga saker direkt så slipper man jävlas med Biltemas varierande "kvalité"...
De som sitter i min bil är förstås original och det jag föreslog var att TS skulle köpa original men spara lite pengar genom att handla på skroten istället för nytt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut