Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoo945
#1132462
Problem nr1.
Vindrutetorkarna fram stannar i det läge som du stänger av dem i. Intervall-läget funkar inte men normal-, och snabbläget funkar, förutom att de stannar i fel läge.

Problem nr2.
Ekonomimätaren i instrumentpanelen funkar inte, säkringen är hel.
av Tilly
#1132527
Angående vindrutetorkarna så är det felet inte alldeles ovanligt och brukar bero på att torkarmotorn är sliten. Enklast är att byta mot en annan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1132545
Tilly skrev:Angående vindrutetorkarna så är det felet inte alldeles ovanligt och brukar bero på att torkarmotorn är sliten. Enklast är att byta mot en annan.
Alternativt att ström saknas på den kabel som det ska vara "ständig ström" på från tändningen. detta är en "principskiss" och visar när torkarmotorn är avstängd.
torkare.JPG
torkare.JPG (24.69 KiB) Visad 1024 gånger
+15 är ständig "ström till motor (tändning på) (från säkring?) 53 är ström till motorn (låg hastighet), när den strömmen stängs av är det ström "kvar" på 53a ända tills torkarna kommer till sitt nolläge. Oftast en "slinga" i det stora kugghjulet i motorn där det ligger en (flera) mässingbit i, en del av den mässon är borta och där ska motorn stanna. Om denna mässing (eller stiftet som "går mot" mässingen) är skadad eller ström saknas så blir det som TS beskriver
av Volvoo945
#1141253
Köpte en "ny" motor och hela köret på skroten och bytte den igår men precis samma fel kvarstår än.

Intervalläget funkar inte alls, torkarna stannar där du stänger av dom och sprutar man spolarvätska funkar dom bara ibland. Det är inget relä eller så? Vart sitter det isåfall?
av Volvoo945
#1141392
Går vacuumslangen till ekonomimätaren in högst upp till höger (om du står framför bilen)

Den avklippta slangen
Bild

Om det nu är den avklippta slangen, vart ska andra änden sitta?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1141401
Volvoo945 skrev:Köpte en "ny" motor och hela köret på skroten och bytte den igår men precis samma fel kvarstår än.

Intervalläget funkar inte alls, torkarna stannar där du stänger av dom och sprutar man spolarvätska funkar dom bara ibland. Det är inget relä eller så? Vart sitter det isåfall?
Har du kollat så det är ström på både15 och 53. Förmodar att du har en fungerande motor liggandes, eftersom felet kvarstår. Kabeln som går till jord brukar man se vilken det är (förmodligen svart eller brun) alla dom andra ska det vara ström på vid olika tillfällen, utom en. Den ska vara ström på alltid (när tändningen (15) är på). Sätter du kabel på alla stiften, jordar en (31) och batteri på 15 så ska motorm gå ett varv i taget om du sätter ström en stund på någon av dom andra. Bara att prova, du kan inte hålla motorn i handen, det är den för stark för. Utan spänn fast den någonstans.
Du kan ha sådan otur att du fått en dålig motor igen, men jag tror det är ström på 15 som saknas
av Volvoo945
#1141410
Tack för svaret Lennart.

Du verkar ju rätt insatt, vet du vart vacuumslangen till ekonomimätaren ska sitta? Skulle det funka att sätta den på ett t-kors på någon annan slang (i så fall vilken t.ex)
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]