NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Lilja skrev:
Köpte du bilen på bilia eller privat? Det kan ju vara så att om du lämnar in bilen och dom ska felsöka och greja och hålla på kan det bli VÄLDIGT dyrt om inte garantier finns kvar. Vill du att dom ska fixa det så säg det till dom dom kan knappast neka. Och det där med att det är en speciell låda är skitsnack det ska naturligtvis inte vara så
Köpte bilen på Volvo (Nordiska Bil) i Luleå.
Märkte igår att bakluckan har en del rostfläckar också... väldigt små dock men ändå ett par stycken. *suck*
Sen har jag ibland problem med elhissarna. Händer ibland att dom bara duttar till lite när man försöker veva ner dom. Precis som när du kör åt fel håll. Påpekade detta när jag köpte bilen, men dom hittade inget fel. Skulle återkomma om jag upplever det igen.

Har nybilsgaranti gvar till Augusti, så jag tänkte samla på mig lite grejs innan man åker in med DAF-jävelen!
av _flex_
Det är något fett som måste bytas, samma jobb som att byta koppling, har en Volvo V50 t5 med samma tendens. Läste och har surrat med dem på Volvo, det är något fett i någon kugg som är felet. En polare till mig fick det på garantin, kostade typ 6000 kr att fixa.

Ska forska vad exakt det är, men för mig har de sagt att så länge inte problemet blir större så ska jag leva med det. För sen så kan jag passa på att byta koppling samtidigt.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Min koppling tar som den ska...tror jag. Har inte kört så många andra S40/V50.

Startade en tråd själv, men har inte fått så många svar i den, där finns iaf. en lite bättre beskrivning om felet. Det är oftast vid nedväxlingar som det är svårt att få i växlar. Uppväxlingar är det väl så gott som aldrig problem med.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=18301

Är det lådan som är dålig så skulle man väl vilja ha det fixat innan garantin går ut.
av Goldbowler
Har kört med min kärra lite till nu och har även upptäckt att det ibland är trögt att få ur växlarna, verkar liksom spärrat och man får ta i lite...ideer??
Användarvisningsbild
av jhedin
Det måste ju vara något med synkningen som strular. Volvo borde kunna fixa det på vekstan men det kostar väl en del antar jag.
Senast redigerad av 1 jhedin, redigerad totalt 0 gånger.
av Goldbowler
Finns det nått knep man själv kan göra för att konstatera om det är koppling eller växellåda som strular. Börjar bli tokig nu..skulle parkera nyss och hade kört fram emot en annan bil skulle lägga i backen och ta om men jag fick inte i fanskapet. Efter två minuters ryckade mellan olika växlar så fick jag i en växel och tillslut också backen. Va trött man blir, garantin är ju förbi så jag antar att det kan bli dyrt.
Användarvisningsbild
av C.W.
Kan du få in växeln om motorn är avstängd?
Kan du få in backväxeln lättare om du först lägger i 1:an och sedan backen isf backen direkt?
Om ovan är fallet så kan jag tänka mig urtrampningslagret eller/och att splinsen mellan motor och vxlåda måste rengöras och fettas in med specialfett.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
sa du att koppplingen tar långt ner? kan det vara så att den kanske inte frikopplar helt? då blir det genast svårt å växla. det är väl hydralisk frikopplingsmekanism, fyll på vätska eller lufta om de går på hydraliska kopplingsmekanismer. Chansen är stor att de är kopplingsmekanismen som det hänger på, och då kommer du jämförelsevis billigt undan!
av Goldbowler
Bra tips det ska jag kolla.
Tycker kopplingen tar väldigt långt ner om man jämnför med min gamla V40.
Bilen har ju stått ett bra tag, så när jag köpte den så lät styrservot högt och ansträngt, jag anmärkte på det och det visade sig att servosystemet behövde luftas, blev tyst sen dess. Vore ju fint om så var fallet även på kopplingen.
av Shaapa
Hur går det? Något nytt ljus i växelfrågan?
Jag har nämligen en V50 som jävlas och är ibland omöjlig att få i backen på när bilen är kall. Då får man med smärre våld pressa i 1'an, lirka koppling och sen brukar backen gå i. Jag bävar för hur det blir i vinter om den jäklas nu när det är +10/15 grader och inte minus lika mycket...

Någon som gjort oljebyte i växellådan själv och kan ge tips och råd? Tänkte börja där för att se om det blir bättre. (Bilmodellen är en T5 manuell 6-vxl -04'a)
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&a[…]

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]