- tis 06 dec 2016, 20:19
#1130697
Har en Volvo 965 91 som har precis passerat 19.ooo mil.
Jag har býtt Kam rem, Lmm. tändingsmodulerna, tändstift, bränsle tryck regulator, Lamdasonden, Matar pumpen i tanken. Jag har monterat in en tryck kännare på bränslet för att kunna mäta trycket hela tiden. Kanon mellan 3-3,5.
När bilen är kall går den kanon bra alltid. sen när den börjar bli varm kan den helt plötsligt tappa kraft och nästan dö ut av svaghet. Sen kan den gå långa stunder utmärkt dock små missar den lite.
Går oftast bra när det är tort men det händer att den dör o tappar kraft. Går något sämre när det är fuktigt ute.
Kan ligga som ex: hålla jämnt gaspådrag i 90 kmh när den bara tappar kraft men jag upplever det inte som att den misständer.
Står vid ett stopp tecken och skall köra ut i trafiken, först tvekar den när man ger gas sen kommer man ut i trafiken och så dör den.
En tanke kan det vara lamda sonden som sitter löst eller glappkontakt ?
OM det kommer in luft i avgassystemen före Lamda sonden skulle då motern bli svag av för mycket bränsle som skulle komma in?
Kan det vara som den missar på 1 cylinder som jag inte märker?
Om den missar så mycket så att det kommer att bli en fet blaning ut ur motorn så lamda sonden reglerar ner blaningen? Är det möjligt.
Är det någon som har idéer så mottages de med tacksamhet, för jag kan inte tro att någon har varit med om något liknade.
Ps Skall lamda värdet när man mäter med digital volt meter fara som en flipper kula upp och ner mycket fort? Ds
Jag har býtt Kam rem, Lmm. tändingsmodulerna, tändstift, bränsle tryck regulator, Lamdasonden, Matar pumpen i tanken. Jag har monterat in en tryck kännare på bränslet för att kunna mäta trycket hela tiden. Kanon mellan 3-3,5.
När bilen är kall går den kanon bra alltid. sen när den börjar bli varm kan den helt plötsligt tappa kraft och nästan dö ut av svaghet. Sen kan den gå långa stunder utmärkt dock små missar den lite.
Går oftast bra när det är tort men det händer att den dör o tappar kraft. Går något sämre när det är fuktigt ute.
Kan ligga som ex: hålla jämnt gaspådrag i 90 kmh när den bara tappar kraft men jag upplever det inte som att den misständer.
Står vid ett stopp tecken och skall köra ut i trafiken, först tvekar den när man ger gas sen kommer man ut i trafiken och så dör den.
En tanke kan det vara lamda sonden som sitter löst eller glappkontakt ?
OM det kommer in luft i avgassystemen före Lamda sonden skulle då motern bli svag av för mycket bränsle som skulle komma in?
Kan det vara som den missar på 1 cylinder som jag inte märker?
Om den missar så mycket så att det kommer att bli en fet blaning ut ur motorn så lamda sonden reglerar ner blaningen? Är det möjligt.
Är det någon som har idéer så mottages de med tacksamhet, för jag kan inte tro att någon har varit med om något liknade.
Ps Skall lamda värdet när man mäter med digital volt meter fara som en flipper kula upp och ner mycket fort? Ds