Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo965
Har en Volvo 965 91 som har precis passerat 19.ooo mil.
Jag har býtt Kam rem, Lmm. tändingsmodulerna, tändstift, bränsle tryck regulator, Lamdasonden, Matar pumpen i tanken. Jag har monterat in en tryck kännare på bränslet för att kunna mäta trycket hela tiden. Kanon mellan 3-3,5.
När bilen är kall går den kanon bra alltid. sen när den börjar bli varm kan den helt plötsligt tappa kraft och nästan dö ut av svaghet. Sen kan den gå långa stunder utmärkt dock små missar den lite.
Går oftast bra när det är tort men det händer att den dör o tappar kraft. Går något sämre när det är fuktigt ute.
Kan ligga som ex: hålla jämnt gaspådrag i 90 kmh när den bara tappar kraft men jag upplever det inte som att den misständer.
Står vid ett stopp tecken och skall köra ut i trafiken, först tvekar den när man ger gas sen kommer man ut i trafiken och så dör den.

En tanke kan det vara lamda sonden som sitter löst eller glappkontakt ?
OM det kommer in luft i avgassystemen före Lamda sonden skulle då motern bli svag av för mycket bränsle som skulle komma in?
Kan det vara som den missar på 1 cylinder som jag inte märker?
Om den missar så mycket så att det kommer att bli en fet blaning ut ur motorn så lamda sonden reglerar ner blaningen? Är det möjligt.

Är det någon som har idéer så mottages de med tacksamhet, för jag kan inte tro att någon har varit med om något liknade.
Ps Skall lamda värdet när man mäter med digital volt meter fara som en flipper kula upp och ner mycket fort? Ds
Användarvisningsbild
av frasse4
Får du någon felkod? Har du kollat lågspänningskablarna till tändspolarna? Missar den så mkt borde du få felkod tycker jag.

På din andra fråga är svaret ja, den hoppar mellan 0-1 konstant i och med att styrboxen reglerar mot lambdan.
av Volvo965
Detta är en 91 års modell. En lampa som blinkar koder som säger att det är fel på allt från främre kofångaren till bak luckan. Den kan få för mycket bränsle eller för lite. för mycket luft att kanske höger blinkers inte fungerar eller att den gör det. När man sen mot förmodan har ringat in felet så visar det sig att det är ett jord fel i bakluckan.
Med andra ord är det ett så trubbigt verktyg att det inte ens ger en ledtråd var man skall leta.

Så snälla riktiga tips att leta efter. Koderna ger ingen vägledning.
av Volvo965
Kabel härvan har jag öppnat och mätt alla kablar och dragit i för att se så inga brott förekommer. Från alla givare o kontakter till data boxarna. Alla kontakter är kontrollerade och rengjorda, reläer kollade för glappkontakt.
Märk väl att bilen startar ALLTID lätt och går bra.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det är felkoder på vissa detaljer i insprutning och tändning och då går systemen in i "Limp home mod", alltså ett nödkörningssystem och fungerar inte till 100%. För att "komma ut" från det får du nolla alla felkoder. Sedan kan du köra en runda och sedan kolla efter nya, färska felkoder. Dom gamla försvinner inte av sig själv, även om man inte tycker om systemet :lol: Det fungerar så på LH systemet, du kan ha Motronic på din motor men jag tror nog att det funkar på liknande sätt. Man kan i så fall även testa att vissa saker fungerar eller inte genom den boxen (typ vevaxelgivare, spridare, tomgångsmotor m.m) Även inga felkoder ger en fingervisning om var man ska leta, alltså bland sådant som inte kan orsaka felkoder.
av Volvo965
Tack Lennart.
Har du en tabell på alla felkoderna för denna modellen? Ja jag har ett Motronic system.
Jag skall ge det ett försök till och skriva ner alla felkoderna här sen.
av NilsO
Volvo965 skrev:Jag har monterat in en tryck kännare på bränslet för att kunna mäta trycket hela tiden. Kanon mellan 3-3,5.
Nu tror jag inte att det är det som är felet, men 3.0–3.5 bar är inte alls kanon, om mätaren är inkopplad framme i motorn. Det är för stort tryck.

Med motorn på tomgång och vakuumledningen till regulatorn urkopplad ska det vara 3.0 bar.

På tomgång eller när du kör med bilen i jämn fart på jämn väg ska det vara ungefär 2.5 bar. På fullbelastning (gaspedalen i botten) ska det vara 3.0 bar.
Användarvisningsbild
av frasse4
Volvo965 skrev:Detta är en 91 års modell. En lampa som blinkar koder som säger att det är fel på allt från främre kofångaren till bak luckan. Den kan få för mycket bränsle eller för lite. för mycket luft att kanske höger blinkers inte fungerar eller att den gör det. När man sen mot förmodan har ringat in felet så visar det sig att det är ett jord fel i bakluckan.
Med andra ord är det ett så trubbigt verktyg att det inte ens ger en ledtråd var man skall leta.

Så snälla riktiga tips att leta efter. Koderna ger ingen vägledning.
Nja, felkoderna på Motronic säger lite mer än till det gamla LH. Jag köpte en DVD med volvos gröna verkstadsböcker till 900-serien och den har felsökning för B6304 också. Är dock mitt i en flytt så det är lite rörigt, men jag ska se om jag hittar den i helgen.

Det Motronic 1.8 som sitter tom. -94 om du ska googla efter felkoder.

Sedan kanske du inte ska vara allt för kräsen med de tips du får, de som ägde 960:s förr om åren var kanske inte i första hand de som skruvade själva och hänger på det här forumet...
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.