Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det var ett gediget jobb, det lär ju inte börja rosta i morgon iallafall :lol: Har man tänk ha bilen i väldigt många år (10+) lär det vara en god investering.

Det som gör mig lite tveksam är bild 2015_074, varför sprutar man på stötdämpare, gummibussningar, alulänkarmar och genomslagsgummin. Det känns lite sådär kan jag tycka, även om det kanske inte spelar någon roll i praktiken. Lite svårt att se färgmärkningen på fjädrarna är det allt :)
MartinS skrev:Det var ett gediget jobb, det lär ju inte börja rosta i morgon iallafall :lol: Har man tänk ha bilen i väldigt många år (10+) lär det vara en god investering.
Ja man måste nog ha lite tidsperspektiv för att räkna hem en sådan här investering. Men jag brukar ha mina bilar ett bra tag och den här blir kanske särskilt långvarig eftersom det är den nyaste jag någonsin köpt. :D Att det inte blir tätare bilbyten för min del är förstås delvis en ekonomisk fråga (särskilt som jag inte tillhör tjänstebilsförarnas skara) men också en fråga om vad jag trivs med. Jag vill "känna" min bil ganska väl, få den precis som jag vill ha den, och få den i riktigt bra skick. Och sådant där tar erfarenhetsmässigt en hel del tid och energi varje gång jag köper något nytt, särskilt när det nya i praktiken alltid är begagnat. ;-)
MartinS skrev:Det som gör mig lite tveksam är bild 2015_074, varför sprutar man på stötdämpare, gummibussningar, alulänkarmar och genomslagsgummin. Det känns lite sådär kan jag tycka, även om det kanske inte spelar någon roll i praktiken. Lite svårt att se färgmärkningen på fjädrarna är det allt :)
Ja även jag grunnade lite över sådana ting. Särskilt undrade jag lite när jag såg att även gummibälgarna på stötdämparna hade fått full rostskyddsbehandling. Men enligt Nils A. klarar gummit den behandlingen utan några som helst problem.

Förklaringen till att man sprutar saker som egentligen inte behöver sprutas är säkert att det är väsentligt mindre arbete än att maskera bort dem. En hel del maskeringsarbete blir det som synes ändå och att maskera allt som inte behöver sprutas men tål att sprutas skulle innebära långt mer jobb, särskilt som maskeringen inte får innebära att man missar någon plåtbit där behandlingen är viktig. Gränsen är ju ibland rätt svår att dra. Vet inte om jag någonsin hört talas om en fjäder som rostat sönder. Fjädertallrikar däremot. Och det är ju liksom rätt "tight" mellan dem. :wink:

När det gäller färgmarkeringen på fjädrarna tror jag den numera saknar praktisk betydelse även om man en gång i tiden höll ordning på saker och ting den vägen. Numera tittar man på bilens chassikod som i sin tur pekar på ett artikelnummer som i sin tur gör det möjligt att beställa rätt fjäder (och även stötdämpare, genomslagsgummi och krängningshämmare).
Det var gediget gjort, verkligen!
Är oljan tectyl?
Jag funderar på om oljan kommer att fläcka ner garaget i tio år?

Jag har kvar en riktig värstingolja i rostskyddssammanhang, floatcoat, en olja som användes till båtarnas ballasttankar och innehåller 10 procent bitumen (asfalt). Den kryper något enastående, men som sagt fläckar den ner garaget... Det blev gjort på en 140, 240 och 740 så det behövdes sannerligen.

(Föredrar faktiskt originalbehandlingen som är på min nuvarande bil.)
valln skrev:Det var gediget gjort, verkligen!
Ja efter att ha kikat på det hela är det ju i vart fall svårt att få det till motsatsen. :D
valln skrev:Är oljan tectyl?
Jag har inte dubbelkollat men enligt hemsidan, ja. Tectylprodukter i någon form.
valln skrev:Jag funderar på om oljan kommer att fläcka ner garaget i tio år?
Som hyresrättsinnehavare i parkeringshus har jag inte riktigt det problemet. Värre är att det droppar från våningen ovanför och att delar av taket ibland faller ner på motorhuven. ;-)
valln skrev:Jag har kvar en riktig värstingolja i rostskyddssammanhang, floatcoat, en olja som användes till båtarnas ballasttankar och innehåller 10 procent bitumen (asfalt). Den kryper något enastående, men som sagt fläckar den ner garaget... Det blev gjort på en 140, 240 och 740 så det behövdes sannerligen.
På 140 och 240 kan jag förstå! Där behövdes mirakelprodukter enligt min erfarenhet. Men min 745:a (87:a) var en tålmodig själ. Det var då jag för första gången tyckte att Volvo fått ordning på det här med rostskydd. Galvning och en vettigt konstruerad kaross gjorde underverk.
valln skrev:(Föredrar faktiskt originalbehandlingen som är på min nuvarande bil.)
Man tycker ju att man egentligen inte skulle behöva något annat. Sitter och funderar över varför det inte blir så. Rimligen börjar man väl med karossen när man sätter ihop en bil. Och då tycker man att det inte borde vara helt omöjligt att nöjaktigt rostskydda den för rimliga pengar innan man börjar peta dit andra ting som trasslar till det.
Allt är relativt. Vilken 740 som helst är/var en revolution i jämförelse med tidigare 140/240, i synnerhet dem från mitten av 70-talet när man knappt kunde titta på bilarna innan de började rosta. :cry: Sedan var 88B en särskilt gynnad variant eftersom man galvade lite tjockare (mer en fråga om dubbelgalv kontra enkelgalv än halv- kontra helgalv; det var galvat på samma ställen såvitt jag vet). Men man kan ju fråga sig varför man slutade med att galva lite tjockare när man väl hade fattat att det var så in i h-e effektivt att galva och att galva ordentligt. :roll:
andersuw skrev:Men jag brukar ha mina bilar ett bra tag och den här blir kanske särskilt långvarig eftersom det är den nyaste jag någonsin köpt. :D Att det inte blir tätare bilbyten för min del är förstås delvis en ekonomisk fråga (särskilt som jag inte tillhör tjänstebilsförarnas skara) men också en fråga om vad jag trivs med. Jag vill "känna" min bil ganska väl, få den precis som jag vill ha den, och få den i riktigt bra skick. Och sådant där tar erfarenhetsmässigt en hel del tid och energi varje gång jag köper något nytt, särskilt när det nya i praktiken alltid är begagnat. ;-)
Jag är likadan, eller iallafall ganska lik. Brukar ha mina bruksbilar i 6-7 år, vilket gör att de i praktiken brukar bli runt 10 år gamla +- något/några år när jag säljer dom då de oftast är begagnade när jag köper dom.
OK. Men man började "halvgalva" 1986 och det steget betydde naturligtvis mer än steget upp till helgalvning några år senare. Det är förstås allra viktigast att det är galvat nedtill.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]