MartinS skrev:Det var ett gediget jobb, det lär ju inte börja rosta i morgon iallafall :lol: Har man tänk ha bilen i väldigt många år (10+) lär det vara en god investering.
Ja man måste nog ha lite tidsperspektiv för att räkna hem en sådan här investering. Men jag brukar ha mina bilar ett bra tag och den här blir kanske särskilt långvarig eftersom det är den nyaste jag någonsin köpt. :D Att det inte blir tätare bilbyten för min del är förstås delvis en ekonomisk fråga (särskilt som jag inte tillhör tjänstebilsförarnas skara) men också en fråga om vad jag trivs med. Jag vill "känna" min bil ganska väl, få den precis som jag vill ha den, och få den i riktigt bra skick. Och sådant där tar erfarenhetsmässigt en hel del tid och energi varje gång jag köper något nytt, särskilt när det nya i praktiken alltid är begagnat.
MartinS skrev:Det som gör mig lite tveksam är bild 2015_074, varför sprutar man på stötdämpare, gummibussningar, alulänkarmar och genomslagsgummin. Det känns lite sådär kan jag tycka, även om det kanske inte spelar någon roll i praktiken. Lite svårt att se färgmärkningen på fjädrarna är det allt :)
Ja även jag grunnade lite över sådana ting. Särskilt undrade jag lite när jag såg att även gummibälgarna på stötdämparna hade fått full rostskyddsbehandling. Men enligt Nils A. klarar gummit den behandlingen utan några som helst problem.
Förklaringen till att man sprutar saker som egentligen inte behöver sprutas är säkert att det är väsentligt mindre arbete än att maskera bort dem. En hel del maskeringsarbete blir det som synes ändå och att maskera allt som inte behöver sprutas men tål att sprutas skulle innebära långt mer jobb, särskilt som maskeringen inte får innebära att man missar någon plåtbit där behandlingen är viktig. Gränsen är ju ibland rätt svår att dra. Vet inte om jag någonsin hört talas om en fjäder som rostat sönder. Fjädertallrikar däremot. Och det är ju liksom rätt "tight" mellan dem.
När det gäller färgmarkeringen på fjädrarna tror jag den numera saknar praktisk betydelse även om man en gång i tiden höll ordning på saker och ting den vägen. Numera tittar man på bilens chassikod som i sin tur pekar på ett artikelnummer som i sin tur gör det möjligt att beställa rätt fjäder (och även stötdämpare, genomslagsgummi och krängningshämmare).