Hej och tack till vissa som svarat.
Tyvärr har några svarat trots att de inte vet.
Jag tog isär och tittade. Följande behövs:
- Insex 7 mm för glidpinnarna
- Torx 55 för bromsoket
- 18 mm hylsa för bromsokets fäste
- Torx 50 för bromsskivan
Jag vände mig till detta forum eftersom jag inte hittat någon film på Youtube (när jag sökte på V70). Men när jag sett exakt hur mina bromsar ser ut hittade jag en video på Youtube. Det är samma som på S60 2012.
/Lars
Senast redigerad av 1 LarsS, redigerad totalt 0 gånger.
Du behöver ju inte göra annat än att lossa 19mm bultarna och sen bara lyfta av oket och ta bort skivan, finns ingen anledning att börja ta bort glidpinnar och annat.
Det är samma bromsar på S/V60, S80, XC60, XC70, V70.
Jo, så fort man gör något som innebär att man tar av hjulen (typ byter till vinterdäck eller vad som helst), då bör glidpinnarna ut och fettas in. Gör man det varje gång man ändå är där och rotar behövs det aldrig.
Samtidigt står det i instruktionsbladet man får med nya klossar att man inte skall smörja glidpinnarna...
Håller man på och smörjer in dom kanske man måste göra det ofta för att fettet stelnar och drar åt sig skit? Låter man dom vara så kanske man inte behöver underhålla dom?
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
Jag fick samma svar när jag försökte få klarhet i det inför mitt bromsbyte i höstas. De ska vara hela och rena men inte smorda. Mina hade svarta ränder så jag körde bräkleen och gnuggade de rena innan återmontering. Sen om det gör någon skada om man skulle smörja pinnarna vet jag inte.