Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvo744regina skrev:Hur fan glr man inlägg i detta forum

Börja med rätt avdelning. se länk
http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=15
av LarsS
Hej och tack till vissa som svarat.
Tyvärr har några svarat trots att de inte vet.

Jag tog isär och tittade. Följande behövs:
- Insex 7 mm för glidpinnarna
- Torx 55 för bromsoket
- 18 mm hylsa för bromsokets fäste
- Torx 50 för bromsskivan

Jag vände mig till detta forum eftersom jag inte hittat någon film på Youtube (när jag sökte på V70). Men när jag sett exakt hur mina bromsar ser ut hittade jag en video på Youtube. Det är samma som på S60 2012.

/Lars
Senast redigerad av 1 LarsS, redigerad totalt 0 gånger.
Jo, så fort man gör något som innebär att man tar av hjulen (typ byter till vinterdäck eller vad som helst), då bör glidpinnarna ut och fettas in. Gör man det varje gång man ändå är där och rotar behövs det aldrig.
Användarvisningsbild
av MartinS
Samtidigt står det i instruktionsbladet man får med nya klossar att man inte skall smörja glidpinnarna...

Håller man på och smörjer in dom kanske man måste göra det ofta för att fettet stelnar och drar åt sig skit? Låter man dom vara så kanske man inte behöver underhålla dom?
Användarvisningsbild
av MartinS
Min är aldrig smörjda (om de inte smörjdes i fabriken?) och har gått 16000mil utan problem iallafall.
Jag fick samma svar när jag försökte få klarhet i det inför mitt bromsbyte i höstas. De ska vara hela och rena men inte smorda. Mina hade svarta ränder så jag körde bräkleen och gnuggade de rena innan återmontering. Sen om det gör någon skada om man skulle smörja pinnarna vet jag inte.
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]