Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
lwallin87 skrev:
Perra83 skrev:Åk tillbaka till verkstaden så får dom fylla på.
Annars hade jag bara svängt förbi Volvo och köpt en liter.

Vågar jag köra dit? Vätskan är 1cm under MIN as we speak.
Kall eller varm motor?
av lwallin87
Perra83 skrev:
lwallin87 skrev:
Perra83 skrev:Åk tillbaka till verkstaden så får dom fylla på.
Annars hade jag bara svängt förbi Volvo och köpt en liter.

Vågar jag köra dit? Vätskan är 1cm under MIN as we speak.
Kall eller varm motor?

Kall. Kan man/bör man slå i vatten för att komma över MIN? Står parkerad i varmgaraget.
av Rådlös
Vi har skrivit det snart 100 gånger förut. Det finns ingen gällande färgkod på glykol! Färgen är något som tillverkaren tillsätter för att ingen av misstag skall tro att det är vatten. Det är lag på att vätskan skall färgas. Ren glykol är för övrigt färglös.
Du kan välja vilken färg du vill och du kan blanda det hur du vill i det avseendet. Färgen har ingen som helst inverkan på glykolens uppgift som frysskydd och korrosionsskydd.

Däremot finns det två sorters glykol, Etylenglykol, som är den absolut vanligaste och förhållandevis billigaste. Dessutom rejält giftig! En decilter anses som tillräckligt för att ge en hädanfärd på en normalt välvuxen och tidigare frisk människa.
Sedan finns det Propylenglykol som är dyrare och tämligen ovanlig. Den anses mera miljövänlig, men är ingen hälsodryck. Dom här båda kan alltså ha vilken färg som helst. Till och med samma färg, men olika sorter.
Nu kommer det viktiga: Man skall inte blanda dom här två sorterna! Om man gör det blir det en brun sörja och rykten säger att det även kan bildas slamklumpar av den bruna sörjan som kan sätta igen kylkanalerna. Man kan inte heller läsa av den lägsta frysskyddstemperaturen med något instrument om dom är blandade. Dock kan det vara en klen tröst, det fungerar fortfarande som frysskydd även när det är blandat.

Det viktiga i sammanhanget är vad det står på förpackningen/dunken/flaskan vad innehållet är. I ditt fall föreslog någon att du skulle åka tillbaka till verkstaden och be dom fylla upp lite till. Då får du med största säkerhet samma sort. Det är den absolut enklaste lösningen för dig. Fråga också om vilken sort det är, Etylenglykol eller Propylenglykol. Nöj dig inte med ett svar t.ex som att: "Det är blå glykol". Du bryr dig inte om färgen, du vill veta vilken sort det är! Och färgen säger inte vilken sort det är. Notera vilken sort det är och spara uppgiften. Man skall byta kylarvätskan vart annat år och då är det viktigt att veta vilken sort man har. Men som vi sa i början, Etylenglykol är den absolut vanligaste sorten. Högst troligt har du den. Därför skall du hålla dig till den om du inte vill "tvätta" kylsystemet. I och för sig fullt möjligt, men onödigt mycket jobb.
Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet (rostskyddet). Det fungerar bara i två år. Därefter byter man kylarvätska. Slarvar man med korrosionsskyddet kan motorn i värsta fall oxidera inifrån.
Det har skrivits många trådar om detta här på forumet. Det är lätt att säga: Sök och läs mer! Men det är egentligen onödigt att säga det, för du har fått veta det viktigaste i detta inlägget. Men känner du ändå någon tveksamhet så sök gärna fler inlägg i ämnet här på forumet.
av Schmoyoho
Jag tycker dock det är intressant att man differentierar mellan olika färger på sidan som länkas i trådstarten. Grön är ju volvos kylarvätska, iallafall den som jag har i min bil. Varför specificeras då att vissa motorer ska ha röd? Har något svagt minne av att det fanns olika sammansättningar av både etylen- och propylenglykolerna.

TS: Om du är osäker kan du ju åka till verkstaden och be de bjuda på en liter färdigblandad kylarvätska så kan du fylla på själv, om du har verkstaden i närheten. Annars så känns det ju som att det borde vara lugnt att köra. Eller slå på lite vatten och be om en liter koncentrerad kylarvätska istället så behåller du 50/50-blandningen.
av Rådlös
En kort förklaring: Jag har själv trott att det fanns en färgkod och ville kolla upp hur det var "upplagt". Jag var både bil- och båtägare på den tiden. När man tar upp sin båt inför vintersäsongen skall man hälla i glykol i sjövattensystemet (Motorn har värmeväxlare med två system) för att skydda mot frostsprängning om det ligger kvar lite vatten "i ett hörn". Så jag började bläddra igenom bränslebolagens sidor om glykol. Ganska snart stog det klart för mig att någon färgkod för den ena eller andra sorten existerar inte. Den som vill kolla upp detta. kan göra det enkelt. Alla bränslebolag som säljer glykol är skyldiga att tillhandahålla ett Produktdatablad eller ett Säkerhetsdatablad. För att slippa dela ut ett antal A4-papper när någon köper en liter glykol, så finns dom produkt- och säkerhetsdatabladen på bolagens hemsidor. Där framgår det vad produkten innehåller, hur den ser ut, hur giftig den är o.s.v.
Hursomhelst, när jag såg att det var alla regnbågens färger på dom båda glykolsorterna skrev jag till några bränslebolag och frågade hur det låg till. Det enda bolaget som svarade i någorlunda klartext var OK-Q8. Dom berättade lite om det här med brunslammet och att det inte går att mäta fryspunkten med några instrument. Men någon färgkod kände dom inte till. Några andra bolag svarade ungefär: "Våran glykol är blå!". Flera svarade inte alls. Volvo hade ett lite underligt resultat när man kollade produktdatabladet. Om man tittade på "bilavdelningen" framgick det att deras etylenglykol var grön (eller kanske blå? Det är några år sedan) Medan Volvo Penta skrev i sitt produktblad att deras etylenglykol var röd!!!??? :shock:
Lägg därtill dom stormarknader och andra återförsäljare som inför vintern säljer glykol. Där finns gul, violett, grön, blå, röd etc. etc. Men alla heter etylenglykol. Och det är den viktigaste uppgiften. Läs alltid på förpackningen vad det innehåller först av allt. Finns det ingen sådan uppgift så välj ett annat försäljningsställe. Det är förmodligen något "skojarbolag" som försöker kränga en undermålig produkt som inte håller rätt standard som man kan kräva av något sådant viktigt.
Man kan reda ut vilken sort man har i sitt kylsystem, etylenglykol eller propylenglykol om man skulle vara osäker eller misstänksam på det. Det krävs lite utrustning och är kanske lite slabbigt, men det går. Sedan är det så som jag skrev tidigare, att etylenglykol är den överlägset vanligaste sorten. I mina sökanden på nätet har jag bara träffat på två fordonsfabrikat som har förordat propylenglykol. Det var Scania och Mercedes. I Scanias fall handlar det förmodligen om "Miljöpoäng". Om man skall ISO-certifiera en industriprodukt så skall man kunna visa dokumentation på att man är miljövänlig. (Jag har jobbat lite i periferin med detta, dock i en annan bransch) Om då Scania säger i sina instruktionsböcker att Propylenglykol är bäst för att den är miljövänlig, får dom "godkänt" i sin ISO-certifiering. Scania får kalla sig Miljövänliga i det avseendet.
OBS! Detta är inget angrepp på Scania. Dom tillverkar lastbilar och bussar i världsklass och ingen skugga skall falla dom. Men jag vill bara visa hur det kan gå till.
I Mercedes fall lär det bara gälla en enstaka modell där man förordar Propylenglykol. Jag kan inget om deras modellserier så jag avstår att grubbla vidare på det. Jag har bara läst mig till detta.
Så slutsatsen blir: Det finns ingen gällande färgkod för glykolsorter. Glykol kan ha vilken färg som helst. Det är texten på förpackningen som gäller. Alla färger är blandbara eftersom färgen inte påverkar glykolens avsiktliga egenskaper.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av lwallin87
Tusen tack för klargörandet! Jag för kolla på måndag vilken slags glykol som dom hällde i.

Skulle behöva hämta en släkting på Arlanda idag. Tror ni att det är OK att slå i vatten idag och köra på för att sen imorgon slå i lika mycket glykol?
av III
lwallin87 skrev:Tusen tack för klargörandet! Jag för kolla på måndag vilken slags glykol som dom hällde i.

Skulle behöva hämta en släkting på Arlanda idag. Tror ni att det är OK att slå i vatten idag och köra på för att sen imorgon slå i lika mycket glykol?
Inga problem, ser du bara att det är vätska i är det inte hela världen att köra en sväng, du kan ju slå i vatten tills nivån är på min och sedan lika mycket koncentrerad glykol när du fått tag på det. Sen är det ju bara att justera nivån så det är lagom.
av Schmoyoho
Vattnet du slår i höjer fryspunkten från X minusgrader (vad exakt 50/50-blandningen ger, typ -40°C?) med några grader. Vi pratar om kanske 2-3 dl i ett system på, ptja, 8-9 liter? Om du är noga kan du efterfylla 1 cm konc. glykol också men det är nog lugnt.
Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.