- sön 04 dec 2016, 09:39
En kort förklaring: Jag har själv trott att det fanns en färgkod och ville kolla upp hur det var "upplagt". Jag var både bil- och båtägare på den tiden. När man tar upp sin båt inför vintersäsongen skall man hälla i glykol i sjövattensystemet (Motorn har värmeväxlare med två system) för att skydda mot frostsprängning om det ligger kvar lite vatten "i ett hörn". Så jag började bläddra igenom bränslebolagens sidor om glykol. Ganska snart stog det klart för mig att någon färgkod för den ena eller andra sorten existerar inte. Den som vill kolla upp detta. kan göra det enkelt. Alla bränslebolag som säljer glykol är skyldiga att tillhandahålla ett Produktdatablad eller ett Säkerhetsdatablad. För att slippa dela ut ett antal A4-papper när någon köper en liter glykol, så finns dom produkt- och säkerhetsdatabladen på bolagens hemsidor. Där framgår det vad produkten innehåller, hur den ser ut, hur giftig den är o.s.v.
Hursomhelst, när jag såg att det var alla regnbågens färger på dom båda glykolsorterna skrev jag till några bränslebolag och frågade hur det låg till. Det enda bolaget som svarade i någorlunda klartext var OK-Q8. Dom berättade lite om det här med brunslammet och att det inte går att mäta fryspunkten med några instrument. Men någon färgkod kände dom inte till. Några andra bolag svarade ungefär: "Våran glykol är blå!". Flera svarade inte alls. Volvo hade ett lite underligt resultat när man kollade produktdatabladet. Om man tittade på "bilavdelningen" framgick det att deras etylenglykol var grön (eller kanske blå? Det är några år sedan) Medan Volvo Penta skrev i sitt produktblad att deras etylenglykol var röd!!!??? :shock:
Lägg därtill dom stormarknader och andra återförsäljare som inför vintern säljer glykol. Där finns gul, violett, grön, blå, röd etc. etc. Men alla heter etylenglykol. Och det är den viktigaste uppgiften. Läs alltid på förpackningen vad det innehåller först av allt. Finns det ingen sådan uppgift så välj ett annat försäljningsställe. Det är förmodligen något "skojarbolag" som försöker kränga en undermålig produkt som inte håller rätt standard som man kan kräva av något sådant viktigt.
Man kan reda ut vilken sort man har i sitt kylsystem, etylenglykol eller propylenglykol om man skulle vara osäker eller misstänksam på det. Det krävs lite utrustning och är kanske lite slabbigt, men det går. Sedan är det så som jag skrev tidigare, att etylenglykol är den överlägset vanligaste sorten. I mina sökanden på nätet har jag bara träffat på två fordonsfabrikat som har förordat propylenglykol. Det var Scania och Mercedes. I Scanias fall handlar det förmodligen om "Miljöpoäng". Om man skall ISO-certifiera en industriprodukt så skall man kunna visa dokumentation på att man är miljövänlig. (Jag har jobbat lite i periferin med detta, dock i en annan bransch) Om då Scania säger i sina instruktionsböcker att Propylenglykol är bäst för att den är miljövänlig, får dom "godkänt" i sin ISO-certifiering. Scania får kalla sig Miljövänliga i det avseendet.
OBS! Detta är inget angrepp på Scania. Dom tillverkar lastbilar och bussar i världsklass och ingen skugga skall falla dom. Men jag vill bara visa hur det kan gå till.
I Mercedes fall lär det bara gälla en enstaka modell där man förordar Propylenglykol. Jag kan inget om deras modellserier så jag avstår att grubbla vidare på det. Jag har bara läst mig till detta.
Så slutsatsen blir: Det finns ingen gällande färgkod för glykolsorter. Glykol kan ha vilken färg som helst. Det är texten på förpackningen som gäller. Alla färger är blandbara eftersom färgen inte påverkar glykolens avsiktliga egenskaper.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.