Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av K5054
Jag lade upp några bilder under "Pelles Pärla". :D :D :D
Användarvisningsbild
av K5054
Nu är det femte dagen med pärlan och jag är helt begeistrad. Det finns ju INGET att gnälla över! Tvärtom verkar allt välgjort som ett schweizerur av bästa slag och den är rena drömmen att köra och åka i. Hur har jag kunnat tro att min 316 -95 och Corolla -03 ens kunnat mäta sig med detta härliga, tysta och (i alla fall enligt mig) kvicka åkdon? Kärran går ju i en helt annan division. :D :D :D
av Anders Classic
Då vet man vad man har och vänta på..

Min classic kommer i slutet av augusti.

Härligt att du är nöjd!
av Motörhead
Kan inte låta bli väcka denna tråd :)
26500 mil, 10 år gammal bil, haft den sen 2006 och är, även efter några reparationer, lika nöjd som i början. Fortfarande ingen rost! Kommer nog ha kvar bilen så länge den går.
av llesrof
Prja... jag är rätt nöjd med min också. Den är inte speciellt repig i lacken, har en liten buckla som fanns redan när jag köpte den, ett och annat klonk från hjulupphängningen, fullt fungerande AWD, ja, allt fungerar på den. Startar varje gång och växlar finfint. Jag bytte olja i lådan vid 9000 mil och nu har den rullat 16600 mil så det är väl dags igen snart. ACC:n fungerar perfekt och det enda som stör mig är att plastpanelen runt knapparna till förarstolen (har elinställbar stol) är sprucken. Det påverkar inte funktionen men det ser lite pundarbilsaktigt ut.
Användarvisningsbild
av Jackson75
llesrof skrev:pundarbilsaktigt ...
Hehe .. bra beskrivning! :D
av nissesvolvo
Jag har en gammal V70 (1999) och en V70n (2004). Dock är jag djärv nog att våga sticka ut hakan och påstå att den äldre V70 är, i mitt tycke, bättre på många sätt än den nyare. En trotjänare som jag kört med sedan 2001 och den har gått 29 000 mil varav 20 000 mil i min ägo. Finns bägge bilarna hemma väljer jag heller åka i den än i den nyare, tom på lite längre resor. Tycker man sitter bättre, man ser bättre på framåt och bakåt. Det är lättare att veta vad man har bilen när man tex skall parkera osv.

Visst är väl den nyare bilen mer säker men det på bekostnad av en dåligt placerad A-stolpe. Iaf om man jämför med den gamla V70. Men ,som med allt annat, så finns det ju både för och nackdelar med allt.

Driftsäkerheten har så här långt fallit till fördel för min gamla V70. Bara blivit stående och inte kommit vidare på egen hand, 2 gånger. Inget jämfört med alla dom Saabar jag ägt i mitt liv.....
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Kul att se den här tråden i liv igen, hur många som var med 2007 har kvar sina pärlor och kan berätta hur det ser ut sex år senare?
Min droska har nu rullat 13k. mil och fungerar fint. Det märks att viss plastdetaljer börjar bli "spröda".
Jag har fått de obligatoriska bytena av spolarpump, motorfäste, länkarmar, bromsar, vevhusvent, bixenonhaveri & larmsirenbatteri, men i övrigt förskonad från större reparationer. Inga haverier däremot utan allt har kunnat bytas relativt kontrollerat till hutlösa priser av Bilia eller Mechanum.

Bilen står sig fint jämfört med lillebror V60. Jag anser dessutom att den nyare Volvon inte har samma kvalité i materialen.
Kollade just status på BMWn (E46 320i -01) som byttes in, den är idag skrot.
Vår V70 har med sitt drag fått renässans som tungdragare av maxlastade släpkärror med makadam & grus samt liftar till husrenovering samt rymlig virkestransportör och dagisräser till våra två barn.
Utmärkt allaround bil som går lika fint att fara till fjällen med.
Planerna för framtiden är dock att byta ut den mot ny tjästebil med diesel & automat. Efter Volvos senaste passatifiering av V70 lutar det åt en A6, men med milögänser på 120g. CO att hålla sig till kan det ändå bli en 2015 V70 med VEA motor....
av Motörhead
Med en tår i ögat :( har jag nu sålt min V70. Visserligen till mitt ex så den blir på ett vis kvar men ändå. Många fina minnen, hämtade hem min älskade dotter (nu 5 år) från BB i den tex. Kommer troligen prova ett annat märke än Volvo nu så jag vill passa på att tacka för alla tips och all hjälp under åren av er forum-medlemmar. Tittar nog in här emellanåt :wink:

Med vänlig hälsning, Daniel
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]