Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zäta
Jag åkte med min son idag i hans S-70 och då uppstod ett konstigt fel på bilen.
Bilen står normalt i varmgarage och vi tog ut den och skulle åka ett ärende när vi åkt ca 3-4 km uppstod felet och det är som följer

ABS lampan och motorstörningslampan tänds, Hastighetsmätarnålen ställer sig på 0 km tim
och kilometermätaren visar bara horisontella streck alltså ---------även trippmätaren visar streck.
samtidigt börjar motorn gå dåligt men stannar inte.
Gasreglaget upplevs som "aggresivt" och det går inte att gasa mjukt utan det går liksom mellan motorbroms och
acceleration som fort som gaspedalen ändrar läge.
Vavräknaren, temp o tankmätaren fungerar normalt.
Färddatorn visade normala tecken.

Vi stängde av motorn medans bilen rullade o startade igen och då var allt OK.
Vi körde ca 2,5 mil och det inträffade inte igen men då vi åkte tillbaka efter en halvtimme inträffade det 3 ggr på hemresan med samma cenario.

Jag har inte haft möjlighet att kolla några eventuella felkoder ännu men
kan det vara ett relä fel eller kontakten i tändningslåset?

Vore det ABS styrningen som bråkar skulle väl inte kilometermätaren och motorstörningslampan påverkas?

Är det någon annan på forumet som varit ute för liknade fel eller har någon ide?
1. Kolla felkoder först
2. Ett möjligt scenario? Hjulsensorn som ger pulser till hastighetsmätaren (vänster fram?) ger inga pulser. Hastighetsmätaren visar 0 och abs:en tror att hjulet står stilla och börjar jobba. Samtidigt dåligt med kräm i elsystemet, kanske batteriet, generatorn eller tändningslåset? Det i sin tur gör att bränsletrycket blir för lågt pga. att soppapumpen inte går för fullt.

Bara lite fundering på vad det skulle kunna vara :wink:
Hej Kena det var en Intressant teori, att fel på hjulsensorerna kan göra att hastighetsmätaren står på 0 kan jag förstå men
hur kan dom påverka det digitala kilometerräkneverket så det bara visar streck när felet är?
Nej det är nog något annat.
Då det bara är hastighetsmätaren i hela instrumenthuset som berörs när felet är, undrar jag om denna har
egen spänningsmatning som kan falla bort?
Jag funderar på de berömda relä 105/106 och tändningslåset men vet inte hur dom matar hastighetsmätaren.
Kanske någon vet?
zäta skrev:Hej Kena det var en Intressant teori, att fel på hjulsensorerna kan göra att hastighetsmätaren står på 0 kan jag förstå men
hur kan dom påverka det digitala kilometerräkneverket så det bara visar streck när felet är?
Nej det är nog något annat.
Då det bara är hastighetsmätaren i hela instrumenthuset som berörs när felet är, undrar jag om denna har
egen spänningsmatning som kan falla bort?
Jag funderar på de berömda relä 105/106 och tändningslåset men vet inte hur dom matar hastighetsmätaren.
Kanske någon vet?

Vad är konstigt med att kilometerräknaren skulle visa streck när det finns fel i hastighetssignalen?
Det är inget analogt, eller mekaniskt i detta.....

Hastigheten tas för övrigt 100% från främre ABS sensorerna via ABS enheten som digital signal till kombiinstrumentet.
Även utan någon som helst hastighetssignal ska inte km/trippmätaren visa streck. km/trippmätaren är direkt knuten till hastighetsmätaren(eller tvärtom, beroende på hur man ser det... samma utgång från chippet). Rör sig inte hastighetsmätaren, så rör sig inte km/trippmätaren.
Rör sig däremot hastighetsmätaren men inte trippen, så kan det vara trippens displaychip som är kasst, fast då är det mer troligt att den inte visar något öht. istället, eller bara ett fåtal segment.

Plötsliga spänningsfall kan däremot göra att huset startar om sig, och då visas streck på displayen tills huset startat igen. Mätarna är så pass sega att dom sällan hinner dippa innan huset startat igen, men den digitala displayen reagerar direkt.
Korrekt!

Förtydligande till mitt förra inlägg :
Det KAN bli att det blir streck i kilometerräknaren när fel i systemet föreligger.
Det är inte uteslutet, som TS fick det att låta.
Hmm, det är inte så att det är antispinnen som går in och stryper gasen då den tror att det slirar/tappar hastighetssignalen? Skulle kanske prova stänga av antispinnet när du kör så kanske gasen funkar som vanligt
Intressanta teorier jag är tacksam för alla ideer , jag tycker inte det är någon självklar koppling mellan att hastighetssignalen till hastighetsmätaren från ABSen skulle vara borta och att Km displayen skulle bli till streck.
Körd vägsträcka syns ju normalt även om bilen står stilla.
Jag skall nog börja med att kolla och löda om kontaktstiften i ABSen för dom bukar ju jävlas.
Denna är inte omlödd vad jag vet.
Sen blir det nog byte av kontakten i tändningslåset.
Andra förslag mottages tacksamt.
Hmm, jag tror samma kontakt i tändningslåset matar både ABS och Instrumentet med B+.
Eftersom felet består tills man startar om motorn (=vrider nyckeln) så kanske det är i
tändningslåset som det sitter.
Kanske ska byta kontakterna i tändningslåset först (=enklast)

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]