- sön 27 nov 2016, 18:29
Jag åkte med min son idag i hans S-70 och då uppstod ett konstigt fel på bilen.
Bilen står normalt i varmgarage och vi tog ut den och skulle åka ett ärende när vi åkt ca 3-4 km uppstod felet och det är som följer
ABS lampan och motorstörningslampan tänds, Hastighetsmätarnålen ställer sig på 0 km tim
och kilometermätaren visar bara horisontella streck alltså ---------även trippmätaren visar streck.
samtidigt börjar motorn gå dåligt men stannar inte.
Gasreglaget upplevs som "aggresivt" och det går inte att gasa mjukt utan det går liksom mellan motorbroms och
acceleration som fort som gaspedalen ändrar läge.
Vavräknaren, temp o tankmätaren fungerar normalt.
Färddatorn visade normala tecken.
Vi stängde av motorn medans bilen rullade o startade igen och då var allt OK.
Vi körde ca 2,5 mil och det inträffade inte igen men då vi åkte tillbaka efter en halvtimme inträffade det 3 ggr på hemresan med samma cenario.
Jag har inte haft möjlighet att kolla några eventuella felkoder ännu men
kan det vara ett relä fel eller kontakten i tändningslåset?
Vore det ABS styrningen som bråkar skulle väl inte kilometermätaren och motorstörningslampan påverkas?
Är det någon annan på forumet som varit ute för liknade fel eller har någon ide?
Bilen står normalt i varmgarage och vi tog ut den och skulle åka ett ärende när vi åkt ca 3-4 km uppstod felet och det är som följer
ABS lampan och motorstörningslampan tänds, Hastighetsmätarnålen ställer sig på 0 km tim
och kilometermätaren visar bara horisontella streck alltså ---------även trippmätaren visar streck.
samtidigt börjar motorn gå dåligt men stannar inte.
Gasreglaget upplevs som "aggresivt" och det går inte att gasa mjukt utan det går liksom mellan motorbroms och
acceleration som fort som gaspedalen ändrar läge.
Vavräknaren, temp o tankmätaren fungerar normalt.
Färddatorn visade normala tecken.
Vi stängde av motorn medans bilen rullade o startade igen och då var allt OK.
Vi körde ca 2,5 mil och det inträffade inte igen men då vi åkte tillbaka efter en halvtimme inträffade det 3 ggr på hemresan med samma cenario.
Jag har inte haft möjlighet att kolla några eventuella felkoder ännu men
kan det vara ett relä fel eller kontakten i tändningslåset?
Vore det ABS styrningen som bråkar skulle väl inte kilometermätaren och motorstörningslampan påverkas?
Är det någon annan på forumet som varit ute för liknade fel eller har någon ide?