Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kar
VolvoV70II 2,5FT -09 motorhaveri?
Bilen har gått bra flera år och häromdagen när jag med ett leende på läpparna och i soligt väder var på vägen till landet vid Norrtälje väcktes jag bryskt ur mitt lyckorus när bilen hackade den till och stannade på motorvägen.
Den skakade/ryckte till, massor av lampor blinkade, många röda och tappade driv och sen rullade bilen till en avfart, tur i oturen. Det såg ut som ett nystan där det sitter en bred rem (multifunktionsrem).
Bärgaren bogserade den till närmsta verkstad.
Verkstaden säger de att en kamrem har rappat.
Bilia som bytte remmen vid 18000 mil vill inte kännas vid något ansvar nu när den gått 12000 mil till dvs 2/3 av rekommenderat bytesintervall till nästa kamremsbyte.
Huruvida kamremmen rappat som bilverkstaden säger har jag ingen aning om.
Hur borde bilen reagera om multifunktionsremmen går av?
Hur borde bilen reagera om kamremmen rappar?
Kan det ena ge det andra?
Jag är inte så händig att jag byter motor.
Jag hade iof ändå tänkt byta till en 7-sitsig bil men hade inte tänkt att göra det just nu.
Vad borde jag göra?
Sälja som den är till repsugen händig köpare i Norrtälje?
Låta verkstaden sätta på en ny kamrem och riskera att det inte räcker, för att sen hålla tummarna att motorn är ok och annars få bekräftat att motorn har tagit skada av den rappade kamremmen?
Vad borde man få för en V70 som gått 30 000 mil?
Bedrövad förfrågan från nån som inte riktigt har tid att rodda varken med bilfix eller bilköp nu...
Mvh
Karl
av valln
:cry: Ledsamt!

Jag skulle bogsera bilen till någon mindre verkstad som är seriös och som kan sätta dit en begagnad motor från skroten. Förhoppningsvis går det att få tag i en motor för 20 000 kr och arbetskostnad bör kunna bli 10000 kr.

Så skulle jag ha tänkt.
Kar skrev:Hur borde bilen reagera om multifunktionsremmen går av?
Kan det ena ge det andra?
Går multi-remmen av så kommer inte varken generator eller servopump att fungera. Så det lär tända några lampor i instrumenthuset. Med kamremmen så beror det helt på vad "rappar" betyder. Har remmen kuggat över så att kamaxlarnas lägen förskjutits mot vevaxeln så kommer motorn i bästa fall gå dåligt. Men hoppar den över tillräckligt många kuggar så möts kolvar och ventiler våldsamt vilket i bästa fall slutar med några böjda ventiler. Har kamremmen gått av så har kolvar och ventiler krockat rejält och då blir det stor reparation eller byte till en annan motor.

Multiremmen kan om man har otur linda in sig i kamremmen med en rad tråkiga konsekvenser som följd. Man kan ju försöka att hänga dit nya remmar och prova vad som händer. Men innan dess så lär ju alla remhjul kollas så inte är något sånt som slitit av multiremmen från början.
av andersuw
Vet inte riktigt vad du menar med att kamremmen "rappat". Om kamremmen kuggat över (ordentligt) eller gått av är motorn med stor sannolikhet kaputt (ventiler och kanske också kolvar sönderslagna). Troligen är den bästa lösningen i så fall den som valln föreslår.

Tyvärr är det vanligt på vissa av Volvos motorer i den här generationen att brusten multirem också medför brusten kamrem och därmed totalt motorhaveri. Om du söker lite här på forumet kommer du att hitta flera trådar om saken . Multiremmen strimlas (vanligen på grund av fel på något av de aggregat som den driver eller någon av de rullar som håller den i rätt bana) och på grund av bristfälligt kamremsskydd hamnar bitarna på ett sådant sätt att även kamremmen havererar. Alla är överens om att en konstruktion där multiremsbrott också med stor sannolikhet innebär kamremsbrott är helt befängd men Volvo har ändå inte tagit fram någon lösning. Såvitt jag vet finns dock ett skydd för kamremmen att köpa från Storbritannien.
av Rådlös
Du har tre frågor:
"Hur borde bilen reagera om multifunktionsremmen går av?
Kan det ena ge det andra?"
Multifunktionsremmen driver generatorn, vattenpump, kylarfläkt, styrservo (i vissa fall) AC och något mera. Om den remmen går av så stannar ju dom aktuella funktionerna. Det blir i princip inte tvärstopp av det, men det går ganska fort. Det finns ett undantag som ger svaret på sista frågan, så vi återkommer till det.

Om du mer ordet "rappar" menar att kamremmen hoppar över kuggar (kamremmen har kuggar på insidan och dom aktuella remhjulen har motsvarande kuggar så att remmen och hjulen alltid skall röra sig bestämt lika mycket. Kamremmen får aldrig slira) Om remmen har hoppat över en eller flera kuggar så är risken stor att ventilerna i motorn har blivit förstörda. I värsta fall kan mycket mer bli förstört "av bara farten" och motorn anses som skrot. Jämför kuggremmen med en cykelkedja. Där ligger ju alltid kedjan på bestämda kuggar och kan inte slira om allt fungerar som det är tänkt. Det finns bilmotorer som har en sorts "cykelkedja" i stället för en kuggrem. Men den kedjan går inne i motorn och syns inte utanpå som en kamrem.

Och här kommer då det tredje svaret som blir ett svar som är en fortsättning på fråga/svar nr ett och två. Det har hänt för flera bilägare att multifunktionsremmen har gått av och "fladdrat" runt och fastnat innanför kamremmen. Där har den då orsakat att kamremmen har gått av då det "bestämda läget" med kuggarna som den skulle normalt röra sig i har havererat/flyttat på sig/försvunnit. Det finns alltså ingen elastisk marginal eller extra utrymme för kamremmen. Den skall snurra på sin bestämda plats mot remhjulen. Även om din kamrem inte har gått av, har det förmodligen ställt till så mycket elände att motorn har tagit allvarlig skada. Hur mycket skada är svårt att säga. Man bör öppna motorn för att se och mäta upp eventuella delar.

Så du kanske kan reda ut för oss vad som avses med ordet "rappat"? Då kan man kanske ge ett lite bättre preciserat svar?
av Kar
Tack för svar
Från normalläge till att hela bilen skakar till och blinkande display var det ca en tiondels sec
Jag uppfattar att jag inte hörde bilens motor stanna så jag utgår ifrån att den stannade direkt och det fick bilen att skaka till.
Efter att ha läst svaren tror jag att rörelseenergin i motorn snabbt bromsades upp. Det borde innebära att ventiler och kolvar mötts lite väl kraftfullt...
Det var inte ett långsamt stopp som detta.
"Multifunktionsremmen driver generatorn, vattenpump, kylarfläkt, styrservo (i vissa fall) AC och något mera. Om den remmen går av så stannar ju dom aktuella funktionerna. Det blir i princip inte tvärstopp av det, men det går ganska fort."
Verkstadsgolven använde både "rappa" och "kuggat över" som beskrivning på vad kamremmen gjort.
Nu när jag känner mig mer förvissad om att motorn är allvarligt skadad överväger jag att sälja den som den är och tidigarelägga mitt bilbyte.
Urtrist...
av Rådlös
OK! Vi kan tolka "kuggat över" som att kamremmen är hel, men ventilerna har kommit i fel arbetstakt. Det är ju lika illa ändå.

Jag menar i den andra texten att om enbart multiremmen har gått av utan att ställa till något annat elände, så behöver motorn inte tvärstanna för det. Har man bara ett bra och fulladdat batteri kan man köra långt utan generator. Håller man god landsvägsfart så kyler fartvinden rätt bra utan kylarfläkt. Och självcirkulationen i kylarvätskan hindrar kokning. Styrservon kanske blir lite värre, men kör man på en större väg så behöver man ju inte göra några större rattrörelser. Och AC är ju bara en bekvämlighetsutrustning.

Men nu blev det mera följdfel för dig och det enda vi kan göra är att framföra våra beklaganden. Skulle du köpa en snarlik bil så nämnde någon att det finns ett skydd att sätta på motorn. Det har skrivits om det nyligen här på forumet och även bifogats en länk om det. Så säg till om det blir aktuellt för dig med en snarlik motor.

Om någon skulle ta sig för att renovera motorn så måste man under alla förhållanden öppna motor och undersöka hur mycket som har blivit förstört.

Ett tillägg: Här är länken till remskyddet. http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=246107
av Yaniz
Börjar bli dags att ställa Volvo till svars för detta konstruktionsfel. Om alla - nåja, ett stort antal - ägare till motorerna i fråga skulle utöva påtryckningar på Volvo och beklaga sig vitt och brett på nätet och i pressen, så kanske vi så småningom skulle få gehör för våra krav på åtgärd i form av förebyggande skydd mot dessa kostsamma totalhaverier.

Jag anser detta konstruktionsfel vara fullständigt oacceptabelt och oförsvarligt, men Volvo kanske helt cyniskt räknar med att inget sådant kommer till stånd. För vem vill köpa en begagnad bil som är en tickande bomb, om det blir allmänt känt. Ja, då sitter ägaren där med "Svarte Petter" i form av en bil som inte går att sälja.
av least
Yaniz har en poäng.
Men är det inte så att ett byte av multirem och spännare minskar risken och byte av AC-kompressor eliminerar problemet? Då ska man som begagnatköpare förhandla fram en sänkning av priset med summan av dessa åtgärder.
Fel centerhögtalare?

Annars kan man köpa lösa HK emblem h&aum[…]

Bilen såld så då stänger vi

Tjena tjena! Nu är det något jäv[…]