- tis 29 nov 2016, 17:12
VolvoV70II 2,5FT -09 motorhaveri?
Bilen har gått bra flera år och häromdagen när jag med ett leende på läpparna och i soligt väder var på vägen till landet vid Norrtälje väcktes jag bryskt ur mitt lyckorus när bilen hackade den till och stannade på motorvägen.
Den skakade/ryckte till, massor av lampor blinkade, många röda och tappade driv och sen rullade bilen till en avfart, tur i oturen. Det såg ut som ett nystan där det sitter en bred rem (multifunktionsrem).
Bärgaren bogserade den till närmsta verkstad.
Verkstaden säger de att en kamrem har rappat.
Bilia som bytte remmen vid 18000 mil vill inte kännas vid något ansvar nu när den gått 12000 mil till dvs 2/3 av rekommenderat bytesintervall till nästa kamremsbyte.
Huruvida kamremmen rappat som bilverkstaden säger har jag ingen aning om.
Hur borde bilen reagera om multifunktionsremmen går av?
Hur borde bilen reagera om kamremmen rappar?
Kan det ena ge det andra?
Jag är inte så händig att jag byter motor.
Jag hade iof ändå tänkt byta till en 7-sitsig bil men hade inte tänkt att göra det just nu.
Vad borde jag göra?
Sälja som den är till repsugen händig köpare i Norrtälje?
Låta verkstaden sätta på en ny kamrem och riskera att det inte räcker, för att sen hålla tummarna att motorn är ok och annars få bekräftat att motorn har tagit skada av den rappade kamremmen?
Vad borde man få för en V70 som gått 30 000 mil?
Bedrövad förfrågan från nån som inte riktigt har tid att rodda varken med bilfix eller bilköp nu...
Mvh
Karl
Bilen har gått bra flera år och häromdagen när jag med ett leende på läpparna och i soligt väder var på vägen till landet vid Norrtälje väcktes jag bryskt ur mitt lyckorus när bilen hackade den till och stannade på motorvägen.
Den skakade/ryckte till, massor av lampor blinkade, många röda och tappade driv och sen rullade bilen till en avfart, tur i oturen. Det såg ut som ett nystan där det sitter en bred rem (multifunktionsrem).
Bärgaren bogserade den till närmsta verkstad.
Verkstaden säger de att en kamrem har rappat.
Bilia som bytte remmen vid 18000 mil vill inte kännas vid något ansvar nu när den gått 12000 mil till dvs 2/3 av rekommenderat bytesintervall till nästa kamremsbyte.
Huruvida kamremmen rappat som bilverkstaden säger har jag ingen aning om.
Hur borde bilen reagera om multifunktionsremmen går av?
Hur borde bilen reagera om kamremmen rappar?
Kan det ena ge det andra?
Jag är inte så händig att jag byter motor.
Jag hade iof ändå tänkt byta till en 7-sitsig bil men hade inte tänkt att göra det just nu.
Vad borde jag göra?
Sälja som den är till repsugen händig köpare i Norrtälje?
Låta verkstaden sätta på en ny kamrem och riskera att det inte räcker, för att sen hålla tummarna att motorn är ok och annars få bekräftat att motorn har tagit skada av den rappade kamremmen?
Vad borde man få för en V70 som gått 30 000 mil?
Bedrövad förfrågan från nån som inte riktigt har tid att rodda varken med bilfix eller bilköp nu...
Mvh
Karl