- mån 21 nov 2016, 20:17
#1127228
Kolven i solenoiden, kolven kan flyttas på axeln.
kolv2.jpg (149.2 KiB) Visad 9486 gånger
Hela solenoiden och ventilen särtagen
kolv.jpg (112.25 KiB) Visad 9481 gånger
Ventilhus, de 2 kanalerna som styr kammen.
Valve.jpg (636.8 KiB) Visad 9484 gånger
Hej
Har haft min V70 2005 170hk utan turbo i ett halvår, inga felkoder. Den har gått bra ing problem alls men den har varit slö. Har knappt vågar mig på omkörningar men har väl tänkt att det är en stor bil med 4 passagerare och det är väl så det skall vara.
I veckan tändes motorlampan och jag fick felkod P0026 ( Intake Valve Control Solenoid Curcuit Range Performance (Bank 1) . Men bilen gick som vanligt, ingen skillnad alls mer än att den vara slö som alltid.
CVVT
Är ett system som används i de flesta bilar idag för att dels få ut mer hästkrafter men också för att få bättre bränsleekonomi. Ni som kommer ihåg då man höll på med att byta kamaxel till en lite rappare "K" kam vet vad det handlar om. CVVT är en tekning som gör att man i princip kan ändra kamaxelns egenskaper under gång. Förr i tiden var man tvungen att byta kamaxel vilket inte gjordes i en handvändning.
Styrningen
ECU:n bilens styrdator jobbar hela tiden och gör 1000:tals beräkningar i sekunden då motorn går och tar in mängder med uppgifter om motortemp, varvtal, kamvinkel, hastighet, belastning, luftflöde mm. Värdena jämförs med ett förprogrammerat värde och ECU:n ställer om CVVT:n beroende på om den skall vara en "snäll" ekonomisk kamaxel eller en "rå" med max prestanda. ECU:n skickar signaler till Solenoiden som i sin tur styr en kolv i en ventil som ställer in om kammen skall vara snäll eller rå.
Solenoiden
Det är alltså en solenoid som kontrollerar tiden då ventilerna skall öppna och stänga. Solenoid styrs en spänning 12V så den har således endast 2 kablar som är anslutna till en spole av koppar och i spolen finns en rörlig kärna som styr en cylinder. Utan spänning är cylindern i ena ändläget och med 12V anslutet till solenoiden är kolven i andra läget. Plus och minus till spolen spelar ingen roll, den skjuter alltid ut kolven vid spänning. Rörelsen är ca 2mm. Enkelt att testa om den funkar, lägg på 12 volt på de 2 stiften, +- spelar ingen roll, det skall klicka och kolven skall röra sig utåt ca. 2mm.
Vad händer då?
Nu kan ju solenoiden bara vara till eller från, 12 volt eller 0 volt (öppen eller stängd). MEN ECU:n skickar ut pulser med olika tid, tex. 1millisekunder 12 volt öppen 3millisekunder 0 volt stängd och dessa pulsers längd ändras hela tiden beroende på hur ECU:n anser att kamaxeln skall vara i för läge. Så ECU:N kan alltså ställa in ventilernas öppning och stängning via kamaxels CVVT kontinuerligt under gång, detta betyder att oljan pulserar ut till CVVT och kan vrida kamaxeln till önskat läge.
Solenoiden går alltså ut och in en rasande fart och styr en kolv i en ventil. Ventilen har ett inlopp med oljetryck och 2 utlopp, det ena utloppen styr om kamaxels skall vridas moturs och det andra utloppet om den skall vridas medurs.
Såhär gjorde jag.
1. Eftersom felet tydde på att det var CVVT ventilen det var fel på lossade jag de 2 torxskruvarna längst upp på vänster sida för att lossa plastkåpan.
2. Lossade ventilens 4 bultar M12.
3. Lossade kabeln, tryck in låsbygeln och dra ut.
Provade att koppla 12V till solenoiden, kolven rörde sig kanske 1/2 mm. och man kunde knappt se att de 2 utloppshålen skiftade plats Båda hålen skall vara öppna ca. 0,5mm i viloläge. När 12V ansluts skall det klicka till och hålet märkt + i min bild skall stänga och hålet märkt - skall öppna ca. 1.5mm ytterligare. Jag ville åt kolven så det var bara att försöka böja upp kanterna runt solenoiden. Ett skruvstäd, dorn och hammare funkade. Och till sist fick jag isär hela härligheten. Se bilderna. Efter rengöring satte jag ihop det och körde på 12 volt men tyckte inte att de 2 ventilerna öppnade lika mycket. Så jag kollade kolven i solenoiden och upptäckte att den bestod av 2 delar! Det gick med en hammare att flytta kolvens lägen på axeln med några lätta hammarslag. Aha, man kunde alltså ställa in hur mycket kammen skall vridas i varje läge genom att flytta kolven. Testade och flyttade kolven hela 3 mm, skruvade ihop den och testade. Svårstartad och och stannade på tomgång, men över 1500 rpm hände det grejer, uppförde sig som en R-cam! men inte mycket att åka till jobbet med. Tog isär igen och hamrade ned kolven till ursprungsläge + 0,4mm. Skruvade ihop och provkörde.
Nu var jag ju van vid att den var ganska trött, men nu går den riktigt riktigt bra, pigg som sjutton.
Slutsats
Det verkar som om kolven i ogynnsamma lägen kan flytta sig då den bara är pressad på axeln. Så genom att laborera med lägen kan man få olika egenskaper. Kan ju vara så att jag bara hade tur och att det var rengöringen som gjorde det. Oavsett vilket så har den aldrig varit så pigg förut.
Thronborg
Har haft min V70 2005 170hk utan turbo i ett halvår, inga felkoder. Den har gått bra ing problem alls men den har varit slö. Har knappt vågar mig på omkörningar men har väl tänkt att det är en stor bil med 4 passagerare och det är väl så det skall vara.
I veckan tändes motorlampan och jag fick felkod P0026 ( Intake Valve Control Solenoid Curcuit Range Performance (Bank 1) . Men bilen gick som vanligt, ingen skillnad alls mer än att den vara slö som alltid.
CVVT
Är ett system som används i de flesta bilar idag för att dels få ut mer hästkrafter men också för att få bättre bränsleekonomi. Ni som kommer ihåg då man höll på med att byta kamaxel till en lite rappare "K" kam vet vad det handlar om. CVVT är en tekning som gör att man i princip kan ändra kamaxelns egenskaper under gång. Förr i tiden var man tvungen att byta kamaxel vilket inte gjordes i en handvändning.
Styrningen
ECU:n bilens styrdator jobbar hela tiden och gör 1000:tals beräkningar i sekunden då motorn går och tar in mängder med uppgifter om motortemp, varvtal, kamvinkel, hastighet, belastning, luftflöde mm. Värdena jämförs med ett förprogrammerat värde och ECU:n ställer om CVVT:n beroende på om den skall vara en "snäll" ekonomisk kamaxel eller en "rå" med max prestanda. ECU:n skickar signaler till Solenoiden som i sin tur styr en kolv i en ventil som ställer in om kammen skall vara snäll eller rå.
Solenoiden
Det är alltså en solenoid som kontrollerar tiden då ventilerna skall öppna och stänga. Solenoid styrs en spänning 12V så den har således endast 2 kablar som är anslutna till en spole av koppar och i spolen finns en rörlig kärna som styr en cylinder. Utan spänning är cylindern i ena ändläget och med 12V anslutet till solenoiden är kolven i andra läget. Plus och minus till spolen spelar ingen roll, den skjuter alltid ut kolven vid spänning. Rörelsen är ca 2mm. Enkelt att testa om den funkar, lägg på 12 volt på de 2 stiften, +- spelar ingen roll, det skall klicka och kolven skall röra sig utåt ca. 2mm.
Vad händer då?
Nu kan ju solenoiden bara vara till eller från, 12 volt eller 0 volt (öppen eller stängd). MEN ECU:n skickar ut pulser med olika tid, tex. 1millisekunder 12 volt öppen 3millisekunder 0 volt stängd och dessa pulsers längd ändras hela tiden beroende på hur ECU:n anser att kamaxeln skall vara i för läge. Så ECU:N kan alltså ställa in ventilernas öppning och stängning via kamaxels CVVT kontinuerligt under gång, detta betyder att oljan pulserar ut till CVVT och kan vrida kamaxeln till önskat läge.
Solenoiden går alltså ut och in en rasande fart och styr en kolv i en ventil. Ventilen har ett inlopp med oljetryck och 2 utlopp, det ena utloppen styr om kamaxels skall vridas moturs och det andra utloppet om den skall vridas medurs.
Såhär gjorde jag.
1. Eftersom felet tydde på att det var CVVT ventilen det var fel på lossade jag de 2 torxskruvarna längst upp på vänster sida för att lossa plastkåpan.
2. Lossade ventilens 4 bultar M12.
3. Lossade kabeln, tryck in låsbygeln och dra ut.
Provade att koppla 12V till solenoiden, kolven rörde sig kanske 1/2 mm. och man kunde knappt se att de 2 utloppshålen skiftade plats Båda hålen skall vara öppna ca. 0,5mm i viloläge. När 12V ansluts skall det klicka till och hålet märkt + i min bild skall stänga och hålet märkt - skall öppna ca. 1.5mm ytterligare. Jag ville åt kolven så det var bara att försöka böja upp kanterna runt solenoiden. Ett skruvstäd, dorn och hammare funkade. Och till sist fick jag isär hela härligheten. Se bilderna. Efter rengöring satte jag ihop det och körde på 12 volt men tyckte inte att de 2 ventilerna öppnade lika mycket. Så jag kollade kolven i solenoiden och upptäckte att den bestod av 2 delar! Det gick med en hammare att flytta kolvens lägen på axeln med några lätta hammarslag. Aha, man kunde alltså ställa in hur mycket kammen skall vridas i varje läge genom att flytta kolven. Testade och flyttade kolven hela 3 mm, skruvade ihop den och testade. Svårstartad och och stannade på tomgång, men över 1500 rpm hände det grejer, uppförde sig som en R-cam! men inte mycket att åka till jobbet med. Tog isär igen och hamrade ned kolven till ursprungsläge + 0,4mm. Skruvade ihop och provkörde.
Nu var jag ju van vid att den var ganska trött, men nu går den riktigt riktigt bra, pigg som sjutton.
Slutsats
Det verkar som om kolven i ogynnsamma lägen kan flytta sig då den bara är pressad på axeln. Så genom att laborera med lägen kan man få olika egenskaper. Kan ju vara så att jag bara hade tur och att det var rengöringen som gjorde det. Oavsett vilket så har den aldrig varit så pigg förut.
Thronborg
Bilagor
kolv2.jpg (149.2 KiB) Visad 9486 gånger
kolv.jpg (112.25 KiB) Visad 9481 gånger
Valve.jpg (636.8 KiB) Visad 9484 gånger