- fre 25 nov 2016, 15:55
#1128037
Hej,
nu behöver jag hjälp av er Volvokännare. Har en mycket välhållen Volvo 240 1984, som dock för närvarande håller på att ta knäcken på såväl mig som min far.
Allting började med att bilen blev underkänd vid besiktning, eftersom handbromsen på höger sida bak inte alls fungerade. Detta visste jag sedan en tid tillbaka, eftersom handbromsspaken plötsligt hade börjat "ta" väldigt högt. Kände tydligt hur någonting "släppte" och handbromsspaken tog mycket högt. Detta var alltså för en dryg månad sedan.
Det första jag gjorde var att ta upp bromstrumman. Då konstaterade jag att bromsbackarna/banden var helt slutslitna. Jag köpte samma kväll nya, monterade dem, och log, då jag tänkte att problemet nu var löst. Men nej.
Följande steg var att börja felsöka ytterligare. Vajern fungerade som den skulle, och den del som skall få backarna att röra sig fungerade klanderfritt. Min far kom då på idén att justera bromsarna från handbromsspaken, vilket förvärrade saken ytterligare. Misslyckad kväll igen.
Följande kväll tog vi upp trummorna på båda sidor och försökte se om någonting såg olika ut, men allting verkade vara som det skulle. Den vänstra sidans (icke-bytta) backar var märkligt nog inte alls lika slitna som högersidans gamla. Nu började humöret tryta.
Därpå följande kväll fick jag veta att man kan byta den "bit"/pinne/kloss/platta/whatever som håller ihop backarna upptill, till en justerbar. "Toppen", tänkte jag, det är antagligen problemet, eftersom vi hade slipat ner den gamla "biten" något då vi monterade de nya backarna (för att ö.h.t få tillbaka trumman). Försökte tillsammans med min far justera och fixa, tills jag allvarligt funderade på att sälja bort bilen i befintligt skick.Mycket misslyckad kväll.
Har helt enkelt ingen aning om var felet är. Vajern fungerar felfritt, backarna är bytta, mekanismen i trumman löper, och vi har justerat såväl från kupén som från trumman. Då handbromsen är åtdragen och bilen är upphissad är det omöjligt att rubba det högra hjulet, men då jag prövar att handbromsa på grus/asfalt låser sig enbart det vänstra hjulet.
Är medveten om att vajrarna går i kors, så torde ha justerat rätt mutter från kupén.
Hjälp mig med var jag tänker fel!
Daniel
nu behöver jag hjälp av er Volvokännare. Har en mycket välhållen Volvo 240 1984, som dock för närvarande håller på att ta knäcken på såväl mig som min far.
Allting började med att bilen blev underkänd vid besiktning, eftersom handbromsen på höger sida bak inte alls fungerade. Detta visste jag sedan en tid tillbaka, eftersom handbromsspaken plötsligt hade börjat "ta" väldigt högt. Kände tydligt hur någonting "släppte" och handbromsspaken tog mycket högt. Detta var alltså för en dryg månad sedan.
Det första jag gjorde var att ta upp bromstrumman. Då konstaterade jag att bromsbackarna/banden var helt slutslitna. Jag köpte samma kväll nya, monterade dem, och log, då jag tänkte att problemet nu var löst. Men nej.
Följande steg var att börja felsöka ytterligare. Vajern fungerade som den skulle, och den del som skall få backarna att röra sig fungerade klanderfritt. Min far kom då på idén att justera bromsarna från handbromsspaken, vilket förvärrade saken ytterligare. Misslyckad kväll igen.
Följande kväll tog vi upp trummorna på båda sidor och försökte se om någonting såg olika ut, men allting verkade vara som det skulle. Den vänstra sidans (icke-bytta) backar var märkligt nog inte alls lika slitna som högersidans gamla. Nu började humöret tryta.
Därpå följande kväll fick jag veta att man kan byta den "bit"/pinne/kloss/platta/whatever som håller ihop backarna upptill, till en justerbar. "Toppen", tänkte jag, det är antagligen problemet, eftersom vi hade slipat ner den gamla "biten" något då vi monterade de nya backarna (för att ö.h.t få tillbaka trumman). Försökte tillsammans med min far justera och fixa, tills jag allvarligt funderade på att sälja bort bilen i befintligt skick.Mycket misslyckad kväll.
Har helt enkelt ingen aning om var felet är. Vajern fungerar felfritt, backarna är bytta, mekanismen i trumman löper, och vi har justerat såväl från kupén som från trumman. Då handbromsen är åtdragen och bilen är upphissad är det omöjligt att rubba det högra hjulet, men då jag prövar att handbromsa på grus/asfalt låser sig enbart det vänstra hjulet.
Är medveten om att vajrarna går i kors, så torde ha justerat rätt mutter från kupén.
Hjälp mig med var jag tänker fel!
Daniel