Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av danne5
Hej,
nu behöver jag hjälp av er Volvokännare. Har en mycket välhållen Volvo 240 1984, som dock för närvarande håller på att ta knäcken på såväl mig som min far.
Allting började med att bilen blev underkänd vid besiktning, eftersom handbromsen på höger sida bak inte alls fungerade. Detta visste jag sedan en tid tillbaka, eftersom handbromsspaken plötsligt hade börjat "ta" väldigt högt. Kände tydligt hur någonting "släppte" och handbromsspaken tog mycket högt. Detta var alltså för en dryg månad sedan.

Det första jag gjorde var att ta upp bromstrumman. Då konstaterade jag att bromsbackarna/banden var helt slutslitna. Jag köpte samma kväll nya, monterade dem, och log, då jag tänkte att problemet nu var löst. Men nej.

Följande steg var att börja felsöka ytterligare. Vajern fungerade som den skulle, och den del som skall få backarna att röra sig fungerade klanderfritt. Min far kom då på idén att justera bromsarna från handbromsspaken, vilket förvärrade saken ytterligare. Misslyckad kväll igen.

Följande kväll tog vi upp trummorna på båda sidor och försökte se om någonting såg olika ut, men allting verkade vara som det skulle. Den vänstra sidans (icke-bytta) backar var märkligt nog inte alls lika slitna som högersidans gamla. Nu började humöret tryta.

Därpå följande kväll fick jag veta att man kan byta den "bit"/pinne/kloss/platta/whatever som håller ihop backarna upptill, till en justerbar. "Toppen", tänkte jag, det är antagligen problemet, eftersom vi hade slipat ner den gamla "biten" något då vi monterade de nya backarna (för att ö.h.t få tillbaka trumman). Försökte tillsammans med min far justera och fixa, tills jag allvarligt funderade på att sälja bort bilen i befintligt skick.Mycket misslyckad kväll.

Har helt enkelt ingen aning om var felet är. Vajern fungerar felfritt, backarna är bytta, mekanismen i trumman löper, och vi har justerat såväl från kupén som från trumman. Då handbromsen är åtdragen och bilen är upphissad är det omöjligt att rubba det högra hjulet, men då jag prövar att handbromsa på grus/asfalt låser sig enbart det vänstra hjulet.
Är medveten om att vajrarna går i kors, så torde ha justerat rätt mutter från kupén.
Hjälp mig med var jag tänker fel!
Daniel
Lossa på justeringarna vid spaken nästan helt. Plocka isär exentern som vajern är fäst i och smörj med kopparpasta. Observera pilen som är stämplad in, ska peka frammåt (har jag för mig). Montera nya backar på båda sidor (du ha väl köpt en hel sats). Backarna ska ligga mot stoppet ovanför excentern. Montera ihop med justeringarn ihopskruvade. Montera på skivor/trummor och justera ut backarna tills det inte går runt och skruva tillbaka några kuggar. Nu kan du justera vid spaken så den tar lagom högt, dom skruvarna är endast till för det när du har justeringar i trummornam bak
handbroms.gif
handbroms.gif (19.81 KiB) Visad 1847 gånger
38 - 40 är excentern, 36 är stoppet som backarna ska ligga mot. Problemet du har är att exentern inte är i botten och backarna inte ligger mot stoppet. Ju längre in i excentern vajern är desto bättre hävarmseffekt får du. Det får man inte om man inte har justeringar vid backarna, utan bara justerar vid spaken. Då blir handbromsen sämre och sämre efterhand som backarna slits och man justerar vid spaken
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Är väl inte mycket mer som kan krångla tyvärr.. om allt rör sig som det ska. Och ser lika ut på båda sidor.. har själv aldrig behövt byta till den justerbara pinnen och den ska ju inte behövas egentligen. Dock brukar man ju alltid byta saker som har med bromsar parvis så det är lika på båda sidor..
Ja den där knäleden bild 38 är en svag punkt och en vanlig felkälla på 240.

Hade en gång en 240 -86 som va omöjlig att få handbroms på pga knäleden.
Blev till att köpa helt nya dyrt hos Volvo-handlaren. Men sen tog handbromsen.
Frrla skrev:Tycker de låter väldigt lika de problem ja har haft. Dina skivor behöver säkert bytas. Man kan mäta tolleranserna om man vill. Men på din beskrivning låter de precis som så.
Om man använder justeringar istället för staget så behöver man inte tänka på några toleranser på trummorna. Toleranserna är till för att handbromsjusteringarna vid spaken räcker inte till när trummor och/eller bromsband är slitna och att man inte kan justera i trummorna. Jag har (skrivit om det i tidigare trådar) många gånger svetsat i staget istället (justeringarna vid spaken lossade) med backarna monterade så dom "går emot" stoppet sedan filar jag svetsen tills att trumman precis går att få på. Det går att montera ihop allt utom fjädern vid staget, så kan man enkelt plocka bort, fila, och sätta ihop och prova trumman. När sedan trumman går att få på monterar man fjädern. Kanon handbroms, vare sig det är utslitna trummor eller bromsband. Är det ordentligt rostigt, "kryper" rosten in i backarna och det bromsar inte hur du än gör, men i dom flesta fall blir det bra
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
lennarte skrev:
Frrla skrev:Tycker de låter väldigt lika de problem ja har haft. Dina skivor behöver säkert bytas. Man kan mäta tolleranserna om man vill. Men på din beskrivning låter de precis som så.
Om man använder justeringar istället för staget så behöver man inte tänka på några toleranser på trummorna. Toleranserna är till för att handbromsjusteringarna vid spaken räcker inte till när trummor och/eller bromsband är slitna och att man inte kan justera i trummorna. Jag har (skrivit om det i tidigare trådar) många gånger svetsat i staget istället (justeringarna vid spaken lossade) sedan filar jag svetsen tills att trumman precis går att få på. Kanon handbroms, vare sig det är utslitna trummor eller bromsband. Är det ordentligt rostigt, "kryper" rosten in i backarna och det bromsar inte hur du än gör, men i dom flesta fall blir det bra
jag missade den detaljen. eftersom han knappt fick på skivorna brukar det ju bli slit-kanter som backarna måste förbi, och armen sträcker sig för långt när man justerar in den vid wiren. då blir en sida lidandes (jag vet inte exakt vad som avgör vilken sida som drabbas).

även med justeringen är det inte lätt att få till har jag hört och läst. kan vara dålig passform eller dålig funktion på olika sätt så dom inte går att justera in.

iaf är det inte speciellt dyrt, mindre slitsamt och mindre krångel om man kan skicket på grejerna, sen bara köpa nytt, så vet man vad det håller för. men alla är ju olika.
Frrla skrev: jag missade den detaljen. eftersom han knappt fick på skivorna brukar det ju bli slit-kanter som backarna måste förbi
Jo, den delen är ju besvärlig, men det beror på vad för verktyg har att tillgå. Jag slipar alltid bort alla slit och rost kanter när jag "grejar" med bromsar. Just när det gäller handbromsen och det monteras nya backar i gamla trummor blir det inte bra handbroms med detsamma om inte slit/rost kanterna är borta. Det kan ta flera dagar, någon vecka innan man "slitit in" backarna i trummorna. Och då är det väldigt bra med justeringarna, för man kan jutsera utan att plocka av hjulet (om man har plåtfälgar och "piggen" monterad).
danne5 skrev:Då handbromsen är åtdragen och bilen är upphissad är det omöjligt att rubba det högra hjulet, men då jag prövar att handbromsa på grus/asfalt låser sig enbart det vänstra hjulet.
Kanske dum fråga, men är du säker på att den inte fungerar bra nog för att bli godkänd? Det är viss skillnad på att inte kunna låsa hjulen på asfalt (eller grus) och att inte få godkänt på besiktningen. Jag har aldrig kunnat låsa några hjul på de 740/940 jag haft, men de har alltid fått godkänt utan problem.

Om du bara bytt backar/trumma (skiva) på ena sidan är det inte märkligt om den tar olika bra på olika sidor. Och antagligen finns någon beläggning på de nya backarna som gör att den behöver slitas in lite för att ta ordentligt. Men kravet på bromskraft på handbromsen för att den ska klara besiktningen är ganska liten, och det är inte heller krav på att den ska ta jämnt mellan hjulen som på färdbromsen.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]