Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Visst, men om den dör redan vid 181 hk så borde den ju bli extremt kortlivad vid 334 hk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Men 334 hk är väl en bensinare? Det är ju lättare/lindrigare att ta ut hög effekt ur en bensinmotor än ur en diesel.
Visst men man tar ut 500 Nm ur Dieseln. Då borde ju en D4a med 400 Nm hålla tycker man.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det ligger en del i det. Det är väl samma slaglängd på allihop, antar jag? Det kan ju fortfarande vara så att man tar ut högre vridmoment vid låga varvtal i dieseln, men det spelar ju mest roll för påfrestningen på vevstakar och -axel, inte på cylinderväggarna.
Jag vet inte. Kanske det faktum att det är längre mellan förbränningarna i dieseln, eftersom den oftast går på lägre varvtal, gör att påfrestningarna på cylinderväggarna kommer i en annan frekvens. Någon resonans som gör att de spricker? Men som sagt, jag vet inte. Jag bara spekulerar. Den lokala verkstaden här hade alltså en motor på golvet och minst en likadan, som havererat tidigare. Men de har ju haft exempelvis gamla femcylindringa D5 med harverier också, förr om åren. Några få motorer bevisar bara att det händer, inte att det är en epidemi.
Användarvisningsbild
av TommyP86
För några år sedan hade man också ner var och varannan 5cyl diesel för att det läckte olja mellan block och mellandel. Klart det händer lite genom åren.
Även ett antal femmor där fodren spruckit, så det är inget nytt där heller.
Användarvisningsbild
av laser2
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Men 334 hk är väl en bensinare? Det är ju lättare/lindrigare att ta ut hög effekt ur en bensinmotor än ur en diesel.
Visst men man tar ut 500 Nm ur Dieseln. Då borde ju en D4a med 400 Nm hålla tycker man.
Tror inte det har så mycket med maximal effekt eller vridmoment, själv kör jag med försiktig gasfot och fullgasar nästan aldrig så jag nyttjar oftast bara en bråkdel av maxeffekt och maxvrid. Kör inte husvagn eller andra tunga släp heller.
Användarvisningsbild
av laser2
poseidon skrev:MIn D4 (ej VEA) drar också kylvätska. De har provtryckt och det skall vara tätt. Hur upptäckte de att det va läckage i cylinderväggen?
De provtryckte min också, det var tätt sa de...

En tydlig indikation är att du fortfarande har tryck i kylsystemet även om bil stått still i flera dagar.

De såg läckaget i cylinderväggen när de skruvade bort topplocket och kikade ner.

Felet kommer och går, bifogar felkoder. H&o[…]

CTEK Laddare (connect kabel)

Hej, Var kopplar man enklast/bäst denna kab[…]

På din övre bild har jag åtminsto[…]

Koppla in Isudar carplay

Tyvärr finns det inte där heller på[…]