- fre 25 nov 2016, 11:33
#1127989
Jo, det ligger en del i det. Det är väl samma slaglängd på allihop, antar jag? Det kan ju fortfarande vara så att man tar ut högre vridmoment vid låga varvtal i dieseln, men det spelar ju mest roll för påfrestningen på vevstakar och -axel, inte på cylinderväggarna.
Jag vet inte. Kanske det faktum att det är längre mellan förbränningarna i dieseln, eftersom den oftast går på lägre varvtal, gör att påfrestningarna på cylinderväggarna kommer i en annan frekvens. Någon resonans som gör att de spricker? Men som sagt, jag vet inte. Jag bara spekulerar. Den lokala verkstaden här hade alltså en motor på golvet och minst en likadan, som havererat tidigare. Men de har ju haft exempelvis gamla femcylindringa D5 med harverier också, förr om åren. Några få motorer bevisar bara att det händer, inte att det är en epidemi.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.