Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Glöm Visco tom -02 - Diesel dyrare i drift om du inte kör mkt dvs minst 2000 mil år - med STC (Antispinn) behöver du väldigt sällan AWD - det var iaf mina funderingar - sen var det nåt om Visco men jag har glömt det :lol:
Volvoismo skrev:Glöm Visco tom -02 - Diesel dyrare i drift om du inte kör mkt dvs minst 2000 mil år - med STC (Antispinn) behöver du väldigt sällan AWD - det var iaf mina funderingar - sen var det nåt om Visco men jag har glömt det :lol:
Att välja mellan olika bränslen görs inte ur ekonomisk synvinkel, utan det är användningssättet som styr
Det råder inte nödvändigtvis något motsatsförhållande mellan användningssätt och ekonomisk synvinkel. Kör man mycket lönar det sig alltid med diesel. Kör man inte så mycket kan det ibland löna sig ändå. En D2:a är exempelvis knappast dyr i inköp, kostar heller inte mycket i skatt och har låg förbrukning. Ja, jag vet att det inte är en sådan TS kikar på utan det är bara tänkt som ett exempel i största allmänhet.
intruder1400 skrev:Kan till läga att dottern har snålkört D5an på 0,48 på längre sträcka ;-)
Jag snålkör inte direkt :-)

0,48? då kör hon 50km i timmen. Dom äldre d5orna är riktigt törstiga alltså.. man lär upp och nosa på 3000-4000 mil om året för att man ska tjäna på att åka d5 istället för 2.5T om man bara räknar på förbrukning och skatt.
PetEri skrev:Familjen behöver en annan bil! Har letat efter en passande MPV men inte funnit någon som passar. Så nu får det bli en Volvo istället. Jag har ingen större koll på andra generationens V70/XC70 så jag hoppas på att få en massa info här på forumet! Så här är det, jag har räknat på diesel VS bensin och kommit fram till att det finns ekonomi i att välja en diesel. Vilka motor alternativ finns det på diesel sidan? Någon motor som är att föredra eller inte? En XC70 tycker jag ser trevlig ut, gillar att den är lite högre, men den lär vara lite mer oekonomisk så jag lutar mer åt en V70.. Awd är ju såklart trevligt och vi har absolut behov, men fwd är ju mer ekonomiskt..så jag har inte bestämt mig riktigt i den frågan. Vad finns det att säga om Awdn, det är väl ett haldex system, men hur jobbar det i praktiken och finns det några sjukdomar? Ös på här nu och berätta allt jag behöver veta och lite till! =)

Vilka årsmodeller har du kikat på?
D5or går jävligt fint.. Men törstiga motorer för att vara diesel. Äckligt hög skatt.
tex en 07a d5 awd aut kostar 7200 om året i skatt och har en blandad för brukning på 0.85 l/milen
tex en 07a 2.5T awd aut kostar 3700 om året i skatt och har en blandad förbrukning på 11.1 l/milen
räknar på att bensinen kostar idag 13.44 och dieseln 13.54 enligt cirkel K.se

Kör du 3000mil om året så tjänar du drygt 6300kr på att köra D5an
Kör du 1500mil om året så tjänar du drygt 1500kr på att köra 2.5T bensinaren..
Det beror alltså på hur mycket du kör.
Detta är alltså bara räknat på förbrukning och skatt. Jag har ingen erfarenhet av att försäkringen är relativt dyrare eller billigare med bensin kontra diesel på dessa modeller.

Ja.. dom äldre med visco har en känsligare drivlina än haldex. Haldex reagerar snabbare. Inte lika känsligt för hur jämt slitna däcken måste vara osv som på visco. Läs denna artikel. Riktigt bra förklarat :)
http://www.expressen.se/motor/guider-2/ ... julsdrift/

Min xc70 d5 awd aut -11 som jag har nu kostar 5170kr om året medans 08an jag hade innan kostade 7000... så vid -10 och -11 börjar dom gå ner lite i skatt men då är dom dyrare i inköp istället :)
Det skiljer inte mycket i skatt eller förbrukning om man jämnför xc70 awd eller v70 awd. en v70 -06a med d5 och awd kostar 6950 i skatt om året.. 300 kr alltså :) och drar 0.83l/mil
andersuw skrev:Det råder inte nödvändigtvis något motsatsförhållande mellan användningssätt och ekonomisk synvinkel. Kör man mycket lönar det sig alltid med diesel. Kör man inte så mycket kan det ibland löna sig ändå. En D2:a är exempelvis knappast dyr i inköp, kostar heller inte mycket i skatt och har låg förbrukning. Ja, jag vet att det inte är en sådan TS kikar på utan det är bara tänkt som ett exempel i största allmänhet.

Absolut. D2.. billig att äga! men inte så roligt att köra ;D
PetEri skrev:Familjen behöver en annan bil! Har letat efter en passande MPV men inte funnit någon som passar. Så nu får det bli en Volvo istället. Jag har ingen större koll på andra generationens V70/XC70 så jag hoppas på att få en massa info här på forumet! Så här är det, jag har räknat på diesel VS bensin och kommit fram till att det finns ekonomi i att välja en diesel. Vilka motor alternativ finns det på diesel sidan? Någon motor som är att föredra eller inte? En XC70 tycker jag ser trevlig ut, gillar att den är lite högre, men den lär vara lite mer oekonomisk så jag lutar mer åt en V70.. Awd är ju såklart trevligt och vi har absolut behov, men fwd är ju mer ekonomiskt..så jag har inte bestämt mig riktigt i den frågan. Vad finns det att säga om Awdn, det är väl ett haldex system, men hur jobbar det i praktiken och finns det några sjukdomar? Ös på här nu och berätta allt jag behöver veta och lite till! =)

Bestämmer du dig för att inte välja en bil med awd så kan jag starkt rekommendera v70 aut D3 2011 som jag hade förut.
skatt på 2800 och blandad förbrukning på 0.55. Pigg 2 liters dieselmotor. Går riktigt bra :)
jämnför man den med en xc70 d5 aut med awd och du kör 3000 mil om året så tjänar du 16500 kr om året att köra en sån v70 D3a :D
på bara diesel och skatt...
Vi har nu beslutat oss för att inte välja en Volvo som nästa familjebil. Av den enkla anledningen att dom är för trånga i kupén. Vi har nu tittat på en hel uppsjö av olika bilar och utrymmesmässigt så är det bara Skoda Superb och Caddy Maxi Life som har stuckit ut ur mängden, som bilar med lite bättre utrymme. Dock har dessa två inte heller vart tillräckligt bra. Men nu har vi provat en Subaru Outback och den har godkänna utrymmen, så att allt pekar på att vi kommer inhandla en sådan.
PetEri skrev:Vi har nu beslutat oss för att inte välja en Volvo som nästa familjebil. Av den enkla anledningen att dom är för trånga i kupén. Vi har nu tittat på en hel uppsjö av olika bilar och utrymmesmässigt så är det bara Skoda Superb och Caddy Maxi Life som har stuckit ut ur mängden, som bilar med lite bättre utrymme. Dock har dessa två inte heller vart tillräckligt bra. Men nu har vi provat en Subaru Outback och den har godkänna utrymmen, så att allt pekar på att vi kommer inhandla en sådan.
Ja jag har suttit i en skoda superb. Jävlar så stora dom är :D riktigt rymliga! :)
PetEri skrev:Vi har nu beslutat oss för att inte välja en Volvo som nästa familjebil. Av den enkla anledningen att dom är för trånga i kupén. Vi har nu tittat på en hel uppsjö av olika bilar och utrymmesmässigt så är det bara Skoda Superb och Caddy Maxi Life som har stuckit ut ur mängden, som bilar med lite bättre utrymme. Dock har dessa två inte heller vart tillräckligt bra. Men nu har vi provat en Subaru Outback och den har godkänna utrymmen, så att allt pekar på att vi kommer inhandla en sådan.
Jag själv var i valet och kvalet att köpa en outback. Grym 4-hjulsdrift på dessa bilar. Hade det inte varit för att dom är så förbannat fula så hade jag nog ägt en idag. Men ska inte säga att jag aldrig kommer att köpa en outback. Tycker att legacyn är snyggare i formen. Men hur som så tror jag att du kommer bli helnöjd med bilen. Tror dom flesta ägarna till outback/ Legacy är helnöjda med bilarna. Volvo och subarus fyrhjulsdrift går inte att jämföra. Kanske det blir en subaru vid nästa köp ändå :mrgreen:

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]