PetEri skrev:Familjen behöver en annan bil! Har letat efter en passande MPV men inte funnit någon som passar. Så nu får det bli en Volvo istället. Jag har ingen större koll på andra generationens V70/XC70 så jag hoppas på att få en massa info här på forumet! Så här är det, jag har räknat på diesel VS bensin och kommit fram till att det finns ekonomi i att välja en diesel. Vilka motor alternativ finns det på diesel sidan? Någon motor som är att föredra eller inte? En XC70 tycker jag ser trevlig ut, gillar att den är lite högre, men den lär vara lite mer oekonomisk så jag lutar mer åt en V70.. Awd är ju såklart trevligt och vi har absolut behov, men fwd är ju mer ekonomiskt..så jag har inte bestämt mig riktigt i den frågan. Vad finns det att säga om Awdn, det är väl ett haldex system, men hur jobbar det i praktiken och finns det några sjukdomar? Ös på här nu och berätta allt jag behöver veta och lite till! =)
Vilka årsmodeller har du kikat på?
D5or går jävligt fint.. Men törstiga motorer för att vara diesel. Äckligt hög skatt.
tex en 07a d5 awd aut kostar 7200 om året i skatt och har en blandad för brukning på 0.85 l/milen
tex en 07a 2.5T awd aut kostar 3700 om året i skatt och har en blandad förbrukning på 11.1 l/milen
räknar på att bensinen kostar idag 13.44 och dieseln 13.54 enligt cirkel K.se
Kör du 3000mil om året så tjänar du drygt 6300kr på att köra D5an
Kör du 1500mil om året så tjänar du drygt 1500kr på att köra 2.5T bensinaren..
Det beror alltså på hur mycket du kör.
Detta är alltså bara räknat på förbrukning och skatt. Jag har ingen erfarenhet av att försäkringen är relativt dyrare eller billigare med bensin kontra diesel på dessa modeller.
Ja.. dom äldre med visco har en känsligare drivlina än haldex. Haldex reagerar snabbare. Inte lika känsligt för hur jämt slitna däcken måste vara osv som på visco. Läs denna artikel. Riktigt bra förklarat :)
http://www.expressen.se/motor/guider-2/ ... julsdrift/
Min xc70 d5 awd aut -11 som jag har nu kostar 5170kr om året medans 08an jag hade innan kostade 7000... så vid -10 och -11 börjar dom gå ner lite i skatt men då är dom dyrare i inköp istället :)
Det skiljer inte mycket i skatt eller förbrukning om man jämnför xc70 awd eller v70 awd. en v70 -06a med d5 och awd kostar 6950 i skatt om året.. 300 kr alltså :) och drar 0.83l/mil