Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
med vridstyv syftar jag på att hjulen blir deformerade stup i kvarten eftersom de är såpass mjuka = byte av fälgar väldigt ofta, vilket är både dyrt och tidskrävande. Alufälgarna har en mycket längre livslängd och står emot trotoarkörningar till viss mån (den som normalt sett behövs)utan att behöva bytas ut till skillnad från stålfälgarna. Det är möjligt att man kan fortsätta en biljakt om stålfälgen är deformerad, men inte med en knäckt alutfälg. Jag har hört talas om att en fälg blivit knäckt på en polisbil EN gång under mina 8 år.

Det blir ju faktiskt lite komiskt när du jämför med USA. Tror du tittat en aning för mycket på Cops. Ledsen att säga det, men biljakter och dylikt är inte lika mycket Hollywood i Sverige...
av Lövet
Fast nog händer det...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KrilleW skrev: Det blir ju faktiskt lite komiskt när du jämför med USA. Tror du tittat en aning för mycket på Cops. Ledsen att säga det, men biljakter och dylikt är inte lika mycket Hollywood i Sverige...
Komiskt ? Hela den här tråden verka ju handla om att Volvo är den enda bilen som håller ihop för polisens tuffa brukande, Volvo är den enda bilen som är stabil i högfart, Volvo är den enda bil som klarar biljakter över trottoarkanter.

Jag har ju hävdat motsatsen, att många bilar klarar det för det är ingen snuten i hollywoodkörning
av KrilleW
VolvoB20 skrev:
KrilleW skrev: Det blir ju faktiskt lite komiskt när du jämför med USA. Tror du tittat en aning för mycket på Cops. Ledsen att säga det, men biljakter och dylikt är inte lika mycket Hollywood i Sverige...
Komiskt ? Hela den här tråden verka ju handla om att Volvo är den enda bilen som håller ihop för polisens tuffa brukande, Volvo är den enda bilen som är stabil i högfart, Volvo är den enda bil som klarar biljakter över trottoarkanter.

Jag har ju hävdat motsatsen, att många bilar klarar det för det är ingen snuten i hollywoodkörning
Eftersom jag kör dessa bilar varje dag så bygger jag mina argument på egenupplevelse. Jag har kört bland annat V/XC70, Saab 9-3 och 9-5 (både sedan och kombi) Opel Insignia, VW Passat, VW Caravelle/transporter, BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Volkswagen Touareg, och säkert ett par till.

Ingen av bilarna har varit så mångsidig och bra på allt som XC70 är. Det är inte en slump att polisen mestadels kör Volvo, och det handlar inte om politik. Det handlar om att Volvon i sig är en bra bil och att Volvo sliter a*slet av sig för att vara bästa leverantören av polisbilar som är bra, medan andra tillverkare klistrar på lite dekaler och fyller bilen med den utrustningen som behövs och nöjer sig där.
av KrilleW
Lövet, självklart "trycks" det bilar.. i vissa områden i stort sett dagligen. Men det är rätt odramatiska fall i låga hastigheter där man mer boxar in bilar än att trycka in dom i ett räcke på E4 i 200 km/h. Din nedersta bild är ju något av ett extremfall, som dessutom råkade fångas på bild.

Det jag syftade till var dock stålfälgars vara eller icke vara, och att han jämförde vad som var bäst bara för att det används stålfälgar i USA. Som dessutom är kända för sina smått livsfarliga biljakter, oavsett om de kör på motorväg eller över trottoarkanter och gångvägar. Såna biljakter sker under de flesta biljakter inte i Sverige.
Användarvisningsbild
av JanneP77
Är det någon som har insyn i hur långt man kommit i processen med V90/V90 CC:s vara eller icke vara som polisbil?
När kommer det ett officiellt beslut om att bilen klarar kraven och kommer att beställas? Pågår utvärdering? Ska provbilen ut på myndigheterna på prov?

Som jag förstått det är XC70 något av en drömbil för polisen, hoppas att V90 CC kan bära fanan vidare...
av KrilleW
JanneP77 skrev:Är det någon som har insyn i hur långt man kommit i processen med V90/V90 CC:s vara eller icke vara som polisbil?
När kommer det ett officiellt beslut om att bilen klarar kraven och kommer att beställas? Pågår utvärdering? Ska provbilen ut på myndigheterna på prov?

Som jag förstått det är XC70 något av en drömbil för polisen, hoppas att V90 CC kan bära fanan vidare...
Än så länge är det bara en promotionbil som visas upp på myndigheten runt om i landet. Vi hade den i Stockholm för ett par veckor sedan.
Den är som jag förstår bara uppbyggd för att visa det visuella, och har inte ens börjat provköras än. Högst oklart om den där visningsbilen ens är ombyggd i chassit.
De reaktioner jag hört än så länge är inte speciellt bra. Många tycker den är besvärlig att kliva i/ur och trång i allmänhet. När/om den börjar rulla som provbil så får man se om den duger i praktiken. Det finns ju inte så mycket tänkbara kandidater, och Volvo har ju varit duktiga på att tillmötesgå polisens krav förut så det är ingen omöjlighet att den blir av. Min personliga gissning är att VW Passat(Alltrack) är en framtida vanlig syn.
Användarvisningsbild
av JanneP77
KrilleW skrev:
JanneP77 skrev:Är det någon som har insyn i hur långt man kommit i processen med V90/V90 CC:s vara eller icke vara som polisbil?

Än så länge är det bara en promotionbil som visas upp på myndigheten runt om i landet. Vi hade den i Stockholm för ett par veckor sedan.
Den är som jag förstår bara uppbyggd för att visa det visuella, och har inte ens börjat provköras än. Högst oklart om den där visningsbilen ens är ombyggd i chassit.
De reaktioner jag hört än så länge är inte speciellt bra. Många tycker den är besvärlig att kliva i/ur och trång i allmänhet. När/om den börjar rulla som provbil så får man se om den duger i praktiken. Det finns ju inte så mycket tänkbara kandidater, och Volvo har ju varit duktiga på att tillmötesgå polisens krav förut så det är ingen omöjlighet att den blir av. Min personliga gissning är att VW Passat(Alltrack) är en framtida vanlig syn.
Hoppas att de får till det, kanske Cross Country är lite lättare att kliva i/ur när den kommer upp lite..? V90 är ju rätt låg.
Passat Alltrack låter som ett nedköp jämfört med XC70... ??:-/
av Schmoyoho
KrilleW skrev:Det blir ju faktiskt lite komiskt när du jämför med USA. Tror du tittat en aning för mycket på Cops. Ledsen att säga det, men biljakter och dylikt är inte lika mycket Hollywood i Sverige...
Svenska polisen sätter tjuvar ur spel:

Sen ett klipp från amerikanska polisen när de stannar en bil med vad som ser ut att var en lätt touch men det blev mer skador än så på polisbilen. Lite OT men spännande ändå: http://www.liveleak.com/view?i=7b5_1479837891
av KrilleW
JanneP77 skrev:
KrilleW skrev:

Hoppas att de får till det, kanske Cross Country är lite lättare att kliva i/ur när den kommer upp lite..? V90 är ju rätt låg.
Passat Alltrack låter som ett nedköp jämfört med XC70... ??:-/
Det är inte höjden som är problemet, utan insteget överlag som gör det krångligare att kliva i/ur bilen.
Jag skulle säga att i stort sett allt är ett nedköp om man jämför med XC70. Det är en mycket bra polisbil på alla sätt.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 22
Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]