Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Skulle behöva lite råd kring problemet nedan.
Bilen i fråga är en S60 D5 -08 som gått straxt över 8000 mil.

Oljud i kupé (vobblande/pulserande/resonans-ljud)
Börjar höras straxt innan 50km/h och blir värre ju fortare hjulen rullar. (Oberoende av motorns varvtal, alltså ingen skillnad med kopplingen nertryckt)
Detta oljud hördes inte innan jag fick vinterdäcken monterade på verkstad i samband med årsservicen.

Har så klart gjort de enklaste testerna så som att kontrollera lufttryck och att bultarna sitter i som dom skall,
samt att rotationsriktningen på däcken är rätt.

Efter de testerna var jag inne på verkstad och dom ansåg att det berodde på däck då dom var ovala, samt att det saknades dubb.
Sagt och gjort så monterades nya däck efter beställning (men på samma fälg, som inte är original)
Att anmärka var att däcken var 10 år gamla enligt märkning på gummit, så jag trodde ju också på att det var orsaken.

Men oljudet kvarstår, och kanske till och med högre ljud än tidigare.

Gamla däck:
Good year ultra grip
205/55R16 91T

Nya däck:
Nokian Hakka 8
205/55R16 94T

Vad kan det vara för fel?
Problem med fälgen, som inte är original?
Hjullager?

Tips mottages gärna :)
StefanN skrev:I och med att det inte är orginalfälgar har du rätt styrning i navet?
Annars låter det ju mer som hjullager tycker jag.
Tack för svaret.

"I och med att det inte är orginalfälgar har du rätt styrning i navet?"
- hm, ingen aning. Köpte bilen för ca 6 månader sedan så har aldrig själv haft de fälgarna monterade på bilen.

Hur kontrolleras detta, är det en felsökning hos gummiverkstad eller vanlig bilverkstad?
Meckar dessvärre inte själv med bilar så blir att lämna in den, men då är ju frågan till vilken instans man ska vända sig till ;)

Mvh Kim
Känn om nån bromsskiva är varm efter nån mills körning.
Anliggande broms ger ofta vibrationer enl din beskrivning.
Speciellt med vind bromsskiva dvs pulserande bromsverkan.
MickeM skrev:Känn om nån bromsskiva är varm efter nån mills körning.
Anliggande broms ger ofta vibrationer enl din beskrivning.
Speciellt med vind bromsskiva dvs pulserande bromsverkan.
Tack för tipset. Då borde väl även fälgen bli varm va? För det var den inte tidigare när jag kände i alla fall.
Var förbi både gummiverkstad och bilverkstad idag. Den förstnämnda ville inte ens tro att det var något fel på däck/tillhörande egenskaper, han kollade dock inget på bilen/däcken.
Hos Bilverkstade lämnades bilen in och när felsökningen var klar fick jag ett samtal.
Det troliga felet (dock inte säkert) är att det är hjullager fram, men han kunde inte säga om de kom från höger eller vänster.
(Fick känslan att han ville få mig att tro att det ska vara sådär, typ att vinterdäck låter mer.. Såklart det gör men inte sådant här ljud har jag hört från någon av mina tidigare bilar med dubbdäck)

Det känns ju dock sådär att byta ena hjullagret, eller båda, för ett X antal tusenlappar då det inte var säkert att det är det bakomliggande problemet.

Funderar på att lämna in den till en annan verkstad, alternativt byta tillbaka till sommardäcken för att se om det blir någon skillnad.
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]