- fre 18 nov 2016, 15:42
Hej,
Skulle behöva lite råd kring problemet nedan.
Bilen i fråga är en S60 D5 -08 som gått straxt över 8000 mil.
Oljud i kupé (vobblande/pulserande/resonans-ljud)
Börjar höras straxt innan 50km/h och blir värre ju fortare hjulen rullar. (Oberoende av motorns varvtal, alltså ingen skillnad med kopplingen nertryckt)
Detta oljud hördes inte innan jag fick vinterdäcken monterade på verkstad i samband med årsservicen.
Har så klart gjort de enklaste testerna så som att kontrollera lufttryck och att bultarna sitter i som dom skall,
samt att rotationsriktningen på däcken är rätt.
Efter de testerna var jag inne på verkstad och dom ansåg att det berodde på däck då dom var ovala, samt att det saknades dubb.
Sagt och gjort så monterades nya däck efter beställning (men på samma fälg, som inte är original)
Att anmärka var att däcken var 10 år gamla enligt märkning på gummit, så jag trodde ju också på att det var orsaken.
Men oljudet kvarstår, och kanske till och med högre ljud än tidigare.
Gamla däck:
Good year ultra grip
205/55R16 91T
Nya däck:
Nokian Hakka 8
205/55R16 94T
Vad kan det vara för fel?
Problem med fälgen, som inte är original?
Hjullager?
Tips mottages gärna :)
Skulle behöva lite råd kring problemet nedan.
Bilen i fråga är en S60 D5 -08 som gått straxt över 8000 mil.
Oljud i kupé (vobblande/pulserande/resonans-ljud)
Börjar höras straxt innan 50km/h och blir värre ju fortare hjulen rullar. (Oberoende av motorns varvtal, alltså ingen skillnad med kopplingen nertryckt)
Detta oljud hördes inte innan jag fick vinterdäcken monterade på verkstad i samband med årsservicen.
Har så klart gjort de enklaste testerna så som att kontrollera lufttryck och att bultarna sitter i som dom skall,
samt att rotationsriktningen på däcken är rätt.
Efter de testerna var jag inne på verkstad och dom ansåg att det berodde på däck då dom var ovala, samt att det saknades dubb.
Sagt och gjort så monterades nya däck efter beställning (men på samma fälg, som inte är original)
Att anmärka var att däcken var 10 år gamla enligt märkning på gummit, så jag trodde ju också på att det var orsaken.
Men oljudet kvarstår, och kanske till och med högre ljud än tidigare.
Gamla däck:
Good year ultra grip
205/55R16 91T
Nya däck:
Nokian Hakka 8
205/55R16 94T
Vad kan det vara för fel?
Problem med fälgen, som inte är original?
Hjullager?
Tips mottages gärna :)

- By Malmstroem