Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thetobe
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Det är inte bara frågan om hur mycket ljus utan spridningen. En strålkastare med 10-15 graders spridning passar ju ypperligt om man ska backa exakt rakt bakåt på en flygraka i 100 km/h.

Ska man backa ut från tomten eller på skogsväg vill man ju ha 180 grader så man ser staketstolpar, barncyklar på uppfarten osv...
Jodå, det förstår jag och säkert Volvo också eftersom de ordinarie backljusarmaturerna sprider rätt bra. Att jag själv gjorde något åt backljuset (d.v.s. satte i så starka ljuskällor som jag kunde hitta) berodde inte på att jag inte fick ljuset där jag ville ha det utan på att jag tyckte det var för lite ljus.
Självklart, det var inte ämnat till bara dig, originalbackljuset har ju antingen våfflat glas eller våfflad reflektor som ger kort längd med grym spridning.

Frågan uppstår ju när du lägger till egna strålkastare, vad du är ute efter.

Polis/Diplomatbilar har ju ofta klarglas backljus med smal stråle som funkar ypperligt för att blända skiten ur förföljare/bakomvarande men är rätt kass som backljus.
Min tanke med att eftermontera var att få bättre ljus på marken samt åt sidorna, detta för att inte backa in i stubbar eller annat skit som står i vår hage. Har dels tonade rutor och hundburar i bakluckan, samt lastgaller på det. Då försvinner det lite sikt.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Frågan uppstår ju när du lägger till egna strålkastare, vad du är ute efter.
Visst. Det är också min fråga. De flesta lär ju inte ha behov av att backa i 100 knyck på flygrakor och vill därför ha stor spridning, vilket redan det ordinarie backljuset ger. Sedan är det ljuset i mitt tycke i klenaste laget, särskilt om man har tonad bakruta och ett mörkerseende som kunde vara bättre. Min poäng är snarast att man nu kan komma ett rejält stycke på väg när det gäller ljusstyrkan (ca tre gånger ljusförstärkning) bara genom att klämma dit starkare ljuskällor (med lägre strömförbrukning) i ordinarie armatur.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Frågan uppstår ju när du lägger till egna strålkastare, vad du är ute efter.
Visst. Det är också min fråga. De flesta lär ju inte ha behov av att backa i 100 knyck på flygrakor och vill därför ha stor spridning, vilket redan det ordinarie backljuset ger. Sedan är det ljuset i mitt tycke i klenaste laget, särskilt om man har tonad bakruta och ett mörkerseende som kunde vara bättre. Min poäng är snarast att man nu kan komma ett rejält stycke på väg när det gäller ljusstyrkan (ca tre gånger ljusförstärkning) bara genom att klämma dit starkare ljuskällor (med lägre strömförbrukning) i ordinarie armatur.
Japp, det är jag inne på med, har bara inte fått tummen ur, tyvärr. Jag tycker det ä på tok för svagt, och kan jag komma undan med att bra trycka i LEDar så är det suveränt-

Jag har tidigare haft arbetsbelysning monterad under bakkofångaren enligt bilderna ovan med de får grymt mycket stryk under bilen och blir väldigt skitiga.
av andersuw
Bara att sätta igång då. :D Inga egentliga problem bortsett från att panelen på insidan av bakluckan tenderar att sitta som berget och att många av clipsen med stor sannolikhet går åt h-e vid demonteringen. LEDerna satt en aning glappt i sockeln men det löste jag med en avbruten tändsticka. Allt funkar fortfarande till belåtenhet så här något år efteråt. Backljuset är inte övervakat så den delen behöver man inte bekymra sig över. Och LEDerna skall enligt specen dra 420 mA (jämfört med drygt 1000 mA för 16W original) så någon risk för överbelastning bör inte heller finnas.

Lite svagt att Volvo inte redan gjort denna enkla uppdatering i originalutförande kan man tycka. Lätt fixat och kostar inte många kronor. Samma sak gäller skyltbelysningen som ju är bedrövlig på V70 II. Mest en kosmetisk fråga men ändå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:..... bortsett från att panelen på insidan av bakluckan tenderar att sitta som berget och att många av clipsen med stor sannolikhet går åt h-e vid demonteringen....
Jag är allergiskt trött på clips och våldsbrytande, därför har jag inte kommit igång. Vilken ersättningsdiodlampa är bäst att bestsälla? DFår ta tag i det nu :-)
av CrazyFin
VolvoB20 skrev:Jag är allergiskt trött på clips och våldsbrytande, därför har jag inte kommit igång. Vilken ersättningsdiodlampa är bäst att bestsälla? DFår ta tag i det nu :-)
Jag har visserligen en XC60 så på den modellen torde dessa ersättnings-LEDs vara perfekta:
http://vparts.se/se/power-led-30w-backl ... 6000k.html

Ah, hittade den till V70 nu också:
http://vparts.se/se/led-backljus-till-v ... 6000k.html

Den verkar finnas till ett flertal andra modeller också när jag kikar runt på sajten.
Användarvisningsbild
av ER
För bästa effekt av diodlampor i backljuset bör man byta från stenåldersljusen med gråstarrglas(08-13) till facelift med klart glas(14-16). Slipningen/strukturen i glaset tar bort fruktansvärt mycket ljus. Haft båda med samma diodvariant och det var större skillnad än jag kunde ana.
av CrazyFin
ER skrev:För bästa effekt av diodlampor i backljuset bör man byta från stenåldersljusen med gråstarrglas(08-13) till facelift med klart glas(14-16). Slipningen/strukturen i glaset tar bort fruktansvärt mycket ljus. Haft båda med samma diodvariant och det var större skillnad än jag kunde ana.
Klockrent förslag! :D

Jag kollade på http://vparts.se/se/volvo-xc60.html men hittade inga klara bakljusglas till en XC60 men väl till de modeller som den här tråden avser. Jag prövar att posta en egen tråd i rätt forumtråd (XC60). :oops:
av andersuw
VolvoB20 skrev:Jag är allergiskt trött på clips och våldsbrytande, därför har jag inte kommit igång.
Förstår det. Du är inte ensam. Förstår inte hur man kan misslyckas med saker som man redan framgångsrikt löst på tidigare bilar. :roll: Jag har av ett eller annat skäl demonterat och återmonterat klädselpanelen till bakluckan på min V70 T5 -02 ett otal gånger utan minsta problem och utan att någonsin byta ett endaste clips. Här är en separat liten tråd om eländet på nästkommande generation bilar:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=125613
VolvoB20 skrev:Vilken ersättningsdiodlampa är bäst att bestsälla? DFår ta tag i det nu :-)
De jag länkade till tidigare i tråden är de starkaste jag hittade och jag ser inga bra skäl att sätta dit något svagare än dem. Du hittar dem på ebay eller på Hova (se länkar nedan). Köper du via ebay, vilket jag gjorde, får du två lampor för ungefär samma pris som en hos Hova.

OBS att det inte finns något sätt att via ebayannonsen markera vilken sockel man vill ha (skall vara PH16W för min V70 -15; vågar inte svära på vad som gäller för andra modeller/årsmodeller). Det löser man genom att i samband med betalningen eller omedelbart efter skicka ett meddelande till säljaren och ange vilken sockeltyp man vill ha samt be om bekräftelse på att detta är uppfattat.

http://www.ebay.co.uk/itm/2x-PWY24W-PY2 ... 1936882088?

http://www.hova.com/lampa-led-backljus- ... p-s1%2F310

Som jag påpekade tidigare kan det vara så att LED-lampan glappar lite i sockeln. Kan vara så även med andra LED-lampor än just dessa. För att slippa svära över glappkontakt sedan man återmonterat klädselpanelen kan det vara klokt att eliminera glappet. Jag löste det som sagt med en avbruten tändsticka.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CrazyFin skrev:
ER skrev:För bästa effekt av diodlampor i backljuset bör man byta från stenåldersljusen med gråstarrglas(08-13) till facelift med klart glas(14-16). Slipningen/strukturen i glaset tar bort fruktansvärt mycket ljus. Haft båda med samma diodvariant och det var större skillnad än jag kunde ana.
Klockrent förslag! :D

Jag kollade på http://vparts.se/se/volvo-xc60.html men hittade inga klara bakljusglas till en XC60 men väl till de modeller som den här tråden avser. Jag prövar att posta en egen tråd i rätt forumtråd (XC60). :oops:
Man byter väl rubbet, dvs hela lyktorna och allesammans dvs 4 styck på V70/XC70. Men det kostar väl runt 10.000 för alla delarna + jobb om man vill få det gjort på verkstad och inte orkar damsuga sveriges blilskrotar efter ett par beg och bygga om elen.

Men det tycker jag är för dyrt för lite bättre backljus. Föe 10.000 kr kan man ju köpa många ultrafeta arbetsstrålkastare istället till backljuset och få 40.000-50.000 lumen.

Nä det får bli byte till led i original.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]