- mån 21 nov 2016, 14:24
VolvoB20 skrev:Min tanke med att eftermontera var att få bättre ljus på marken samt åt sidorna, detta för att inte backa in i stubbar eller annat skit som står i vår hage. Har dels tonade rutor och hundburar i bakluckan, samt lastgaller på det. Då försvinner det lite sikt.andersuw skrev:Självklart, det var inte ämnat till bara dig, originalbackljuset har ju antingen våfflat glas eller våfflad reflektor som ger kort längd med grym spridning.VolvoB20 skrev:Det är inte bara frågan om hur mycket ljus utan spridningen. En strålkastare med 10-15 graders spridning passar ju ypperligt om man ska backa exakt rakt bakåt på en flygraka i 100 km/h.Jodå, det förstår jag och säkert Volvo också eftersom de ordinarie backljusarmaturerna sprider rätt bra. Att jag själv gjorde något åt backljuset (d.v.s. satte i så starka ljuskällor som jag kunde hitta) berodde inte på att jag inte fick ljuset där jag ville ha det utan på att jag tyckte det var för lite ljus.
Ska man backa ut från tomten eller på skogsväg vill man ju ha 180 grader så man ser staketstolpar, barncyklar på uppfarten osv...
Frågan uppstår ju när du lägger till egna strålkastare, vad du är ute efter.
Polis/Diplomatbilar har ju ofta klarglas backljus med smal stråle som funkar ypperligt för att blända skiten ur förföljare/bakomvarande men är rätt kass som backljus.