Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av intruder1400
Man kommer åt plus kabeln under bilen utan o ta sönder något !
Tänk bara lite !
Batteriet sitter på vänster sida o plus kabeln går ner där så bara fram med kniven o skala bort lite av höljet o på med klämmor :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Blinkersalternativet är ju bara våld som gäller, så det är ju inget märkvärdigt med det så att säga.
Krävs säkerligen betydligt mindre våld för att slita loss blinkersen än att krossa en ruta, mindre att städa, betydligt enklare att laga och billigare att ersätta.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Aotomaton skrev:Hej!
Min dotter har just nu samma problem med sin V70 -99 som står i ett garage i Malmö och har laddat ur. Dörrlåset går ej använda, och inget händer med fjärrkontrollen, fast batteriet är bytt. Jag bor i norra Sverige och önkar jag kunde hjälpa henne att komma åt att få upp huven eller ladda batteriet på annat sätt. En lås-smed skulle ha 2000:- bara för att komma och titta... Funderar nu på att rekommendera henne att krossa en ruta, med specialhammare, ta sig in och sen öppna huven så batteriet kan laddas, sen åka på bilskrot och skaffa en hel beg, ruta. Vilken ruta ska vi ta? Billigast o enklast att sätta tillbaka? Bakrutan? Tacksam för råd.
När batteriet laddats ska en elektronisk laddare fastanslutas så man kommer åt den genom grillen.

För det första, det finns bättre alternativ än att krossa en ruta, dels för att det blir splitter i HELA bilen som är näst intill omöjligt att få bort och dels för att hon måste ha hjälp att byta rutan senare. Då är det ju bättre att ta den hjälpen till att försöka komma åt att få ström på bilen utan att förstöra något.
Angående laddaren, är det inte bättre att att köpa ett nytt batteri till bilen, ungefär samma pengar det handla om.

Aotomaton skrev:Tack för bra blinkersråd förresten Daydreamer! Här strömmar tipsen in!
En tanke: Det är ingen av er som bor i Malmö - som jag kan betala för att hjälpa henne få upp huven? (Ja, bilen är bevisligen hennes...jag försöker inte rekrytera biltjuvar).
Jag har 1h till Malmö, men är där ingen på närmre håll så är det kanske bättre än inget! ;)
Användarvisningsbild
av Perra83
Har fått låsa upp två olika 850 genom att hissa upp i fronten och tagit bort lite isolering på +kabeln och kopplat på ett batteri där. Inga problem alls!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det var förvånansvärt enkelt att få upp huven på en V70 genom att plocka vänster blinkers, det gick av en liten tapp på spärren men det gick att knäppa dit igen. Tror dock att det skulle bli svårare på en 850 då frontkorgen ser annorlunda ut och de är lite trängre där.
Kan ju vara till hjälp för andra veta till en annan gång!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Spärren som alltid går av på x70-blinkerserna går att lösa med en kattstrypare/buntband genom att borra ett par små hål, och se till att "låsningen" av kattstryparen hamnar ungefär där spärren ska vara. Jag gjorde så med mina orginalblinkers, som spärrarna var av på. Funkade fint :P Inte lika hållbart som orginal givetvis, men tillräckligt för att man inte ska riskera att tappa blinkersen :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:Spärren som alltid går av på x70-blinkerserna går att lösa med en kattstrypare/buntband genom att borra ett par små hål, och se till att "låsningen" av kattstryparen hamnar ungefär där spärren ska vara. Jag gjorde så med mina orginalblinkers, som spärrarna var av på. Funkade fint :P Inte lika hållbart som orginal givetvis, men tillräckligt för att man inte ska riskera att tappa blinkersen :)
Jo sånt går alltid att lösa!
Nu hade jag inget sådant med mig men blinkersen knäppte i hyfsat från början men jag valde ändå att låsa den med den lilla avbrutna biten mellan blinkers och strålkastare, svårt att förklara utan bild, ska nog mycket till innan den trillar av i alla fall.
av hagfeldt
Har ni kunnat låsa upp bilen ännu? min vän har inte fått till det ännu, men funderar på "låsknappen" vid elhissreglagen, fungerar det att trycka på den för att låsa upp dörren?

Jag tittade nu på bilder på bagageutry[…]

Felkod B5

För mig låter det som att det är s[…]

Må så vara, men det är flera star[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&a[…]