Aotomaton skrev:Hej!
Min dotter har just nu samma problem med sin V70 -99 som står i ett garage i Malmö och har laddat ur. Dörrlåset går ej använda, och inget händer med fjärrkontrollen, fast batteriet är bytt. Jag bor i norra Sverige och önkar jag kunde hjälpa henne att komma åt att få upp huven eller ladda batteriet på annat sätt. En lås-smed skulle ha 2000:- bara för att komma och titta... Funderar nu på att rekommendera henne att krossa en ruta, med specialhammare, ta sig in och sen öppna huven så batteriet kan laddas, sen åka på bilskrot och skaffa en hel beg, ruta. Vilken ruta ska vi ta? Billigast o enklast att sätta tillbaka? Bakrutan? Tacksam för råd.
När batteriet laddats ska en elektronisk laddare fastanslutas så man kommer åt den genom grillen.
För det första, det finns bättre alternativ än att krossa en ruta, dels för att det blir splitter i HELA bilen som är näst intill omöjligt att få bort och dels för att hon måste ha hjälp att byta rutan senare. Då är det ju bättre att ta den hjälpen till att försöka komma åt att få ström på bilen utan att förstöra något.
Angående laddaren, är det inte bättre att att köpa ett nytt batteri till bilen, ungefär samma pengar det handla om.
Aotomaton skrev:Tack för bra blinkersråd förresten Daydreamer! Här strömmar tipsen in!
En tanke: Det är ingen av er som bor i Malmö - som jag kan betala för att hjälpa henne få upp huven? (Ja, bilen är bevisligen hennes...jag försöker inte rekrytera biltjuvar).
Jag har 1h till Malmö, men är där ingen på närmre håll så är det kanske bättre än inget! ;)
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net