Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Bytte drivknut höger i veckan och blev lite fundersam när jag drog ut drivaxeln från växellådan då där fanns ett spår för en låsring men det satt ingen ring där. Kände efter i lådan och det kändes som att den satt kvar i lådan :shock: :shock: :shock: Tänkte sedan att att det kanske är stödlagret som låser drivaxeln i lådan. Monterade ihop allt i varje fall och var nöjd och glad så långt.
Men så kröp jag in under bilen igår kväll för att mäta storleken på växellådstätningen och stödlagret och blev lite tveksam då det såg ut som att axeln var på väg ut ur lådan :shock: :shock: :shock: Så, volvoraggare, är det lagret som låser fast axeln i lådan eller ska det sitta en låsring även på höger sida som håller fast axeln???
Hilmer skrev:Enligt Vida så sitter det ingen låsring på drivaxel höger på vare sig på 850 eller V70.
Stämmer med mina erfarenheter.
Den högra (långa axeln) har aldrig haft någon spårring på axeltappen i diffen som jag sett.
Den är ju låst in och ut ändå med stödlageret .

Yttre knuten har däremot alltid spårring oavsett sida och knutmodell.
Pjuh, verkar som att jag kan sova lugnt då om det inte ska vara någon låsring där. Har haft lite huvudbry om hur jag skulle få ut ringen från lådan utan att trycka in den, men då kan jag släppa det. Anledningen till att det ser ut som att axeln är påväg ut ur lådan borde vara då vara att det är glapp i stödlagret som jag ska byta. Någon som testat att pressa dit ett nytt föresten? Kan man lossa bälgen till inre knuten och trycka mot den kanten?

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]