Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu blir jag lite förvirrad av slutsatserna här... Varför är batteriet "förbrukat" när det ger 13+ V utan att laddas? Jag ser inte någon information om hur startproblemen yttrar sig - det kan ju vara nåt med startmotorn eller dess styrning. OK, det KAN vara batteriet, det har överladdats länge och elektrolyten har blivit jättestark (vattnet har gasat bort). Det kan ge hög vilospänning och dålig kapacitet... är det så resonemanget går? Då bör ju även generatorn/systemspänningen kollas så inte nästa batteri också "kokar torrt". Om spänningar verkar underliga, kontrollmät med annat instrument innan dyra reservdelar köps in. Föreslår jag...
Vad man bör tänka är att laddningspänningen ska vara 14,0-14,4V när motor går ca.2000rpm mät vid batteriets pluspol.
vissa experter har börjat förespråka ännu högre spänningar med moderna batterier.
Den nedre gränsen är 13,7V under den kan batteriet laddas inte alls utan bara behålla sin laddningnivå. dock kan batteriet inte behålla den nivån längre tid utan sjunker snart under 13V.
rid54 skrev:Nu blir jag lite förvirrad av slutsatserna här... Varför är batteriet "förbrukat" när det ger 13+ V utan att laddas? Jag ser inte någon information om hur startproblemen yttrar sig - det kan ju vara nåt med startmotorn eller dess styrning. OK, det KAN vara batteriet, det har överladdats länge och elektrolyten har blivit jättestark (vattnet har gasat bort). Det kan ge hög vilospänning och dålig kapacitet... är det så resonemanget går? Då bör ju även generatorn/systemspänningen kollas så inte nästa batteri också "kokar torrt". Om spänningar verkar underliga, kontrollmät med annat instrument innan dyra reservdelar köps in. Föreslår jag...
I så fall måste elektrolytens densitet justeras till 1,28g/cm3
genom att elektrolyt sugs ur cellerna och ersätts med destillerat vatten. Därefter laddning...
Jimson skrev:Hej! Haft bekymmer med starten på min bil och felsöker nu förfullt! Mätte strömmen på mitt batteri när jorden var bort tagen och då visade sig det att det va 13.7 volt på det! Hur fan kan detta gå till?
Jag har ögnat igen de svar du fått och ingen enda har varit nära svaret på din fråga. För att ta reda på om ett batteri är friskt så mäter man hur mycket STRÖM (mäts i ampere) batteriet kan leverera under belastning. Ett fulladdat batteri, dött eller friskt, visar 13V - 14.4V.

Det finns ett mätinstrument som ser ut som en brödrost med en voltmeter. Det är ett stort trådmotstånd som börjar glöda under testet. Klarar batteriet att leverera massor av ström med spänning inom gröna intervallet på instrumentets voltmeter så är batteriet friskt. (tror intervallet är 11.1V - 14.4V men det är rätt ointressant).

Och om man enbart ska ladda ett batteri, alltså det finns ingenting annat än ett batteri i kretsen. Ingen känslig utrustning såsom bilstereo, gps eller liknande så kan man skicka på 18V - 25V. Det intressanta är inte spänningen (som mäts i Volt). Det intressanta är hur mycket ström (som mäts i ampere) som går genom batteriet. Kan laddaren leverera 36 ampere så laddar man ett batteri på ett par timmar.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Lite fakta i debatten. Ett fulladdat batteri, 100% laddat har spänningen 12.72 volt. Så de här diskussionerna kring 13.7 volt är inget annat än mätfel.
Snabbladdning, man ökar strömmen genom att öka spänningen. Men spänningen vid snabbladdning får ej överstiga 14.8 volt. Det innebär att ifall batteriet är helt urladdat kommer det att bli många ampere ifall laddaren orkar gå upp till 14.8 volt.
Forsland skrev:
Jimson skrev:Hej! Haft bekymmer med starten på min bil och felsöker nu förfullt! Mätte strömmen på mitt batteri när jorden var bort tagen och då visade sig det att det va 13.7 volt på det! Hur fan kan detta gå till?
Jag har ögnat igen de svar du fått och ingen enda har varit nära svaret på din fråga. För att ta reda på om ett batteri är friskt så mäter man hur mycket STRÖM (mäts i ampere) batteriet kan leverera under belastning. Ett fulladdat batteri, dött eller friskt, visar 13V - 14.4V.
Visst, det finns andra och säkrare sätt att mäta om ett batteri är fullt friskt än att mäta vilospänningen. Men nu var det inte det frågan gällde utan hur batteriet kunde visa 13,7 V. Svaret på den frågan är att det troligen handlar om mätfel. Vilospänningen för ett friskt och fulladdat batteri är 12,7 V, inte 13V - 14,4V. Ett dåligt batteri kan uppvisa lägre vilospänning än 12,7 V. Dock har jag svårt att se hur något batteri av den typ det här handlar om kan uppvisa en vilospänning som väsentligt överstiger 12,7 V ens om det är trasigt.
StefanN skrev:Flikar in en fråga i detta. Kan ett batteri med en skadad cell visa 12.7V i viloläge? Mitt båtbatteri visar korrekt volttal men när man belastar det med startmotorn sjunker det till under 10.
Om en cell är kortsluten bör det synas även på vilospänningen. Men det är ju helt normalt att spänningen sjunker radikalt när batteriet belastas ordentligt såsom när man kör startmotorn. Det gäller även ett fullt friskt och fulladdat batteri. Så det behöver inte nödvändigtvis vara något fel på ditt batteri. Även värden lägre än 10 V är fullt tänkbara vid stark belastning av ett friskt och fulladdat batteri. Hur mycket spänningen sjunker beror helt på hur mycket kräm startmotorn vill ha.
precis som rid54 var inne på så kan ett batteri ha en vilospänning som överstiger 12,72 Volt om elektrolyten har en för hög svavelsyrahalt.
Man mäter då densiteten på densamma samt suger ur och korrigerar med destillerat vatten till elektrolytens densitet är 1,28g/cm3.

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]