Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mumsmums
Måste sälla mig till den skara som rekommenderar att inte smälta snön med kupévärmaren. På den gamla goda tiden när vintrarna verkligen gjorde skäl för namnet så kopplade jag hellre ur kupévärmare och lät bara motorvärmaren sitta i. Anledningen? Jo just att slippa den sörrja/is som bildades med kombinationen kupévärmare samt nysnö och många minusgrader. Till slut blir det en dj-a isbark som gör att dörrar och fönster fryser bla. Då är det enklare att sopa av den kalla snön från karossen och rutorna. Går plättlätt när snön ar torr. Kupén kommer inte vara lika varm som när man kört kupévärmaren men den blir snabbt varm ändå eftersom motorvärmaren har värmt motorn sp den kommer snabbt upp i temperatur. Bäst är ju om bilen är ren och nyvaxad, då glider snön enkelt av när man borstar.

Nuförtiden har jag ju dieselvärmare så då går ju det inte att välja men står oftast i garage så det är sällan problem med snön längre...
av Schmoyoho
Jag har under de senaste tre åren ideligen kört kupévärmare varje gång tillfälle givits (träratt och skinnklädsel är KALLT) och kan bara en gång minnas att smältvattnet runnit och utgjort ett problem, men då ett stort sådant då dörrarna inte gick att öppna. Det var under hösten, absolut ingen smällkall -40°C-vinter då. Kanske några enstaka minusgrader och snöfall. Har inte haft det problemet varken innan eller efter, minns inte varför det blev så just då men aldrig efter.

Mitt största problem med motorvärmare är att vindrutan får smältvatten som fryser fast torkarna men det tar en minut att lösa innan man åker medan det tar en 15-20 minuter för kupén att få upp dräglig temp utan kupévärmare.
av oldtimersmc
Schmoyoho skrev:
oldtimersmc skrev:Har dragit in elmotorvärmare online laddning och kupeutag ett herrejössesjobb men fan så gött att ha som komplement till bränslevärmaren. Gjort jobbet 3,5 ggr på v70 II
Vilket antyder att det trotts att det är ett djävla jobb ändå är värt det. Ok det kostar en slant men avsevärt billigare om man gör det själv fast det kräver sin man kan jag intyga...
Hur installerar man en halv motorvärmare? Struntar i kabeldragningen? :) Antar det är installationen av själva doppvärmaren som är bökigt? Resten är väl inte mer än småpyssel av instruktionerna att döma. Edit: mindes just jag tror det på några bilar krävs att man tar ner delar av avgasröret också för att komma åt, då förstår jag om det är lite mer herrejösses-rang.

Halvan va en sprängd 7Amp (som volvo hävdade att man inte kunde installera tillsammans med motor o kupévärmare men det funkade tills den helt enkelt exploderade av "ålderskrämpor". så då fick jag återgå till att köra med 5Amp. Nja det är trångt bökigt sladden skall dras från ena hörnet runt hela skiten och in i kupen trångt svårt att se ger massor med sittupps kan jag lova om man får ligga på golvet och göra det. (drog dojan i surfpaddan vid ett tillfälle, snygg spricka).
Alla som har testat vet hur kul det är.
Användarvisningsbild
av Derank
Säger som Oldtimers, det är inte kul utan lyft, jag tyckte det var halvmeckigt på förra V70in tom fast jag hade bilen på lyften. Jag skulle då inet vilja ligga på golvet och göra det.
av MurreR
Mumsmums skrev:Måste sälla mig till den skara som rekommenderar att inte smälta snön med kupévärmaren. På den gamla goda tiden när vintrarna verkligen gjorde skäl för namnet så kopplade jag hellre ur kupévärmare och lät bara motorvärmaren sitta i. Anledningen? Jo just att slippa den sörrja/is som bildades med kombinationen kupévärmare samt nysnö och många minusgrader. Till slut blir det en dj-a isbark som gör att dörrar och fönster fryser bla. Då är det enklare att sopa av den kalla snön från karossen och rutorna. Går plättlätt när snön ar torr. Kupén kommer inte vara lika varm som när man kört kupévärmaren men den blir snabbt varm ändå eftersom motorvärmaren har värmt motorn sp den kommer snabbt upp i temperatur. Bäst är ju om bilen är ren och nyvaxad, då glider snön enkelt av när man borstar.

Nuförtiden har jag ju dieselvärmare så då går ju det inte att välja men står oftast i garage så det är sällan problem med snön längre...
Att inte använda kupévärmare är för mig inget alternativ. Dels som tidigare nämnts pga. att skinnklädseln är så fruktansvärt kall, och dels för att slippa skrapa alla rutor varenda dag. Sen har jag som sagt dieselvärmare vilket gör att kupén blir uppvärmd hur jag än gör, för den vil jag fortsätta använda eftersom den är på pass effektiv för uppvärmning av motorn.
Visst blir lös snö lättare att sopa bort om bilen är kall, men jag vill som sagt inte behöva sopa. Att konstant hålla bilen ren från smuts och salt bara för att kunna sopa av bilen utan att skapa repor är inte heller särskilt praktiskt. Jag har full förståelse för er som inte är lika nojiga angående detta med att borsta/riskera repor, men jag är sådan.

Men nu ska jag fundera över huruvida detta är värt mödan och besväret i förhållande till den extra bekvämligheten jag får. Det kommer ju att handla om kanske ett tio-tjugotal dagar per vinter för mig där detta "besvär" uppkommer, max. Nästa gång jag har bilen upphissad ska jag kolla hur det ser ut undertill för kabeldragning etc. och skapa mig en bild av jobbet.
Användarvisningsbild
av keroan
MurreR skrev:Att konstant hålla bilen ren från smuts och salt bara för att kunna sopa av bilen utan att skapa repor är inte heller särskilt praktiskt.
Men herregud människa... Du oroar dig för att repa lacken genom att sopa av bilen? Och att tvätta din bil som är i 350 000 kronors klassen från smuts och salt anser du inte särskilt praktiskt?
Jag häpnar.
av MurreR
keroan skrev:
MurreR skrev:Att konstant hålla bilen ren från smuts och salt bara för att kunna sopa av bilen utan att skapa repor är inte heller särskilt praktiskt.
Men herregud människa... Du oroar dig för att repa lacken genom att sopa av bilen? Och att tvätta din bil som är i 350 000 kronors klassen från smuts och salt anser du inte särskilt praktiskt?
Jag häpnar.
Även jag häpnar över din totala oförståelse av att vi är olika och vill ha saker och ting på olika vis. Att du inte verkar fatta att en borste mot en smutsig lack skapar repor orkar jag inte dividera om, jag accepterar därmed att du inte förstår mig. Jag har inte tid/lust/ork att tvätta bilen varje dag.

Ungefär som om jag skulle ha åsikter kring hur du tvättar kläder hemma. Använder du sköljmedel? Använder du/din ev. flickvän påse för bygel-BH för att undvika haveri? Sorterar du färger för dina nya skjortor för att undvika missfärgningar?

Aja, hoppas det räcker nu. (P)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bilen måste ju vara 100% okörbar vintertid. Det går ju inte att smälta av snön från motorhuven med motorvärmaren. Och sopa av den med borste går inte för då blir det repor.

Shit då får man ju åka buss hela vintern. :-(O)

Eller man kanske kan montera bort motorkåpan och ljudisoleringen i motorhuven så man kan tok-köra värmaren och smälta snön på huven :-)-) :mrgreen:
Användarvisningsbild
av keroan
En ren snösop avsedd för bilar repar inte lacken. Man använder ju inte precis kvasten som man använder att sopa farstubron med.
Sen så sopar man ju inte sidan på bilen där ev. smuts finns, man sopar ju fönstren, huv och tak.
Jag bor i Norrland och har genom åren sopat av bilen säkert tusentals ggr, men jag har då aldrig funnit nån repa orsakat av det.
MurreR skrev:Använder du sköljmedel?
Ja
MurreR skrev:Använder du/din ev. flickvän påse för bygel-BH för att undvika haveri?
Ja
MurreR skrev:Sorterar du färger för dina nya skjortor för att undvika missfärgningar?
Ja
av MurreR
keroan skrev:En ren snösop avsedd för bilar repar inte lacken. Man använder ju inte precis kvasten som man använder att sopa farstubron med.
Sen så sopar man ju inte sidan på bilen där ev. smuts finns, man sopar ju fönstren, huv och tak.
Jag bor i Norrland och har genom åren sopat av bilen säkert tusentals ggr, men jag har då aldrig funnit nån repa orsakat av det.
MurreR skrev:Använder du sköljmedel?
Ja
MurreR skrev:Använder du/din ev. flickvän påse för bygel-BH för att undvika haveri?
Ja
MurreR skrev:Sorterar du färger för dina nya skjortor för att undvika missfärgningar?
Ja
OK. Skulle ju kunna diskutera igenom detta med dig om varför du använder sköljmedel eftersom det i de allra flesta fall är totalt onödigt, väldigt miljöfarligt, och allergent. Men - kolla nu - jag lägger mig inte i hur du sköter dina tvättbehov. :wink:

Hej. Nu är det -5 grader ute när detta p[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]