Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av osla
jag köper det resonemanget fram till det att det är för att bilen är gjord för att klara smällen rakt framifrån. men sen håller inte jag med. jag hör till dom som sätter bästa däcken fram (kör bil med endast abs och rwd), dom gånger jag haft jämn bra/dåliga däck runt om så har det oftast börjat glida med bakvagn, men då man börjat parera så har man tappat fästet på fronten också, då har det ofta varit nära diket då man varit och lekt, men då man har haft bra fram och sämre bak så har det alltid gått att parera och räta ut sladden utan problem. senast jag fick sladd var ikväll efter en grusväg med kanske 5-7 cm snö som var oplogad och fastkladdat i mitten och lössnö på sidan, i en längre kurva (körde för fort ja, det gör man ofta) med släp, bakvagn tappade fäste och släpet skjöt på, men var inga problem att bara fortsätta och räta ut eftersom framänden hade dom bästa däcken och behöll fästet. även i torsdags var det nästan samma fast i en lite större korsning som var polerad av tung trafik, men då gick det sakta. rullade i kanske 20- 25 km/h genom korsningen, mitt i korsningen skjuter vagnen på och bakänden tappar fästet, men gick bra även då och bara låta bakvagnen sladda och ändå styra sig genom korsningen eftersom framdäcken hade fäste, hade det varit tvärs om så hade jag hamnat i diket på andra sidan korsningen.

alla dessa filmer är ju gjorda så det dom säger ska stämma, visst kanske det stämmer för folk som har noll koll och känsla, men bara man har lite känsla så känner man ju om det börjar glida och om man då oftast kan göra något åt det är det ju bättre än att det ska gå rakt fram ner i diket, hur ofta kör man där det finns flera hundra meter väg åt alla håll som man kan fortsätta på om det inte styr. är ju som att tänka att bilen är gjord för att smällas rakt fram i från, oj nu börjar det släppa då ska vi sikta rakt fram och smälla med tallen där för bilen klarar smällen bäst då.

sen kan det ju alltid gå åt helvete, men det hör till
Användarvisningsbild
av joel80
Du behöver inte "köpa nått resonemang". Det är allmän kunskap. Men du verkar ha din övertygelse och hur mycket länkar och fakta jag än tar fram för dig kommer du nog inte att ändra dig. Du skulle behöva få testa på det på riktigt. Känna på skillnaderna.

Skulle du haft bäst bak i situationerna ovan hade du mest troligt märkt av halkan innan du fick sladd och kunna justera farten. I och med att du nu har sämre däck bak får du sladd innan det känns i ratten.
Att få lite sladd i en korsning i 25km/h kan nog de flesta har lite erfarenhet räta upp. Det är värre på motorväg i 100km/h.

Släpsituationen känns läskig.. Där kunde det gått illa... Skönt att du redde det.
av Waizguy
Joel80 jag förstår ditt resonemang, men en bakhjulsdriven bil av den typen som är i denna forumsdel säger till redan på parkringen om det är halt, det behöver inte däckens placering göra. Det känns heller inte i ratten om däcket spinner som det gör på en FWD/AWD, så länge man inte har AWS. :P
Användarvisningsbild
av joel80
Det är inte lika farligt om det släpper när man gasar. Då har man som förare kontroll och kan om man är van både häva sladden och utnyttja den. Om det däremot släpper när man kör "vanligt" och t.ex får vattenplaning har man inget styrmedel över hur mycket grepp bakhjulen har. Att släppa gasen i de tillfällena får inte bakdäcken att få tillbaka greppet på samma sätt som det gör om man gasar sig in i en sladd.

Förstår du hur jag menar.. Är lite mosig i huvudet och kanske förklarar förvirrat.
av osla
joel80 skrev:Du behöver inte "köpa nått resonemang". Det är allmän kunskap. Men du verkar ha din övertygelse och hur mycket länkar och fakta jag än tar fram för dig kommer du nog inte att ändra dig. Du skulle behöva få testa på det på riktigt. Känna på skillnaderna.

Skulle du haft bäst bak i situationerna ovan hade du mest troligt märkt av halkan innan du fick sladd och kunna justera farten. I och med att du nu har sämre däck bak får du sladd innan det känns i ratten.
Att få lite sladd i en korsning i 25km/h kan nog de flesta har lite erfarenhet räta upp. Det är värre på motorväg i 100km/h.

Släpsituationen känns läskig.. Där kunde det gått illa... Skönt att du redde det.

var även med släp i korsningen, släpet ville rakt fram, jag skulle svänga höger, släpet styr bakvagnen till att börja glida då jag kommit halvägs ut på andra vägen jag skulle ut på. men det är ju inga problem, bara fortsätta gasa försiktigt och fortsätta svängen och låta bakänden glida tills den fick fäste.

däremot pratar du om vattenplaning, nåt sånt finns ju inte under vintern, då är det oftast mer jämenhalkigt, är det halkigt på väg till bilen är det halkigt resten av resan också så man blir ju inte överraskad att det är halkigt. vattenplaning är en helt annan sak, då far bilen dit den vill och det hjälper inte att försöka styra, och då är det säkerligen bättre med bästa fram. men nu var det ju vinterkörning, och då finns inge vatten som kan ställa till det, utan då är det fina frusna vintervägar
av rid54
En av de farligare situationerna under vinter i Stockholmstrakten är "moddplaning", vilket är samma fenomen som vattenplaning fast händer vid lägre fart. Ordet är väl närmast självbeskrivande. Sämre däck bak leder till helt okontrollerat och okontrollerbart beteende hos bilen, eftersom bakvagnen drar iväg som den vill pga lutning på vägbanan eller vadsomhelst som påverkar bilen med någon kraftvektor. Då hjälper det inte med "bättre däck fram", eftersom man inte kan påverka bakvagnen alls; den kan inte ens styra om man släpper bromsen eftersom däcken planar på underlaget.

Själva idén med att koppla ur och styra mot sladden är att avlasta framhjulen såpass att de kan (behålla eller) återfå nån form av grepp och sedan väntar man på att bakvagnen OCKSÅ tar tillbaka greppet mot vägbanan. Om man har dåliga däck bak, får man vänta länge innan bakvagnen så att säga hakar på igen och med riktigt dåliga däck bak händer det aldrig, utan bakvagnen kör om framvagnen och man tappar då helt kontrollen över bilen. Bästa däcken bak är en självklarhet, bland annat pga att bakvagnen ibland är lättare än framvagnen och behöver bra mönster för att kunna greppa nånting alls i underlaget. Gissa varför man har bromskraftreglering av bakbromsarna? Det är för att bakhjulen inte ska låsa innan framhjulen låser, och detta för att de tappar sidostyrningen om de låser (varvid bilen snurrar...).
av intruder1400
Hm !
Min fråga är varför nästan alla yrkeschaufförer lägger alltid på bättre på styr ?
Eller har dom fel ?
Nä alla får ha sin tro men jag lägger alltid bra fram för går det av vägen har man helt enkelt kört för fort :D
Nu tar jag för givet att man inte kör med däck som är slut
av rid54
Det gäller att hålla i minnet, att en "sladd" på klassiskt manér innebär att bilen har fått ett rotationsmoment, den snurrar alltså samtidigt som den åker "framåt". För att rädda situationen måste snurrandet bromsas och det kräver att hjulen (framför allt bakhjulen) har sidogrepp tillräckligt för att bromsa snurrandet. Tyngdpunkten ligger oftast framför mitten av bilen och då blir det viktigast med uppstyrande kraft bakifrån (längst momentarm). Alltså: bästa däcken bak.
Användarvisningsbild
av joel80
För att yrekschaffisar (eller de som äger bilen) kanske är snåljåpar/ekonomer som bryr sig mer om kostnader och vill slita ner alla däck lika mycket innan dom byter. Det har inte med säkerhet att göra. Växlar man och sätter bäst däck fram håller uppsättningen säkert några hundra mil till eller mer. Så att det är mest ekonomiskt att göra så kan vara sant. (så länge man inte smäller p.g.a dålga däck bak då alltså... då kan det bli betyldigt dyrare, "fast sånt händer ju inte mig".)

Tro är något man har när det gäller religion.
Det här är fysik.

Att lägga bästa däcken fram gör fordonet farligare, det drabbar även oss andra på vägen då den som kör så lättare orsakar en olycka.
av intruder1400
Nu är du inne på en tro själv ;-)
Får inte ut fler mil på däcken !
Jo jag tror iallafall att yrkeskåren har mer rätt en någon privatis !
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.