- sön 13 nov 2016, 22:39
jag köper det resonemanget fram till det att det är för att bilen är gjord för att klara smällen rakt framifrån. men sen håller inte jag med. jag hör till dom som sätter bästa däcken fram (kör bil med endast abs och rwd), dom gånger jag haft jämn bra/dåliga däck runt om så har det oftast börjat glida med bakvagn, men då man börjat parera så har man tappat fästet på fronten också, då har det ofta varit nära diket då man varit och lekt, men då man har haft bra fram och sämre bak så har det alltid gått att parera och räta ut sladden utan problem. senast jag fick sladd var ikväll efter en grusväg med kanske 5-7 cm snö som var oplogad och fastkladdat i mitten och lössnö på sidan, i en längre kurva (körde för fort ja, det gör man ofta) med släp, bakvagn tappade fäste och släpet skjöt på, men var inga problem att bara fortsätta och räta ut eftersom framänden hade dom bästa däcken och behöll fästet. även i torsdags var det nästan samma fast i en lite större korsning som var polerad av tung trafik, men då gick det sakta. rullade i kanske 20- 25 km/h genom korsningen, mitt i korsningen skjuter vagnen på och bakänden tappar fästet, men gick bra även då och bara låta bakvagnen sladda och ändå styra sig genom korsningen eftersom framdäcken hade fäste, hade det varit tvärs om så hade jag hamnat i diket på andra sidan korsningen.
alla dessa filmer är ju gjorda så det dom säger ska stämma, visst kanske det stämmer för folk som har noll koll och känsla, men bara man har lite känsla så känner man ju om det börjar glida och om man då oftast kan göra något åt det är det ju bättre än att det ska gå rakt fram ner i diket, hur ofta kör man där det finns flera hundra meter väg åt alla håll som man kan fortsätta på om det inte styr. är ju som att tänka att bilen är gjord för att smällas rakt fram i från, oj nu börjar det släppa då ska vi sikta rakt fram och smälla med tallen där för bilen klarar smällen bäst då.
sen kan det ju alltid gå åt helvete, men det hör till
alla dessa filmer är ju gjorda så det dom säger ska stämma, visst kanske det stämmer för folk som har noll koll och känsla, men bara man har lite känsla så känner man ju om det börjar glida och om man då oftast kan göra något åt det är det ju bättre än att det ska gå rakt fram ner i diket, hur ofta kör man där det finns flera hundra meter väg åt alla håll som man kan fortsätta på om det inte styr. är ju som att tänka att bilen är gjord för att smällas rakt fram i från, oj nu börjar det släppa då ska vi sikta rakt fram och smälla med tallen där för bilen klarar smällen bäst då.
sen kan det ju alltid gå åt helvete, men det hör till