- tis 08 nov 2016, 14:01
#1123592
Färddatorn är tänkt att visa det som sprutas in i ventilerna. Dock om ventilerna är slitna, så kan det även hända att det sprutas in mer bränsle än tänkt i förbränningskammaren, bränsleförbrukning är baserad på mjukvara och räknar antalet insprutningar, den räknar inte hur mycket bränsle som ventilen faktiskt sprutar in.
Har du bränslevärmare så visas inte detta i färddatorn, utan får läggas på som en extra förbrukning för komfortens skull.
De flesta Dieselbilar i Sverige har tillsatsvärmare (bränsledriven) och den är oftast inställd på att värma upp kupén under kallstarter vid kall väderlek.
Det går oftast att stänga av denna men då förblir kupén mycket kallare innan motorn ger tillräckligt med värme.
perhall skrev:Tyvärr visar väl appen ca 5% för lite som i alla dieselbilar (färddatorn har gjort det i alla dieselbilar jag haft och kört...)
Färddatorn är tänkt att visa det som sprutas in i ventilerna. Dock om ventilerna är slitna, så kan det även hända att det sprutas in mer bränsle än tänkt i förbränningskammaren, bränsleförbrukning är baserad på mjukvara och räknar antalet insprutningar, den räknar inte hur mycket bränsle som ventilen faktiskt sprutar in.
Har du bränslevärmare så visas inte detta i färddatorn, utan får läggas på som en extra förbrukning för komfortens skull.
De flesta Dieselbilar i Sverige har tillsatsvärmare (bränsledriven) och den är oftast inställd på att värma upp kupén under kallstarter vid kall väderlek.
Det går oftast att stänga av denna men då förblir kupén mycket kallare innan motorn ger tillräckligt med värme.