Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvojesus
perhall skrev:Tyvärr visar väl appen ca 5% för lite som i alla dieselbilar (färddatorn har gjort det i alla dieselbilar jag haft och kört...)

Färddatorn är tänkt att visa det som sprutas in i ventilerna. Dock om ventilerna är slitna, så kan det även hända att det sprutas in mer bränsle än tänkt i förbränningskammaren, bränsleförbrukning är baserad på mjukvara och räknar antalet insprutningar, den räknar inte hur mycket bränsle som ventilen faktiskt sprutar in.

Har du bränslevärmare så visas inte detta i färddatorn, utan får läggas på som en extra förbrukning för komfortens skull.
De flesta Dieselbilar i Sverige har tillsatsvärmare (bränsledriven) och den är oftast inställd på att värma upp kupén under kallstarter vid kall väderlek.
Det går oftast att stänga av denna men då förblir kupén mycket kallare innan motorn ger tillräckligt med värme.
Användarvisningsbild
av sura56
mrdarkman300 skrev:Jo jag kör ganska lungt mest normal läget eller ego läget i drive mode.
Bifogar bild på min förbrukning, dom senaste tank tillfällena så har ju diesel värmaren och tomgång bidragit till högre förbrukning.
Är den "skärmdumpen" från appen Volvo On Call, hittar inget liknande i min ?
Det är en app som heter Tankomat PRO finns på iOS app stor, kan varmt rekommendera den.

Så det är den rätta förbrukningen, fyller i all info vid tankning, så det är den rätta förbrukningen som står i den tabbel som jag la ut :)

Angående färddatorn så visar den för högt, ex när det visar 6,6 så blir det 6,4 vid tankning när jag räknar ut den verkliga förbrukningen.
Har varit samma sak varje gång jag tankar, som senaste tanken stod det 7.2 men var 6.9 i verkligheten.
Jag är super nöjd

Tankade i dag och hamnade på 6.9 efter diesel värmaren är på varje dag och fjärstart har jag använt 3-4 gånger med,fjärstarten brukar vara på i 10 min t gången, och även diesel värmaren vid andra tillfällen ex efter man har varit och shoppat, så jag är nöjd med 6.9 i förbrukningen
av Gorban
Nu har min D5:a gått drygt 500 mil. Jag är nyss hemkommen från en tur på 80 mil uppdelad på två dagar så det är några kallstarter inräknade. En blandning av motorväg och mest landsväg i 90-100 km/h med lite moms på det. Jag har odubbade vinterhjul 17" på bilen nu. Snittade 0,58 l/mil enligt körjournalen på den här resan. Ganska ok tycker jag. Sista 9 milen gick i 130-140 på motorvägen där det är 120 egentligen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gorban skrev:Nu har min D5:a gått drygt 500 mil. Jag är nyss hemkommen från en tur på 80 mil uppdelad på två dagar så det är några kallstarter inräknade. En blandning av motorväg och mest landsväg i 90-100 km/h med lite moms på det. Jag har odubbade vinterhjul 17" på bilen nu. Snittade 0,58 l/mil enligt körjournalen på den här resan. Ganska ok tycker jag. Sista 9 milen gick i 130-140 på motorvägen där det är 120 egentligen.
Pump eller färddator?
av perhall
volvojesus skrev:
perhall skrev:Tyvärr visar väl appen ca 5% för lite som i alla dieselbilar (färddatorn har gjort det i alla dieselbilar jag haft och kört...)

Färddatorn är tänkt att visa det som sprutas in i ventilerna. Dock om ventilerna är slitna, så kan det även hända att det sprutas in mer bränsle än tänkt i förbränningskammaren, bränsleförbrukning är baserad på mjukvara och räknar antalet insprutningar, den räknar inte hur mycket bränsle som ventilen faktiskt sprutar in.

Har du bränslevärmare så visas inte detta i färddatorn, utan får läggas på som en extra förbrukning för komfortens skull.
De flesta Dieselbilar i Sverige har tillsatsvärmare (bränsledriven) och den är oftast inställd på att värma upp kupén under kallstarter vid kall väderlek.
Det går oftast att stänga av denna men då förblir kupén mycket kallare innan motorn ger tillräckligt med värme.
Det kan ju inte vara helt omedvetet från biltillverkarnas sida som 19 av 20 bilar visar 4-10% för lite på färddatorn... värmare är ju ett fenomen i Norden och Kanada bara...
Användarvisningsbild
av joel80
volvojesus skrev: De flesta Dieselbilar i Sverige har tillsatsvärmare (bränsledriven) och den är oftast inställd på att värma upp kupén under kallstarter vid kall väderlek.
Jag ser till att ha den avstängd den absolut största tiden under året. Kör man kortare resor till dagis och jobb och ibland med fler stopp för handling mm blir det väldigt många korta starter för värmaren vilket inte alls är bra för dess livslängd! Då kör jag istället direktstart på den innan avfärd om det behövs för att få upp värmen, eller tidsinställning via appen.
Endast när det är extremt kallt nån vecka kan jag låta den stå på auto. Och nån gång har jag under längre resa dragit igång den genom att ändra till auto i typ 30min för att sen stänga av den. Går ju rätt smidigt att göra så via rattknapparna.
av AndS
5% mera är inom felmarginalen och 10% också beroende av hur man kör, väg, väglag och årstid.
Det är en stor tung bil V90 och när jag nu funderar på att byta till en sådan och den prisklassen så är inte 5% mera förbrukning trots allt någon större fråga om man ser till priset på bilen och värdeminskning. :wink:
Har kört vår nuvarande med värmaren i auto-läge sedan inköp och 22000 mil.
Användarvisningsbild
av joel80
Inte för den ökande förbrukning som jag har den avstängd.. Det är struligt och krångligt om den börjar krångla och man måste besöka verkstan.. Då kan det också dra iväg lite i kostnad..
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]