Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
JGN248 skrev: Jag läste igenom länken om felkoderna och såg inte vilka felkoder, eller var i dokumentet jag ska läsa, kan du vara mer specifik? Jag lånade en multimeter och ställde in den i ohmläge på 2000k, mätte på stiften till vevaxelgivarens kontakt som pendlade mellan 800-1000. Har läst mig till på forumet att givaren ska ha 170 ohm när den fungerar.
Allt ska vara kopplat och sitta på plats. Sedan gör du som är beskrivet med den "grövre" texten

Diagnosfunktion 1. EZ 116K tändsystem, väljarkabeln sätts I uttag 6 på A (940 kan ha 2
dosor, A och B)
Kod Troliga orsaker
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade
1-4-2 Fel i styrenheten
1-4-3 Signal från knacksensorn saknas, tändningen har fördröjts 10 grader
1-4-4 Belastningssignal från styrenhet saknas, datorn förutsätter full belastning
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Hastighetssignal saknas eller är felaktig
2-2-4 Signal från kylvätsketempsensorn felaktig
2-3-4 Ingen signal från spjällkontakten. Ojämn tomgång, tändning fördröjd 10 grader
2-4-1 EGR-system defekt
4-3-1 Tempsignal för EGR saknas eller är felaktig

Diagnosfunktion 2. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.

Användarvisningsbild
av JGN248
lennarte skrev: Allt ska vara kopplat och sitta på plats. Sedan gör du som är beskrivet med den "grövre" texten

Diagnosfunktion 1. EZ 116K tändsystem, väljarkabeln sätts I uttag 6 på A (940 kan ha 2
dosor, A och B)
Kod Troliga orsaker
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade
1-4-2 Fel i styrenheten
1-4-3 Signal från knacksensorn saknas, tändningen har fördröjts 10 grader
1-4-4 Belastningssignal från styrenhet saknas, datorn förutsätter full belastning
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Hastighetssignal saknas eller är felaktig
2-2-4 Signal från kylvätsketempsensorn felaktig
2-3-4 Ingen signal från spjällkontakten. Ojämn tomgång, tändning fördröjd 10 grader
2-4-1 EGR-system defekt
4-3-1 Tempsignal för EGR saknas eller är felaktig

Diagnosfunktion 2. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.

Genomförde testet två gånger sent igår kväll. Första gången fungerade spjällkontakten, men motorn startade inte och fick ingen kod (fortsatte att blinka snabbt). Kopplade loss och mätte kontakten till vevaxelgivaren, då värdet hade sjunkit och pendlade mellan 140-195 ohm. Andra försöket (utan åtgärder) startade bilen och 1-4-1 kom. Körde ut med den runt kvarteren så den blev varm, den gick bra, något orolig på tomgången mellan 400-900 rpm. Inga felkoder (motorfelslampan är släckt). Väl inomhus igen stängde jag av den och startade upp den igen, utan problem.

Mycket märkligt. Tänkte se om den går att starta för att köra till bilskroten och försöka få tag i en vevaxelgivare där.

Uppdatering: Nu verkar den bara vilja starta när jag tagit bort anslutningarna på batteriet, kopplar in dem igen och utför testet ovan. Då startar den normalt.
Användarvisningsbild
av lennarte
JGN248 skrev:Uppdatering: Nu verkar den bara vilja starta när jag tagit bort anslutningarna på batteriet, kopplar in dem igen och utför testet ovan. Då startar den normalt.
Lite märkligt låter det.
När du lyfter av batterikabeln så nollar du eventuella felkoden och nollar boxarna. Startar den direkt efter det eller måste du köra testet först och sedan starta? Det blir inga felkoder när den inte startar. Men när den startat och du kört en runda, är där felkod då?? Det blir inga felkoder på bensintillförsel, så lyssna efter om pumparna går när du försöker få igång den. Om det är vevaxelgivaren som strular så går inte pumparna, och det blir ingen gnista. Det mesta vad gäller insprutningen går över säkring 1 (pumpar, bränslerelä, en del ingångar på boxarna), är det glappkontakt där kanske???
Användarvisningsbild
av JGN248
lennarte skrev: Lite märkligt låter det.
När du lyfter av batterikabeln så nollar du eventuella felkoden och nollar boxarna. Startar den direkt efter det eller måste du köra testet först och sedan starta? Det blir inga felkoder när den inte startar. Men när den startat och du kört en runda, är där felkod då?? Det blir inga felkoder på bensintillförsel, så lyssna efter om pumparna går när du försöker få igång den. Om det är vevaxelgivaren som strular så går inte pumparna, och det blir ingen gnista. Det mesta vad gäller insprutningen går över säkring 1 (pumpar, bränslerelä, en del ingångar på boxarna), är det glappkontakt där kanske???
Håller med dig, märkligt i allra högsta grad. För att kunna skriva föregående inlägg fick jag lämna bilen ute - dvs. stänga av den.

Kom ner till bilen efter en kvart, startförsöket misslyckades. Kopplade ur och i batteriet och körde felsökningen för gasspjället och den startade. Körde 3 mil stadskörning/motorväg till ett bättre garage och den betedde sig bra. Stängde av den och startade den direkt med lyckat resultat. Stängde av den igen och väntade 30 minuter. Därefter startade den inte, heller inte när jag enbart kopplade ur och i batteriet. Startade på andra försöket efter samma felkodssökning som ovan.

Därefter fick hjälp med att lyssna på bensinpumpen i tanken vid tändningsläge med en slang mot örat. Pumpen lät och det porlade. Därefter startades bilen (tog lite längre tid än vanligt). Jag bestämde mig för att köra en runda på cirka 7 km. Motorfelslampan tändes inte och bilen betedde sig väl.

Därefter körde jag hela felsökningsprogrammet för uttag 2 och 6. Nu dök koden 2-1-4 upp i uttag 6 (hastighetssignal saknas eller är felaktig). I uttag 2 blev det 1-1-1. Fk fungerade hastighetsmätaren under körningen.
Men vid diagnosfunktion 2 i uttag 2 blev det 3-3-2, 3-3-2 samt 3-3-1 (Den första koden ska vara 3-3-3 enligt instruktion).
Vid diagnosfunktion 3 verkade allt höras och fungera, dock märkte jag inte av magnetventilen för kolfiltret (vad det nu är).

Jag har plockat ur och satt i säkring 1 ett antal gånger. Att det ska ta 7 min att starta bilen och att den bara kanske går igång känns inte som ett alternativ just nu...
av xdigger
Jag reagerade tidigare på att den startade efter att du mätt vevaxelgivaren, hur ser det kontaktstycket ut egentligen? Kanske lite kontaktspray och lite rengöring, kan ha dålig kontakt där.

Och när den inte startar, rör sig varvräknaren något då?
Användarvisningsbild
av JGN248
xdigger skrev:Jag reagerade tidigare på att den startade efter att du mätt vevaxelgivaren, hur ser det kontaktstycket ut egentligen? Kanske lite kontaktspray och lite rengöring, kan ha dålig kontakt där.

Och när den inte startar, rör sig varvräknaren något då?
Kontakterna tycker jag har sett rättså rena ut, med lite tätningsvaselin. Skrapade precis med mejsel, sprayade och torkade av kontakterna. Fick ingen smuts eller oxid med mig, samma som innan - startar inte.

Varvräknarnålen rör sig inte vid startförsöken, men vid tillfällena den startar följer den varvtalet och h-mätaren följer hastigheten. En annan sak för att kanske utesluta bränslepumparna så hörs bägge i tändningsläge när bilen inte startar.
av xdigger
Kan också vara glapp i kabeln, eller bara ren slump. Om inte varvräknaren rör sig så är det troligtvis vevaxelgivaren, den skulle jag provat att byta.
Användarvisningsbild
av lennarte
De är nog låga odds på vevaxelgivaren. Kan vara smutsig, ärgad, skadad kabel nere i svänghjulskåpan.
Användarvisningsbild
av JGN248
Mina goda Volvovänner!

Bilen startar och går som en klocka efter att jag monterat in en helt ny vevaxelgivare!
Stort tack till er som följt tråden, hjälpt mig med bra funderingar och förslag på åtgärder!

Har nu också lärt mig mer om tändsystemet, hur man kan göra en fullständig felsökning OCH hur man kan få igång bilen, även fast den inte fungerar!

:)

Vänliga hälsningar,

Joel
Användarvisningsbild
av lennarte
Grattis :lol: :lol: :lol: Hjälp till självhjälp är nog den bästa skolan. Köp dig nu en Haynes eller liknande reparationsbok och lär dig allt om service och underhåll. Så kan du ha en billig och bra bil länge.....

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]