- ons 09 nov 2016, 20:23
Diagnosfunktion 1. EZ 116K tändsystem, väljarkabeln sätts I uttag 6 på A (940 kan ha 2
dosor, A och B)
Kod Troliga orsaker
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade
1-4-2 Fel i styrenheten
1-4-3 Signal från knacksensorn saknas, tändningen har fördröjts 10 grader
1-4-4 Belastningssignal från styrenhet saknas, datorn förutsätter full belastning
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Hastighetssignal saknas eller är felaktig
2-2-4 Signal från kylvätsketempsensorn felaktig
2-3-4 Ingen signal från spjällkontakten. Ojämn tomgång, tändning fördröjd 10 grader
2-4-1 EGR-system defekt
4-3-1 Tempsignal för EGR saknas eller är felaktig
Diagnosfunktion 2. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.
JGN248 skrev: Jag läste igenom länken om felkoderna och såg inte vilka felkoder, eller var i dokumentet jag ska läsa, kan du vara mer specifik? Jag lånade en multimeter och ställde in den i ohmläge på 2000k, mätte på stiften till vevaxelgivarens kontakt som pendlade mellan 800-1000. Har läst mig till på forumet att givaren ska ha 170 ohm när den fungerar.Allt ska vara kopplat och sitta på plats. Sedan gör du som är beskrivet med den "grövre" texten
Diagnosfunktion 1. EZ 116K tändsystem, väljarkabeln sätts I uttag 6 på A (940 kan ha 2
dosor, A och B)
Kod Troliga orsaker
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade
1-4-2 Fel i styrenheten
1-4-3 Signal från knacksensorn saknas, tändningen har fördröjts 10 grader
1-4-4 Belastningssignal från styrenhet saknas, datorn förutsätter full belastning
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Hastighetssignal saknas eller är felaktig
2-2-4 Signal från kylvätsketempsensorn felaktig
2-3-4 Ingen signal från spjällkontakten. Ojämn tomgång, tändning fördröjd 10 grader
2-4-1 EGR-system defekt
4-3-1 Tempsignal för EGR saknas eller är felaktig
Diagnosfunktion 2. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V