Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
andersuw skrev:
Alexxelax skrev:Hur låter det här, fick svar på mejl från en låssmed

"I can prepare a transponder for your car, that transponder can be used with any key and will start your car.
The cost for transponder is 1000kr"
Vet för lite om hur programmeringen går till för att säga om vederbörande pratar strunt eller inte. Vet inte heller om detta är ett rimligt pris i dagsläget. Men om du väl har en transponder som är inprogrammerad som behörig för bilen kan du förstås använda det tillsammans med vilket nyckelblad som helst som har rätt slipning.
Jag har kollat runt lite och hittat lite apparater som sägs kopiera ID48 transpondern, och jag har läst om en person som påstår sig ha kopierat en nyckel till XC90 men hur pålitlig han är vet jag ej, men apparaten heter "handy baby" sen finns en annan cn900 och kostar mellan ca 1500kr - 4000kr

En eller båda dessa ska kunna kopiera information till och från och kanske är det en sån apparat låssmeden använder sig av?
av Alexxelax
fredriknilsson skrev:För att programmera in transponder(id48) krävs så vitt jag vet tillgång till bilens CEM. Är låssmeden svensk även om han skriver på engelska? Hur som helst krävs security access till CEM om man gör det via OBD-kontakten. För att få security access krävs det att man vet CEM'ens pinkod.

Vill du programmera in en ny fjärr krävs dels kod som följer med fjärren. Om jag inte minns fel är det 8 + 16 tecken. Sedan måste du även ha security access till UEM där du kan lägga in nya fjärren. Även där krävs pinkod om du programmerar via OBD.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja det är en svensk.
http://www.biltronix.se/knappar-immo/

Kan det verkligen vara så komplicerat? Jag förstår om man saknar någon nyckel, men om det finns en nyckel som kopieras, då tror ju bilen att det är samma nyckel? Alltså man har två kopior av nyckel nr1
Användarvisningsbild
av greeeken
Alexxelax skrev:
andersuw skrev:
Alexxelax skrev:Hur låter det här, fick svar på mejl från en låssmed

"I can prepare a transponder for your car, that transponder can be used with any key and will start your car.
The cost for transponder is 1000kr"
Vet för lite om hur programmeringen går till för att säga om vederbörande pratar strunt eller inte. Vet inte heller om detta är ett rimligt pris i dagsläget. Men om du väl har en transponder som är inprogrammerad som behörig för bilen kan du förstås använda det tillsammans med vilket nyckelblad som helst som har rätt slipning.
Jag har kollat runt lite och hittat lite apparater som sägs kopiera ID48 transpondern, och jag har läst om en person som påstår sig ha kopierat en nyckel till XC90 men hur pålitlig han är vet jag ej, men apparaten heter "handy baby" sen finns en annan cn900 och kostar mellan ca 1500kr - 4000kr

En eller båda dessa ska kunna kopiera information till och från och kanske är det en sån apparat låssmeden använder sig av?

Kan verkligen CN900 kopiera ID48?
av Alexxelax
En säljare till en CN900 sa att det går om man har en "dedicated chip" och en annan säljare sa att det inte går att kopiera ID48 så osäker lite vem som har rätt.

En Handy Baby säljare sa samma som första CN900 att man måste ha en "dedicated chip" och länkade en video till mig som visar hur det går till på en VW men det ska vara samma chip som volvo

Användarvisningsbild
av greeeken
Alexxelax skrev:
En säljare till en CN900 sa att det går om man har en "dedicated chip" och en annan säljare sa att det inte går att kopiera ID48 så osäker lite vem som har rätt.

En Handy Baby säljare sa samma som första CN900 att man måste ha en "dedicated chip" och länkade en video till mig som visar hur det går till på en VW men det ska vara samma chip som volvo

Vad är då en dedicated chip?
Handy Baby går ju loss på runt 3000 kr
av Alexxelax
Jag har inte löst det helt än, men det verkar vara en sån där glas transponder som är kodad, säljs bl a som "handy baby ID48 transponder" och finns på aliexpress och ebay.
Användarvisningsbild
av greeeken
Alexxelax skrev:
Jag har inte löst det helt än, men det verkar vara en sån där glas transponder som är kodad, säljs bl a som "handy baby ID48 transponder" och finns på aliexpress och ebay.
Mailade ett apr st igår på Aliexpress.
Svaret jag fick är " can not do ID 48 chip ,. maybe when update in future will do it . thanks "
av Dieselnordlöf
Jag betalade endast 750kr via mitt Försäkringsbolag Folksam, det var för någon månad sedan. Rätt skönt när Volvo ville ha ca 3400kr för en ny.
av Alexxelax
Dieselnordlöf skrev:Jag betalade endast 750kr via mitt Försäkringsbolag Folksam, det var för någon månad sedan. Rätt skönt när Volvo ville ha ca 3400kr för en ny.
Är det en egen "nyckel" försäkring man tecknar eller måste man ha halv/försäkring?

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]