Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Detta är mitt första inlägg här på forumet och jag hoppas på lite hjälp från en kunnig skara volvointresserade.

Förra veckan när det var som kallast hade dieselvärmaren dragit ur batteriet. Detta märkte jag när startmotorn endast gick runt ett halvt varv och bilen inte startade. Lade Ctek laddaren på batteriet och tog andrabilen till jobbet. Nästa morgon startade den utan bekymmer men dessvärre visade varvräknaren cirka 3500rpm på tomgång. Motorn låter normalt och jag skulle säga att tomgångsvarvtalet är precis som det alltid varit. När jag kör växlar atuomtatlådan som normalt och motorvarvet är i min mening inte annat än normalt. Efter att jag stängt av bilen och tagit ut nyckeln visar varvmätaren cirka 2500rpm. Det är precis som om varvräknaren har fått en offset på 2500rpm.

Bilen är en V70II 2.4D 175hp med automatlåda tillverkad dec. 2009
Är det någon här som haft ett liknande problem eller tillochmed känner till lösningen skulle jag vara mycket tacksam.

/
David
Doffen skrev:Forsøk å ta av minuspolen på batteriet i 5 minutter. Dette bør hjelpe på å resette ting og tang :)
Jag håller med föregående talare.
Kör en CTRL+ALT+DEL

Brukar fungera på det mesta som är elektroniskt numera.
Desmodue skrev:
Doffen skrev:Forsøk å ta av minuspolen på batteriet i 5 minutter. Dette bør hjelpe på å resette ting og tang :)
Kör en CTRL+ALT+DEL

En Norsk reset menar du ;-//

//Gooose
gooose skrev:
Desmodue skrev:
Kör en CTRL+ALT+DEL

En Norsk reset menar du ;-//

//Gooose

Neinei, Svensk reset heter det :P
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Vi kanske kan enas kring dansk reset? Eller polsk?
Jaha idag när jag skulle ut och köra vaktmästarreseten på bilen så hade felet lagat sig självt... Underbart! Det har nog inte hänt mig sedan VHS-Bandaren lagade sig genom att vila. Hur som helst, tack för er input!
hallbeck skrev:Jaha idag när jag skulle ut och köra vaktmästarreseten på bilen så hade felet lagat sig självt... Underbart! Det har nog inte hänt mig sedan VHS-Bandaren lagade sig genom att vila. Hur som helst, tack för er input!

Tjena!
Jag har exakt samma fel på min. Lät du bilen stå utan batteri hela natten?
jag har testat det i en timme men den går inte tillbaka. Är bilen avstängd står den på 1000v/m
Startar jag bilen så visar mätaren 2000v/m men jag hör ju att bilen går som den ska och varvar som den ska...
Blev så efter hjälpstart med kablar med en annan bil.

//Linus

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]

Tjena, köpte en 240 för ett tagsen och b[…]