Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
Som första konsumet Världen så.....

Fick en inbjudan till strängnäs och malby fältet av Volvo att provköra nya V70 och XC70... Själklart tackade jag ja! Så igår morse så bar det iväg 37 mil enkel för att köra lite bil men det var det värt... Väl på plats så möttes man av en massa "crew"människor och en pampig anläggning uppyggd som en tältcamp modell stor. Det började med mat, riktig bra mat... Struts, vildsvin, gös m.m.m.... Sen blev det en kort information av Produktchefen Peter som berättade lite om tankarna bakom bilen. Därefter blev vi eskorterade till terrängbana där vi fick köra nya XC70 på en utmanade bana och vi provade det nya systemet Hill Descent Control som fungerade imponerande bra, du kan i princip köra ut för vilken backe som helst och bara styra... bilen fixar resten och hållen den i ca:8 km/h... Det känndes lite skummt att köra ut för "stupet" utan att röra bromsen men det bromsade så bra själv så jag bara stryrde. Dessutom så fanns det en mycket imponernde backkamera integrerad i RTI systemet med olika fält utritade som följde rattens rörelser. Du kan altså lägga i backe,stå stilla och vrida på ratten så visar lijerna va bilen kommer att hamna när du väl backar.

Vidare bar det av till testet av Kollisionsvarnare med bromsunderstöd och varningsbromsljus. Inte så mycket att säga om det, fungerar bra men behöver man det?? Man fick inte prova själv utan åka med en testförare som körde mot en luftkudde, skulle vilja prova sälv innan jag uttalar mig.

Därefter så var det landsvägskörning under 2 timmar. Först så åkte jag i en V70 3.2 praktiskt taget fullsmetad med utr. Men det som jag mest brydde mig om vad den Adaptiva farthållaren som fanns. Jag är verkligen imponerad! Du ställde in vilken hastighet du vill att bilen ska köra samt avstådet i sekunder som det ska hålla till framförvarande fordon. Kommer du sedan ifatt en bil så skatar din bil in tillsamma hastighet som bilen framför och håller det avståd som du vill. Gasar sedan bil framför på så hänger din på tills ni har nått den max hastighet som du ställt in. en mycket bra funktion... ETT MÅSTE!!!!

Vi bytte bil under färden och jag tog plats i en snikutrustad V70 T6 :P Vilket ljud!!! När du gjorde en kickdown så reste sig nackhåren :lol: . Kraften från motorn kräver nog ett chipp för att jag ska bli nöjd men vilket ljud från motorn.. högsta betyg!!

lite summering:

Jag körde följande bilar

XC70D5
V70 3.2
V70 T6 AWD¨
Sammtliga bilar var utr med 6 stegs automat med möjlighet till manuell växling ála +/- samt största ljudpaketet (Dynaudio) med subben.

Några +/- med bilarna

+ Adaptiv farthållare, ett måste att ha!
+ Bagagen, ellucka samt massa möjligheter till smart förvaring!
+ Baksätet, har blivit med utrymme åt alla håll samt så är det 40/20/40 uppdelning, smidigt när man är 4 och ska transportera
nåt långt...

- Ljudet från Dynaudio var riktigt dåligt, skit faktiskt, Lät sämmre än min nuvarande V70 med preformance sound. Riktigt kasst i alla bilarna jag provde.
-Framsätena, sittdeln upplevs ha blivit kortare. Jag är 196 och satt sämmre än nuvarande V70.
- Förarmiljön känns inte så ombonande som i nuvarande V70, för att precisera så känns nuvarande V70 som att sitta i en cocpit. Du sitter ljup nerborrad mellan mittkonsollen och dörren med alla knappar smidigt åtkommliga. Däremot nya V70 så saknas den känslan. Panelen känns platt och det där hemtrevlig känslan infann sig aldrig riktigt. Synd...

hoppas nåt har fått ut nåt av min text med massa stavfel... :lol:
av LeoniAquila
Tack för ditt inlägg!

Ja, farthållaren är mycket bra, jag har kört med den i S80 - senast för några timmar sedan - och har man väl börjat så är det svårt att sluta! Ett observandum är dock att man lätt anpassar sin körning lite efter farthållaren och inte bara trafiken. T.ex. på motorvägen, om man närmar sig någon som kör långsammare, så behöver åtminstone jag byta fil tidigare än vanligt för att farthållaren inte skall bromsa mot min vilja. Även om den är inställd på kort lucka. Detta kan göra att lite mer planering krävs i sin körning, vilket man i och för sig alltid måste ha. Noterade även detta beteende på en S80 som körde om mig idag, jag tänkte "det var värst vad tidigt han bytte fil", och mycket riktigt - den lilla plattan i grillen satt där. Sannolikt körde han med ACC.

Det kanske häftigaste med farthållaren, tycker jag, är att den även använder hjulbromsarna. Vet inte om bromsljuset slås på då, men rimligtvis borde så ske.
Användarvisningsbild
av Larre
Det var en utförlig recension! Mycket intressant läsning! Hoppas fler skriver av sig av sina upplevelser.

(Djupt avundsjuk på dig :wink: eftersom jag fick mailet med inbjudan, men svarade för sent = typ 2 timmar efter utskick.)

Hur kändes styrningen? Tajt eller inte? Provade du det där manuellt inställbara "motståndet" i styrningen? Tänker inte på den som anpassar sig själv efter hastigheten, utan på den man kan ställa in manuellt.

Hur var bullernivån i XC70 D5? Tänker på viss kritik avseende hög bullernivå i nya S80 D5. Tänkte du något på det? Och då åsyftar jag inte motorljudet. (Undrar varför just D5-bestyckade S80:n fått den kritiken, men det hör kanske inte hit.)

Premium Sound i V70 II / XC70 II, är alltså sämre än minsta stereon i V70N? Uppfattade jag dina intryck rätt då? Undrar hur de mindre ljudanläggningarna i V70 II / XC70 II låter då...

Suveränt att du kom med detta inlägg!! :D
Användarvisningsbild
av Cimmen
Larre skrev:Det var en utförlig recension! Mycket intressant läsning! Hoppas fler skriver av sig av sina upplevelser.

(Djupt avundsjuk på dig :wink: eftersom jag fick mailet med inbjudan, men svarade för sent = typ 2 timmar efter utskick.)

Hur kändes styrningen? Tajt eller inte? Provade du det där manuellt inställbara "motståndet" i styrningen? Tänker inte på den som anpassar sig själv efter hastigheten, utan på den man kan ställa in manuellt.
Styrningen kändes som nuvarande V70N, jag regerade inte på att något skulle vara annorlunda iallafall. Den manuella trögheten visste jag inget om. Ska kolla upp det närmare....
Larre skrev: Hur var bullernivån i XC70 D5? Tänker på viss kritik avseende hög bullernivå i nya S80 D5. Tänkte du något på det? Och då åsyftar jag inte motorljudet. (Undrar varför just D5-bestyckade S80:n fått den kritiken, men det hör kanske inte hit.)
Ljudnivån var helt ok enligt mig dock så körde jag bara D5:an i hastigheter upp till 50km/h så kanske inte blir så rättvist att säga så men jag har inget att klaga på.
Larre skrev: Premium Sound i V70 II / XC70 II, är alltså sämre än minsta stereon i V70N? Uppfattade jag dina intryck rätt då? Undrar hur de mindre ljudanläggningarna i V70 II / XC70 II låter då...
Min uppfattning är precis som du skriver att ljudet var sämre än i min nuvarande V70N med preformance (budget) paketet. Vi lyssnade iofs bara på radio men ljudet var mycket skränigt och obehagligt. Riktigt jobbigt att lyssna på, detta var samma i alla bilarna. Kanske kan gå att "rädda" sitationen genom att justera in ljudet med det borde ha låtít bättre redan med grundinställningarna enligt mig. DYNAUDIO logga satt på centergallret så det borde ha varit största paketet i alla bilarna. Subben fans i alla fall i samtliga, jag kontrolerade själv. Den ligger under bagaerumsgolvet längs in mot sätesryggen.
Larre skrev: Suveränt att du kom med detta inlägg!! :D
Jag är bara glad att nån vill läsa... :lol:
Användarvisningsbild
av Cimmen
Jag har 40-tal bilder om nån är sugen så kan jag lägga upp dom... Sitter på Arlanda nu men i natt eller i morrn så... säg bara till!
Användarvisningsbild
av Larre
Tack för dina svar, Cimmen!!
av perjak
Cimmen skrev:Jag har 40-tal bilder om nån är sugen så kan jag lägga upp dom... Sitter på Arlanda nu men i natt eller i morrn så... säg bara till!
Jag är då intresserad av bilder!!
Ser gärna att du lägger upp så många du orkar och forumet och moderatorn tillåter. :D
Användarvisningsbild
av Cimmen
Jag ska försöka få ut dom i natt... :)
av jbl
Var är bilderna :P
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]