- sön 09 okt 2016, 17:18
Det här tycker jag är en bra och instruktiv film på hur man byter klossar,skiva och gör med p-motorn.
Moderator: Moderatorer
Diil skrev:Jag tog loss belägg och ok både fram och bak på min V70II MY10 med elektronisk handbroms i helgen, utan större problem. Jag rekommenderar starkt att man pressar ut kolven genom att pumpa på bromspedalen några gånger EFTER VARJE ÅTERMONTERING. Alltså, börja inte med nästa hjul innan du pumpat ut kolven på det föregående. Framför allt undviker man då översvämning i expansionskärlet.Fungerar det på samma sätt på en V60 D3 2012? Tro mig, jag har använt sökfunktionen i 20 minuter nu :???:
Fram: Inga konstigheter. Pressa tillbaka kolven med en mejsel eller liknande. Ta bort båda plastlocken och lossa glidpinnarna med en insex stl 7. Ta bort fjädern på utsidan medelst finurlighet och lätt våld med skruvmejsel. Dra ur glidpinnarna för att få loss oket. Ta ur beläggen och byt/rengör/hångla med dem, vad du vill.
Återmontera i omvänd ordning. Pumpa ut kolven med några tramp på bromspedalen.
Bak: Se till att handbromsen inte är dragen/aktiverad. Ta bort handbromsmotorn genom att skruva bort de två torx T30 som håller plastkåpan mot oket. Lite pilligt att få ur den inre skruven men det gick. En kort och fast T30-mejsel rekommenderas, bits var problematiskt. Plocka bort motorn och lägg den ovanpå hjulupphängningen eller liknande. Där motorn greppar in i kolvens baksida sitter en kuggaxel, OBS, inte en torx! Skruva tillbaka axeln så långt det går. Jag använde en vanlig spårmejsel, det gick bra, axeln roterade lätt. Ca 10 varv tror jag att jag kunde skruva tillbaka den, beror så klart på hur långt kolven är ute. Obs att man skruvar medsols för att skruva tillbaka axeln, inte motsols som med en vanlig skruv. När axeln är tillbakaskruvad kan du pressa ut kolven med en mejsel eller liknande som vanligt. Släpp de två 15mm (eller 17mm?) som håller oket på plats. Ta bort oket. Härifrån är det raka spåret.
Återmontering: I omvänd ordning, dock är följande viktigt: Pumpa ut bromskolven genom att trampa på pedalen några gånger INNAN du skruvar in handbromsaxeln med en spårmejsel igen. Om du gör så kommer handbromsmotorn hamna i ungefär samma läge som tidigare, och inga varningssystem eller felkoder (om de nu finns) utlöses. Obs, jag är lekman, men det funkade bra för mig. Så, pumpa ut kolven, sedan skruva ut handbromsaxeln. Återmontera handbromsmotorn med sina två T30-skruvar. Klart!
Nu: Provbromsa för böveln! Och testa handbromsen i både med- och motlut, branta. Min fungerade alldeles utmärkt. Jag gjorde dessutom lite olika på höger och vänster bak så handbromsen betedde sig lite olika vid första och andra dragningen, men sedan justerade den in sig.
Jag kommer definitivt byta mina belägg själv även i fortsättningen. Tack Volvo för det enkla tillvägagångssättet!
/D
@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]