Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
Tja tycker oxå det bör vara lättare o ta av kontaktstycket o köra motorn.
Klippet var väl väl teoretiskt i mina ögon ex vis köra park bromsen 3 ggr behövs inte den greppade på första försöket vilket hördes tydligt på motorn.
Har själv den p bromsen så ja vet. Däremot har ja mjukvarufel i bilen där den inte återförs helt på HB med PPC felsökaren.
Ja har ett felfritt ok om någon behöver för 1000 lappen + frakt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är klart att det inte är hundra gånger lättare att köra motorn elektriskt än att skruva tillbaks den.
Att köra motorn eller skruva går på ett ut. Det som måste förberedas är antingen att skruva bort motorn, så man kommer åt att backa den lilla domkraften mekaniskt, eller fixa fram grejor så att man kan mata ström till motorn.

Att ta bort motorn är rätt enkelt när oket är avlyft. Det sparar kanske några minuter att köra elektriskt, om man har nödvändiga elprylar rimligt lätt tillgängliga, men mer skiljer det inte.
av Lasseerika
Har precis bytt bromsar bak på min xc60 och det funkade utmärkt tack vara alla tips här. MEN när jag var färdig funderade jag på om det inte istället för att skruva bort elmotorn eller dra elkablar för att tvångsköra den kan man inte bara dra en skruvtving runt kolv och ok och sedan släppa på handbromsen, skruva åt skruvtvingen lite till och sedan upprepa proceduren tills den elektriska handbromsen har dragit tillbaka kolven. Testade inte detta själv, men det låter som en framkomlig väg. Har jag missat något?
Användarvisningsbild
av isak
Är nog tveksamt? Ja har en PPC som ställer tillbaka på v sida som den ska men bara halvvägs på höger.
Ja tror det är tidsstyrt via styrdonet? Men det kan vara värt ett prov.
Personligen drar ja nog kontaktstycket o lägger ström från ett externt batteri om det inte funkar nästa gång.
Har f övr ett höger ok för någon behövande. 070 4992822 går direkt till min bröstficka.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kanske går. Men det är inte lätt att spänna åt lika bra med skruvtving som parkeringsbromsen gör själv, så du förlorar nog lite sträcka varje gång du ansätter bromsen. Det går ju inte att lossa den utan att dra åt den först.
Med tanke på hur lätt det är att ta av motorn när oket är löst så tvivlar jag på att man vinner något i tid. Oket måste ju ändå lossas för att man ska kunna byta beläggen.
av linusloev
Det går bra. Som NEW skriver. plocka bort den elektriska motorn. Skruva tillbaka torx skruven på motorn och tryck in oket i bottenläge. Sen pumpar du några gånger med broms och handbroms när du bytt ut beläggen. Söker du på YOUTUBE
( Volvo rear brakes replacement with electronic parking brake. (EPB) )
Den videon visar steg för steg!

// Linus
av oldtimersmc
Det är ungefär lika enkelt med båda metoderna, fast den ena metoden brummar och det är sällan fel :D
av freddeboy
Diil skrev:Jag tog loss belägg och ok både fram och bak på min V70II MY10 med elektronisk handbroms i helgen, utan större problem. Jag rekommenderar starkt att man pressar ut kolven genom att pumpa på bromspedalen några gånger EFTER VARJE ÅTERMONTERING. Alltså, börja inte med nästa hjul innan du pumpat ut kolven på det föregående. Framför allt undviker man då översvämning i expansionskärlet.

Fram: Inga konstigheter. Pressa tillbaka kolven med en mejsel eller liknande. Ta bort båda plastlocken och lossa glidpinnarna med en insex stl 7. Ta bort fjädern på utsidan medelst finurlighet och lätt våld med skruvmejsel. Dra ur glidpinnarna för att få loss oket. Ta ur beläggen och byt/rengör/hångla med dem, vad du vill.
Återmontera i omvänd ordning. Pumpa ut kolven med några tramp på bromspedalen.

Bak: Se till att handbromsen inte är dragen/aktiverad. Ta bort handbromsmotorn genom att skruva bort de två torx T30 som håller plastkåpan mot oket. Lite pilligt att få ur den inre skruven men det gick. En kort och fast T30-mejsel rekommenderas, bits var problematiskt. Plocka bort motorn och lägg den ovanpå hjulupphängningen eller liknande. Där motorn greppar in i kolvens baksida sitter en kuggaxel, OBS, inte en torx! Skruva tillbaka axeln så långt det går. Jag använde en vanlig spårmejsel, det gick bra, axeln roterade lätt. Ca 10 varv tror jag att jag kunde skruva tillbaka den, beror så klart på hur långt kolven är ute. Obs att man skruvar medsols för att skruva tillbaka axeln, inte motsols som med en vanlig skruv. När axeln är tillbakaskruvad kan du pressa ut kolven med en mejsel eller liknande som vanligt. Släpp de två 15mm (eller 17mm?) som håller oket på plats. Ta bort oket. Härifrån är det raka spåret.
Återmontering: I omvänd ordning, dock är följande viktigt: Pumpa ut bromskolven genom att trampa på pedalen några gånger INNAN du skruvar in handbromsaxeln med en spårmejsel igen. Om du gör så kommer handbromsmotorn hamna i ungefär samma läge som tidigare, och inga varningssystem eller felkoder (om de nu finns) utlöses. Obs, jag är lekman, men det funkade bra för mig. Så, pumpa ut kolven, sedan skruva ut handbromsaxeln. Återmontera handbromsmotorn med sina två T30-skruvar. Klart!

Nu: Provbromsa för böveln! Och testa handbromsen i både med- och motlut, branta. Min fungerade alldeles utmärkt. Jag gjorde dessutom lite olika på höger och vänster bak så handbromsen betedde sig lite olika vid första och andra dragningen, men sedan justerade den in sig.

Jag kommer definitivt byta mina belägg själv även i fortsättningen. Tack Volvo för det enkla tillvägagångssättet!

/D
Fungerar det på samma sätt på en V60 D3 2012? Tro mig, jag har använt sökfunktionen i 20 minuter nu :???:
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 19

Tjenare, Jag har en V70 -08 där gummilisten […]

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Hej allihopa! Jag har köpt en xc90 2017 d5. V[…]